L'aeroport Girona-Costa Brava suma cinc noves rutes i aquest estiu arribarà a operar-ne 48, que connectaran la terminal de Vilobí d'Onyar (Selva) amb quinze països europeus. En total, hi haurà set companyies i touroperadors que enlairaran o aterraran vols des de les instal·lacions. Després de fregar els 2 milions de passatgers, l'aposta de les administracions -Generalitat, Diputació i Cambra de Comerç- és continuar buscant noves connexions i estendre-les a l'hivern amb l'objectiu d'assolir els 2,5 milions de passatgers l'any 2028.
Les connexions que s'incorporen són Sarajevo (Bòsnia i Hercegovina), Lublin (Polònia), Ostrava (República Txeca), Luton (Londres, Regne Unit) i Budapest (Hongria). Les tres primeres les operarà l'aerolínia irlandesa de baix cost Ryanair, i les dues últimes, Jet2 i Wizzair.
Precisament, des d'aquest dilluns i fins dimecres Girona acull la 21a edició del congrés internacional d'aviació CONNECT, on participen més de 800 directius de companyies, aeroports i empreses turístiques. El president del Patronat, Miquel Noguer, ha posat en relleu l'esforç que fa la Taula Estratègica de l'Aeroport de Girona -la que va substituir l'AGi- per "diversificar" l'oferta, bé sigui impulsant noves connexions, bé sigui captant companyies interessades a operar des de Vilobí d'Onyar. També ha destacat l'aposta que ha fet Wizzair per obrir ruta amb Budapest i ha avançat que caldrà treballar per "consolidar-la" també en temporada d'hivern. Fins i tot, Noguer ha deixat entreveure la possibilitat que aquesta aerolínia, en un futur, arribi a connectar Vilobí d'Onyar amb Roma. "Ja ho veurem", ha precisat.
Amb relació a Ryanair, Miquel Noguer també ha posat en relleu que el Girona-Costa Brava hagi quedat al marge de la retallada de vols i seients que la companyia irlandesa ha fet en altres ciutats de l'Estat. "Que arreu d'Espanya hagi reduït 800.000 places, però que a l'aeroport de Girona creixi amb noves rutes, també és un reflex de la importància que donen a la destinació", ha concretat el president del Patronat i de la Diputació de Girona.
Per al president del Patronat de Turisme, sobretot, l'increment de companyies es notarà d'aquí a un parell d'anys. Perquè serà aleshores quan moltes rebran els avions que tenen encomanats. Per últim, el president del Patronat de Turisme també ha parlat de la possibilitat d'obrir rutes domèstiques des de Girona -a ciutats com Sevilla o Santiago- i del fet que la futura estació de l'AVE a l'aeroport, un cop estigui operativa, serà un "revulsiu" per a les instal·lacions.
Més de 800 directius, 88 companyies i 189 aeroports
Des d'avui i fins dimecres, precisament, Girona es converteix en epicentre de l'aviació internacional. El Palau de Fires acull la 21a edició del congrés CONNECT, on participen més de 800 directius d'aerolínies, aeroports i empreses turístiques d'arreu del món. Al llarg del congrés, la indústria de l'aviació debatrà els temes actuals i futurs del sector, a través d'una programació que inclou trobades cara a cara, conferències magistrals, seminaris i taules rodones. En total, al CONNECT 2025 s'hi han inscrit representants de fins a 88 aerolínies i 189 aeroports.
Durant la inauguració, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha posat en relleu que "els aeroports simbolitzen la potència de Catalunya". A més, ha subratllat que al costat de viatjar, que cada dia és "més important" en el món actual, el sector també té "el repte" d'encarar la descarbonització.
Per la seva banda, el president del Parlament, Josep Rull, també ha fet incís en què l'aviació és "un sector estratègic" que, en els anys vinents, ha d'abordar com millorar "en sostenibilitat" davant el canvi climàtic. Rull també ha subratllat, ja en referència a l'aeroport Girona-Costa Brava, que la terminal de Vilobí d'Onyar "fa una contribució vital" al sistema aeroportuari català, atraient noves rutes i contribuint al "dinamisme econòmic" del país.
Per últim, el president de la Cambra de Comerç, Jaume Fàbrega, ha posat en relleu la contribució que la institució i l'AGi han fet durant les darreres dècades per impulsar l'aeroport de Girona. "L'aeroport ha crescut com a un element estratègic del territori, i avui és essencial poder captar noves rutes i connexions cap a altres mercats; Girona és una regió amb visió de futur", ha conclòs.