El Centre d'Estudis de la Neu i de la Muntanya d'Andorra (Cenma) ha difós un estudi de l'augment de la temperatura a Andorra des de l'any 1950 fins el 2015. Les dades publicades revelen que la temperatura mitjana al país pirinenc ha crescut 0,29 graus per dècada a l'estiu amb temperatures màximes que s'han enfilat 0,33 graus cada deu anys en aquesta època de l'any.
Aquestes xifres són "dades estadísticament significatives" que el Cenma relaciona directament amb el canvi climàtic. En un comunicat l'organisme alerta que és en les zones de muntanya on es "detecten canvis més significatius" i que són espais especialment vulnerables davant l'escalfament global. A nivell anual, la temperatura mitjana augmenta 0,18 graus cada dècada i les màximes 0,22 graus. La temperatura mínima també s'enfila (0,15 graus per dècada) i des dels anys 90 s'han disparat les anomalies de temperatures altes, amb dos anys excepcionals viscuts el 2010 i el 2015.
L'organisme andorrà també destaca l'increment dels dies considerats càlids (amb 25 graus o més), atès que el 1950 la mitjana era de 10 dies a l'any i el 2015 aquesta situació es viu 30 dies cada any. De la mateixa manera, els dies gèlids (amb temperatures inferiors als 0 graus durant tot el dia) s'han reduït a la meitat passant de 12 a 6 en el mateix període de temps. També hi ha una tendència del descens de dies amb pluges de baixa intensitat, inferiors als 20 mil·límetres però no s'aprecia cap descens significatiu dels dies amb registres superiors als 50 mm.
El Cenma considera que tenir dades actualitzades és indispensable per poder aplicar "estratègies d'adaptació" i minimitzar d'aquesta manera la problemàtica generada pel canvi climàtic. L'estudi l'ha presentat en el marc del projecte europeu CLIMPY, sobre l'evolució del clima i la provisió d'informació per a l'adaptació del Pirineu al canvi climàtic.
La temperatura estival augmenta 0,29 graus per dècada a Andorra
Un estudi analitza les temperatures entre el 1950 i el 2015
Ara a portada
-
-
Política L'Ajuntament de Barcelona dotarà les biblioteques amb 10.000 llibres en català a petició d'ERC Ona Sindreu Cladera
-
-
Política Espanya ha donat 46 contractes a indústries militars israelianes en plena guerra a Gaza Redacció
-
Ciutats Sau instal·la alarmes per advertir la població en cas de trencament de la presa Arnau Urgell i Vidal
Publicat el 20 d’agost de 2019 a les 16:09
Et pot interessar
-
Esports L'àrbitre de la final de Copa del Rei plora en directe per les pressions de Reial Madrid TV
-
Esports Així acabaran el Barça, l'Espanyol i el Girona a la Lliga, segons el superordinador
-
Esports Madrid posa la primera pedra del circuit de Fórmula 1 amb el rebuig dels veïns, ecologistes i l'oposició
-
Esports Ter Stegen torna a la convocatòria del Barça set mesos després