La mitjana un 4%
Les cadenes de distribució han reduït al llarg d'aquest any els preus dels productes d'alimentació un 4% de mitjana, amb un "especial impacte" en els productes frescos, segons dades de l'Observatori de Preus del Comerç Minorista del Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç, corresponents al quart trimestre del 2009.
Tot i això, aquesta tendència mostraria "símptomes de canvi" en aquest darrer trimestre de l'any, quan els preus de la cistella global d'alimentació han repuntat un 0,8% en tots els formats comercials, excepte en els hipermercats (-0,3%).
L'Observatori, que analitza els preus de 187 productes en un total de 4.142 establiments de 56 grans ciutats de l’Estat espanyol, acredita que els increments de preus s'han produït en gairebé totes les cadenes estudiades i han afectat la majoria de les ciutats espanyoles analitzades.
Els envasats, els més estables
L'alimentació envasada ha estat la categoria més estable, en què s'aprecia una lleugera pujada de preus en tots els formats (entre un 0,2% i un 0,6%), i en la majoria de les firmes estudiades.
En clau anual, tot i això, els preus han baixat en tots els formats comercials entre un 1,1% i un 2,3%, a gairebé totes les ciutats, fins a un 5,1% en el cas de Logronyo, i en la majoria de les empreses analitzades.
Ai si les figues fossin blanques...un 6%
La cistella econòmica, que inclou marques blanques, presenta variacions de preus també moderades en aquest quart trimestre, amb una certa tendència a l'alça en tots els formats comercials, a excepció de l'hipermercat (-0,4%). La variació anual acumulada presenta rebaixes de més del 6% en tots els formats.
Els frescos: carn i verdures pugen, el peix baixa
Pel que fa als productes frescos, en el quart trimestre de l'any s'ha detectat una pujada generalitzada del preu de les fruites i hortalisses (entre l'11,8% i el 20,3% en funció del format), tot i que manté una variació anual negativa (-7%). Per part seva, el peix s'abarateix i la carn tendeix a pujar en aquest últim trimestre.
Mercadona el més barat
Al rànquing de preus per firmes, Mercadona se situa com la cadena d'àmbit estatal amb els preus d'alimentació més reduïts, seguida de Carrefour, Alcampo, Carrefour Express i Supersol. A continuació figuren Maxi-Dia, Sabeco, Eroski, Eroski Center i El Arbol, mentre que El Corte Inglés, Hipercor i Supercor segueixen apareixent com les cadenes que operen amb un major nivell de preus.
En el quart trimestre del 2009, vuit de les tretze cadenes estatals analitzades han pujat els preus - fins a un 5,2% en el cas de Sabeco o un 3,1% a Alcampo-, mentre que els han abaixat Carrefour (-3,1%), El Corte Inglés, Carrefour Express i Eroski Center (-0,5%) i Mercadona (-0,4%).
En termes anuals, només ha incrementat els preus El Arbol (+1%), mentre que les majors baixades s'han donat a Carrefour (-7,3%), Eroski Center (-5,5%), Carrefour Express (-5,1%), i El Corte Inglés (-4,9%).
Huelva la més barata, Vitòria la més cara
Per ciutats, Huelva se situa com la ciutat amb els preus d'alimentació més reduïts, seguida d'Ourense, Còrdova i Àvila, mentre que Pamplona, Las Palmas i Vitòria figura entre les ciutats més cares, juntament amb Bilbao i Lleida.