La cursa de bicicletes clàssiques va néixer el 2019 entre un grup de persones vinculades al Club Esquí del Berguedà amb l'objectiu de complementar els actes de la marxa cicloturista, la Retrotrobada, que enguany celebrava la sisena edició marcant -també- un màxim d'assistents. L'esdeveniment va reunir fins a 160 persones entre les dues rutes de 30 i 50 quilòmetres que van recórrer la comarca durant el dissabte al matí.
La quarta Portal Attack tenia unes expectatives molt altes. L'esdeveniment tornava a celebrar-se en plena normalitat després de dos anys de pandèmia. En aquest sentit, l'organització va reinventar alguns aspectes de la prova, amb sorpreses en el recorregut i el seu funcionament. Entre les més destacades hi havia "el matadero", unes rondes extres que permetien repetir el circuit als participants eliminats en les proves classificatòries; el trasllat de la sortida a la Ronda Moreta o el reforç de les zones d'animació.
_(1).jpg)
Sortida de la Portal Attack davant La General. Foto: Laia Mascarella
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=6ca81VdNhx4[/youtube]
A un quart de nou del vespre es va donar el tret de sortida a les rondes classificatòries, on els ciclistes havien de completar el recorregut d'un sol quilòmetre pels principals carrers del barri vell de Berga. Una sortida en format espectacle davant la General dirigia els participants cap al nou tram de llambordes de la Ronda Moreta i enfilar camí fins a l'antic Cinema Catalunya, allà, havien de baixar de la bicicleta i pujar els esglaons per creuar el recinte. Un cop arribats al carrer Major, afrontaven l'exigent recorregut fins al Portal de Santa Magdalena, passant per la plaça de Sant Pere, la Barana, el carrer Buxadé, el carrer de la Caritat, la plaça de l'Om i creuar l'antic arc d'entrada a la ciutat.
_(1)_(1).jpg)
El pas dels ciclistes per la nova zona de llambordes a la Ronda Moreta. Foto: Ajuntament de Berga
El palmarès de la prova va ser pel pradenc Adrià Noguera, que va repetir per segon any consecutiu com a vencedor en categoria masculina. Per la seva banda, Alba Cardona, qui ja es va endur la victòria el 2020, va guanyar de nou el títol en categoria femenina. La disputa de les diferents rondes va generar un ambient espectacular als carrers de Berga, convertint el barri vell de Berga en l'arribada del Tour de França als Camps Elisis de París.
_(1).jpg)
El carrer Buxadé va aplegar un gran nombre d'espectadors. Foto: Ajuntament de Berga
L'esdeveniment també va ser una combinació de ciclisme i pólvora amb els salts de Plens i Maces Plenes, acompanyats en alguns casos de música patumaire. Qui també va sumar-se a la cita va ser el gegant Guillem de Berguedà de la Font del Ros amb la xaranga Els Entrompats, que van fer ballar el públic aplegat. Els principals punts d'animació també van comptar amb DJs i música, creant una autèntica festa als carrers de la ciutat.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=cza0ED9Lnr8[/youtube]