El bicibús a Olot: pedalar cap a un nou paradigma

Des de fa tres anys, la capital de la Garrotxa compta amb una iniciativa que busca transformar la mobilitat escolar i la consciència de les futures generacions

El bicibús de Sant Roc acull infants d'entre sis i setze anys
El bicibús de Sant Roc acull infants d'entre sis i setze anys | Martí Albesa
22 de setembre del 2023
Actualitzat el 03 d'abril del 2024 a la 13:25h

Falten cinc minuts per a dos quarts de nou del matí. M'espero allà on havíem quedat amb l'Anna, on comença el carrer Escarlet d'Olot, a tocar de la piscina municipal. S'obre el garatge d'una de les cases de la zona; és un infant: "Vens al bicibús?", em pregunta. Es diu Guillem, un dels alumnes que fa tres anys que va amb bicicleta a l'Escola Sant Roc. Darrere seu apareix el seu avi, l'Abdón: "Quan treballava, cada dia travessava a Olot amb bicicleta", assegura l'home, qui va vestit amb un peto de color groc i està a punt per sortir en grup. Sense conèixer-nos, a tots dos se'ls veu contents que avui hi hagi un nou membre (NacióGarrotxa) que els acompanyi fins a l'escola. 

Fa tres anys, diverses famílies de l'Escola Sant Roc van engegar la iniciativa del bicibús amb el suport del centre i l'Ajuntament. Cada dimarts i divendres més d'una desena d'alumnes acompanyats de pares i professors formen part d'un autocar imaginari on cadascú és el conductor.

Surten a dos quarts de nou de la piscina municipal d'Olot per ser a les nou a classe. Pel mig, en un recorregut d'uns 15 minuts en total, fan una parada per recollir aquells que venen del barri de Sant Pere Màrtir o el Parc de les Móres. Junts, formant un bicibús d'un total d'una vintena de persones, acabaran agafant la via verda del Carrilet d'Olot per arribar fins a l'escola per la carretera principal. "Ara agafem la carretera perquè així ens vegin", diu l'Anna Vila rient. Ella és la gran culpable que el bicibús arribés a Olot en plena pandèmia.
 

En Guillem i el seu avi, l'Abdón, a punt per sortir amb el bicibús Foto: Martí Albesa


"Ho vaig veure per xarxes socials, al compte de l'Eduard Folch i també a través de l'Helena Vilardell, que eren els impulsors de l'entitat Canvis en Cadena. En aquell moment formava part del procés de l'Olot Pedala i ho vaig comentar. El tècnic de mobilitat de l'Ajuntament ho va veure bé i em va ajudar molt. L'AFA i la direcció de l'escola també hi van estar d'acord i aquí va començar tot", explica Vila. Des de llavors, ja fa tres cursos que la iniciativa funciona, tot i que l'Anna assegura que costa d'animar la gent: "Sempre solem ser els mateixos. Suposo que és la comoditat. Qui no ve, és perquè no ho ha provat. Amb bicicleta vas molt més ràpid als llocs i és molt més amable".

"Som una mica masoques", assegura l'Anna. I és que el bicibús de Sant Roc surt tant si plou com si fa fred. "Si plou ens ho passem millor", diu en Guillem. "És una manera de despertar i fer esport de bon matí", assegura un dels pares mentre pedalem cap a l'escola. A mesura que hem anat avançant metres, s'afegeixen més bicicletes i arribem a la parada de les Fonts de Sant Roc sent una vintena. "Ara esperarem un parell de famílies més", explica l'Anna. Sap que vindran perquè s'han apuntat a l'aplicació del bicibús, una eina impulsada des de Canvis en Cadena que permet gestionar fàcilment la marxa: el dia abans, les famílies s'apunten i així l'endemà se sap quanta gent pujarà al bus ciclista.

Arribem a l'escola. La imatge és molt gràfica: hem tardat més a fer els últims cinquanta metres que els anteriors 200 de la via verda. Desenes de cotxes fan cua al carrer que dona accés al centre per deixar els infants just a la porta. "Això en diem fer un olotí", diu l'Anna. Els conductors no descarreguen els fills fins que han arribat just davant l'entrada de l'escola i això provoca que cada dos per tres s'hagi de frenar per esperar que baixi un infant, encara que pocs segons abans ho hagués pogut fer perquè també estava parat esperant que el de davant descarregués. "Algunes famílies de fora ho anomenen fer un olotí perquè a altres llocs això no passa", explica Vila. El fenomen provoca que l'arribada a l'escola sigui un moment de concentració màxima de vehicles al voltant del centre, una situació que, fins i tot, requereix la presència d'un policia municipal que ordeni el trànsit. I allà al mig, el bicibús parat esperant avançar a mesura que els cotxes van descarregant els seus companys.
 

