​Olot aprova amb discrepàncies la restricció de bicicletes i patinets al Nucli Antic

Només hi ha votat a favor l'equip de govern i una vintena de persones s'han concentrat davant l'Ajuntament per mostrar el seu rebuig

Imatge del ple d'aquest dijous
Imatge del ple d'aquest dijous | Ajuntament d'Olot
21 de desembre del 2023
Actualitzat a les 20:31h
La restricció de bicicletes i patinets en determinats horaris al Nucli Antic d'Olot ha passat pel ple municipal d'aquest dijous tal com s'esperava: sense sorpreses i amb discrepàncies. La modificació de l'ordenança de circulació que preveu equiparar els VMP (vehicles de mobilitat personal) als vehicles de motor ha estat aprovada definitivament gràcies a la majoria de l'equip de govern de Junts i ERC. Cap grup de l'oposició, excepte VOX, hi ha votat a favor. La CUP i Activem Olot han votat en contra i PSC s'ha abstingut.

El regidor de Mobilitat, Isaac Crivillés, ha exposat algunes de les estimacions parcials que s'han fet de les al·legacions presentades en vers la mesura. Però, sobretot, ha defensat que la regulació pretén defensar el vianant: "La protecció del vianant és l'objectiu. També ho és fer una ciutat més sostenible i saludable. L'ordenació dels espais i la coherència són el camí per aconseguir tot això". Crivillés també ha assegurat que a partir del gener, "multiplicarà" el diàleg amb els sectors defensors de l'ús de la bicicleta com el grup motor de l'Olot Pedala.
 

L'oposició, principalment en contra

Amb qui més se les ha tingut el regidor de Mobilitat ha estat amb la CUP, qui ha fet l'argumentació més llarga (de gairebé quinze minuts). "Reconeixen que amb una actitud més cívica de la ciutadania no caldrien regulacions restrictives. El que aprovaran avui, però, no ens acosta al civisme. Aquesta prohibició també afectarà els que fem un ús cívic de la bicicleta. Es converteix els usuaris cívics en potencials delinqüents", ha dit el portaveu de la CUP, Jordi Gasulla, qui també ha llançat cap a l'equip de govern l'assumpció del possible risc que suposarà la restricció: "Cada bicicleta i patinet que vostès empenyin a un carrer ple de cotxes, assumiran un risc que ningú es pot permetre".

El regidor de Mobilitat d'Olot, Isaac Crivillés. Foto: Martí Albesa


En part, el PSC també ha criticat la mesura, sobretot pel que fa a incloure les bicicletes en la prohibició i per no haver previst la construcció de carrils bici abans de l'aplicació de la restricció. El partit, però, s'ha acabat abstenint: "Farem una abstenció crítica perquè en algunes coses no hi estem d'acord. Prohibir la circulació de bicicletes ens sembla exagerat perquè hi ha carrers del Nucli Antic que hi ha poca circulació de persones", ha dit el portaveu socialista, Josep Guix.

Posar al mateix sac les bicicletes i els patinets també ha estat una de les principals crítiques d'Activem Olot. El partit ha criticat la falta de consens de la mesura i la seva contrarietat en vers la mobilitat sostenible: "Tots els partits que ens vam presentar a les passades eleccions portàvem als programes que havíem de fomentar la mobilitat activa. Aquesta modificació deixa molts aspectes a l'aire sobre la mobilitat", ha dit el portaveu de la formació, Jordi Rubio, el qual també ha llençat una pregunta al regidor de Mobilitat d'ERC: "Si ERC no estigués al govern, votaria a favor d'aquesta ordenança?". La qüestió no ha tingut resposta.
 

Junts i ERC es defensen

El portaveu d'ERC, Josep Quintana, sí que ha argumentat la posició a favor del seu partit: “L’ordenança vol garantir la seguretat del vianant i per això ERC hi estem a favor. Entenem la dificultat que genera. A mi la paraula convivència no m’agrada, preferiria la paraula respecte. La convivència sempre ha de ser en una situació d’igualtat i l’ordenança està orientada així". Per part de Junts, l'alcalde Pep Berga ha tancat el debat defensant la mesura d'aquesta manera: “Aquesta modificació de l’ordenança no va en contra de la bicicleta, va en contra dels incidents. Son desenes d’incidents. Una persona gran que cau a terra per culpa d’una bicicleta o un patinet potser no se’n podrà tornar a recuperar. Si això ho podem evitar a canvi que haguem de perdre una mica de velocitat en el moment de passar pel centre de la ciutat, tampoc passarà res". 
 

Vot en contra d'una vintena de ciutadans

A part dels partits de l'oposició, qui també ha votat en contra de la modificació d'una manera simbòlica han estat una vintena de ciutadans que s'han concentrat davant l'Ajuntament d'Olot mitja hora abans del ple acompanyats de bicicletes. La concentració, convocada per la plataforma Bicis endavant, no ha mostrat cap pancarta, ni tampoc ha cridat cal lema.

El portaveu de la plataforma que neix de la Massa Crítica d'Olot i que té una cinquantena de membres, Bosco Plans, sí que ha parlat amb els mitjans de comunicació just abans de l'inici del ple municipal: "Aquí davant l'Ajuntament estem en una zona de vianants. D'aquí a uns dies, un menor de 12 anys només podrà circular amb bicicleta per aquí si va acompanyat d'un adult caminant al costat. Com fem que els infants siguin autònoms? Amb aquesta ordenança segur que no".
 

La concentració que ha tingut lloc abans del ple d'aquest dijous. Foto: Pau Masó


Bosco s'ha mostrat crític amb l'aprovació de l'ordenança que ha tingut lloc minuts després de la concentració. Ha assegurat que la restricció arriba sense una infraestructura a la ciutat que garanteixi una alternativa segura pels ciclistes i patinets més enllà del Nucli Antic i ha recordat que la mesura va en contra del pla Olot Pedala que es va aprovar fa tres anys i que pretenia fomentar l'ús de la bicicleta.

El portaveu de la plataforma ciutadana també ha criticat la resposta que l'Ajuntament ha donat a les al·legacions que s'han presentat: "Estem decebuts. No s'ha anat a fons del que nosaltres demanàvem. Es parla molt dels valors, però no es parla de dades". Bosco també ha dit que, tot i l'aprovació, seguiran reivindicant que la mesura "no els sembla justa" i que "criminalitza" les bicicletes i els patinets.

La restricció dels patinets i bicicletes al Nucli Antic d'Olot s'ha aprovat definitivament aquest dijous després de més de tres mesos de la seva aprovació inicial i un període d'exposició pública pel mig on es van presentar cinc al·legacions. Es preveu que la setmana que ve el Diari Oficial de la Província de Girona publiqui l'aprovació i entri en vigor. L'Ajuntament, però, ha marcat el mes de gener com l'inici de la posada en marxa de la nova restricció. La Policia Local preveu fer una tasca de divulgació de la mesura. Un cop passat unes setmanes, ja es podria començar a multar.
Arxivat a