El que fa uns anys va començar com una jornada d’ofertes, a les grans superfícies s’ha convertit en diversos dies de promocions, que donen el tret de sortida de la campanya de vendes de Nadal. Es tracta del Black Friday, que comença aquest divendres i que deixa uns dies de suposades rebaixes en productes de moltes gammes.
L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha calculat que aquest any cada comprador gastarà de mitjana uns 200 euros durant el Black Friday, lleugerament per sota de les xifres de l’any passat. Segons una enquesta feta a nivell estatal, tres de cada quatre persones preveuen comprar i cada vegada són més els usuaris que diuen que les ofertes “no són per a tant”.
És en aquest aspecte on l'entitat ha posat la lupa per respondre si els descomptes són reals. Doncs bé, en aquells productes electrodomèstics i d'electrònica s'ha pogut demostrar que, en la majoria dels casos, els preus s'han apujat en ple Black Friday. L'OCU ha analitzat més de 12.800 productes d'aquest tipus de 54 webs diferents i ha comparat els preus del setembre i octubre als actuals.
Les dades són molt clares: el 42% dels productes analitzats tenen preus més alts que el mínim marcat durant setembre i octubre, mentre que el 29% són ara més barats. Qui apuja més els preus? Doncs l'OCU ha detectat augments més evidents a LG, Miró, Amazon, Miravia i MediaMarkt. Pulseres i rellotges intel·ligents, càmeres, impressores, navegadors GPS i adaptadors wifi són els productes que més s'encareixen.
Però també cal tenir en compte quines són les úniques botigues que sí que han fet rebaixes: Alcampo, Carrefour, Electrobueno, Electrocosto, Maxmovil, Milar, Phonehouse i Tien21. Els productes més rebaixats són els portàtils, les televisions, les cafeteres expresso, els robots aspiradors i els auriculars.