El bicibús de l'escola Sant Roc de camí al centre Foto: Martí Albesa

 

Un bicibús rural de deu quilòmetres

El de Sant Roc va ser el primer bicibús que va iniciar-se a Olot. Ho va fer el 2021, en plena pandèmia i va servir perquè altres centres com el Pla de Dalt o l'Institut Montsacopa també s'animessin a organitzar la iniciativa. En el cas de l'institut olotí, els impulsors van ser atrevits i el bicibús surt cada dilluns des de Santa Pau, a uns 10 quilòmetres d'Olot. "Sortim a les 7:15 h i arribem un quart abans de l'inici de les classes. Qualsevol alumne que tingui bicicleta, ho pot fer. No anem a un ritme ràpid. Una vegada estem a Santa Margarita ja és tot baixada. Però no hem trobat cap dificultat. Que ningú s'espanti!", diu l'Albert Planas, veí de Santa Pau i professor i impulsor del bicibús del Montsacopa. "Som uns quants professors que venim cada dia amb bicicleta. Vam dir que si veníem amb bici, podíem també implicar els alumnes. Ens vam assessorar amb la gent de Sant Roc i vam tirar-ho endavant", afegeix.

En el cas del Montsacopa, sortir des de Santa Pau només suposa invertir un quart d'hora més en el desplaçament fins a l'institut. L'anada es fa quinze minuts abans que surti el transport escolar i a la tornada s'arriba quinze minuts més tard. "M'agrada anar molt amb bicicleta. Per a mi, el bicibús és passar-m'ho bé i fer esport. A més, no contamines tant", explica un dels participants del bicibús de Santa Pau, que ha arribat a tenir fins a set participants.
 

"Ho faig pels meus fills"

Tant al Montsacopa com a l'Escola Sant Roc coincideixen que als centres escolars hi ha un problema de mobilitat. Les arribades i sortides provoquen congestions de trànsit que consideren que es podrien evitar si no s'utilitzés tant el vehicle privat: "A les escoles hi ha una problemàtica de mobilitat i hem d'ensenyar això: perquè anar amb vehicle privat, quan es pot anar amb bicicleta?", diu Planas. "Si traiem cotxes, no fan falta carrils bici. El problema és que els cotxes no estan conscienciats que conviuen amb bicicletes. Això fa que hi hagi un risc", pensa l'Anna.
 

El bicibús de Sant Roc agafant la Via Verda d'El Carrilet, l'últim tram abans d'arribar a l'escola Foto: Martí Albesa


A Olot, el bicibús va creixent i la consciència sobre la mobilitat sostenible també. A Sant Roc estan intentant que hi hagi un bicibús que arribi des de les Preses i a l'escola del Pla de Dalt i Petit Plançó es treballa per consolidar-lo. Són els mateixos pares que fa anys portaven els seus fills amb cotxe a la porta de l'escola, els que ara estan impulsant i formant part d'aquestes iniciatives: "Ho faig pels meus fills. Perquè aprenguin que per moure't en llocs petits com Olot no fa falta anar amb moto o cotxe. Amb la bicicleta arribem a tot arreu. El meu fill ja m'ha demanat anar, fins i tot, a comprar al supermercat amb bicicleta. Ells em van fer canviar la meva manera de pensar", diu l'Anna Vila.

"La finalitat és molt clara: fer un hàbit d'esport saludable, practicar hàbits de mobilitat sent una alternativa als transports de combustibles fòssils i, finalment, passar-ho bé. Si no ens ho passéssim bé, no ho faríem. El bicibús ens permet arribar a escola més desperts, atents i alegres", assegura l'Albert Planas. Tots dos envien un missatge a aquells que encara no ho han provat: "Que no s'ho pensin més. Tot és tan fàcil com agafar la bicicleta i començar a pedalar".

 

Arxivat a