Mor l'alpinista català Nil Bohigas

Bohigas, juntament amb Enric Lucas, van obrir el 1984 una nova via a l'Annapurna, una de les grans gestes de l'alpinisme català

Publicat el 13 de juny de 2016 a les 14:27
L'alpinista Nil Bohigas ha mort als 58 anys d'edat, segons ha informat la revista especialitzada Desnivel. Bohigas, nascut a Barcelona l'any 1958, va aconseguir juntament amb Enric Lucas obrir una nova via a la cara sud de l'Annapurna. Ho va fer el 1984 després de passar set nits a la paret en una de les grans gestes de l'alpinisme català. El Festival de Cinema de Muntanya de Torelló els va homenatjar en motiu del 25è aniversari de l'ascensió.

L'alpinista desaparegut va participar, a banda de l'Annapurna, en expedicions a tots els continents entre les quals destaquen Peak, a l’Hindu Kush (1982); i Asgard Tower, a l’Àrtic (1987). Després de dos intents de coronar l’Everest, el 1983 i el 1984, ho va aconseguir a la tercera el 1988. També era especialista en ala delta, destacant el salt des de 7 330 m d’altitud a l’Everest.

Kilian Jornet s'ha fet ressò de la notícia assegurant que era "una referència per tots". "Amb Enric Lucas van revolucionar l'estil alpí a l'Himàlaia i va ser un dels primers a organitzar curses trail", ha explicat a Twtitter. També ho ha fet la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC) que s'ha sumat al condol de la família i els amics.
 

Alpinista, explorador àrtic i empresari

Bohigas va néixer a Barcelona l’1 d’abril del 1958. L’alpinista i també explorador àrtic tenia, a banda, una faceta d’empresari, i en els darrers anys s’havia dedicat a la gestió d’esdeveniments a la muntanya.

L’afició per la muntanya va començar als 15 anys, englobat en un grup d’escaladors catalans que s’autoanomenaven New Wave, segons Desnivel. Amb ells va emprendre apertures de vies a les parets de Montserrat i el Pedraforca. Després d’això arribarien les primeres expedicions als Alps i després a l’Himàlaia, moltes de les quals faria amb el també alpinista Enric Lucas. L’any 1988, després d’alguns intents, va aconseguir coronar l’Everest.

L’any 1991 va aconseguir una altra fita en un punt ben diferent del planeta. Va esdevenir el primer català i espanyol en assolir en solitari el Pol Nord magnètic després de recórrer uns 770 quilòmetres en 78 dies de travessa. Una altra activitat de la qual en va ser pioner a l’Estat va ser el parapent. En aquest aspecte destaca el salt que va fer des de l’aresta oest de l’Everest, a 7.300 metres, el 1988, el mateix any que va aconseguir coronar el cim del món.

En les darreres dues dècades Bohigas havia explotat el vessant empresarial. L’any 1991 va fundar No Limit i, al costat del seu germà Néstor, va crear la cursa Raiverd, una prova que concentrava diferents disciplines i que es pot considerar l’embrió de les grans proves de fons a la muntanya.