La reunió del Govern d'aquest dimarts ha servit per impulsar mesures clau per la candidatura catalana als Jocs Olímpics d'Hivern del 2030. En aquest sentit, el consell executiu ha aprovat un decret llei per modificar la llei de consultes per tal que es pugui preguntar només una part del territori, en aquest cas la vegueria de l'Alt Pirineu i l'Aran. "Es crea la base legal per tal que la consulta es pugui organitzar", ha indicat la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, que ha situat a "principis d'estiu" la celebració de la votació. En un primer moment, s'havia de celebrar a la primavera, però el retard no serà substancial amb el calendari a la mà. La votació, ha indicat Plaja, es basarà en una pregunta "senzilla" i que només admetrà resposta positiva o bé negativa.
La segona decisió que ha pres l'executiu es basa en una ampliació de la taula territorial de la candidatura als Jocs Olímpics, que inclourà els alcaldes o alcaldesses dels municipis de Vielha, Sort, Tremp, la Seu d'Urgell, el Pont de Suert, Puigcerdà, Berga, Ripoll i Solsona i també els alcaldes o alcaldesses dels municipis on es desenvolupin els esdeveniments i les proves esportives. La taula va ser creada el passat 3 d'agost a través d'un acord de Govern i amb aquesta modificació es vol potenciar "encara més" la veu al territori, segons ha indicat Plaja. L'executiu ja va descartar fa unes setmanes que el Ripollès, el Berguedà i el Solsonès tinguessin veu i vot en la consulta prevista.
La cambra catalana va ser escenari, a finals de febrer, d'una votació particular, perquè els diputats dels dos partits que formen part del Govern es van posicionar, de la mà dels comuns i de la CUP, a favor d'una moció en què s'instava el Govern a "consensuar" amb aquestes tres comarques la seva incorporació al procés participatiu sobre els Jocs. Fonts governamentals van atribuir els moviments a la "pressió" del grup liderat per Albert Batet. Dirigents territorials assenyalen que Junts "ja hauria presentat" candidatura als Jocs, però que ERC es va fer forta amb la consulta. El president Pere Aragonès insisteix que, si el projecte tira endavant, ha de ser "sostenible".
La decisió de mantenir la consulta a l'Alt Pirineu i a l'Aran es va decidir en una reunió a Palau en la qual hi havia Aragonès, el vicepresident Jordi Puigneró, la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, i també la consellera d'Acció Exterior i Govern Obert, Victòria Alsina, de qui depèn l'arquitectura jurídica de la consulta. En les reunions amb el territori, Vilagrà -que té les competències sobre esport- sempre va insistir que la participació del Solsonès, el Berguedà i el Ripollès seria rellevant, però sempre dins la taula territorial i sense tenir capacitat de vot en la consulta que es convocarà.
El Govern accelera la candidatura als Jocs d'Hivern amb una reforma de la llei de consultes
Esports
La modificació permetrà que només l'Alt Pirineu i l'Aran puguin votar sobre la conveniència d'impulsar el projecte; l'executiu amplia la taula territorial per encabir-hi el Solsonès, el Berguedà i el Ripollès
ARA A PORTADA
-
Política Feijóo escala el xoc amb Sánchez i se suma a la causa judicial per la crisi de Ceuta Marc Orts i Cussó
-
Política Tots els fronts oberts a Ceuta un mes després de l'arribada massiva de migrants Oriol March
-
-
Societat L'Assemblea Educativa de Catalunya: el contrapoder que sacseja el taulell de la crisi a l'escola Gerard Mira
-
Política «Hem d'anar més enllà de mantenir el pacte social; sense transformar el model productiu, ens fregirem» Pep Martí i Vallverdú
Publicat el
15 de març de 2022 a
les 11:35
Et pot interessar
-
Esports
El calendari del Barça a la Champions: debut contra el Feyenoord amb el PSG a l'horitzó
-
Esports
Detenen dos jugadors del planter del Mallorca per gravar relacions sexuals amb una menor
-
Esports
Cubarsí se solidaritza amb el menor agredit per la policia espanyola: «No pot tornar a passar»
-
Esports
Triomf solvent del Barça en un partit farcit de reivindicació independentista
-
Esports
L'estelada recupera l'orgull al Camp Nou
-
Esports
Tots els rivals del Barça a la primera fase de la Champions
