Els mossos volen 20 càmeres més a l'aeroport

Publicat el 16 de març de 2009 a les 11:54
 
Des de principis del 2008, els Mossos d'Esquadra tenen plenament operativa una oficina de denúncies a l'aeroport de Girona. L'oficina es troba situada a dins de l'edifici de la terminal, i l'any passat va rebre al voltant de 300 denúncies per furts i robatoris a l'interior de la terminal. El sotsinspector dels mossos i cap de l'oficina Antoni Domènech explica però que 'el gruix de la feina' no fa referència a delictes que han tingut lloc a la zona de l'aeroport.
 
'Es tracta de gent a qui li han robat la cartera o la documentació durant el viatge, i que en arribar aquí ens ho denuncia', concreta Domènech. D'aquesta manera, des de l'oficina també es reben denúncies de viatgers a qui els han robat a llocs com Barcelona o altres ciutats europees on aterra Ryanair, com ara París. 'Si són fets produïts a llocs on podem arribar-hi, ens posem en contacte amb la comissaria corresponent', comenta el sotsinspector.
 
Entre els casos més inversemblants, el sotsinspector recorda el d'un passatger que va anar a denunciar el furt de la documentació personal i les targetes de crèdit. 'Quan li vam demanar el lloc on li havien robat, ens va contestar que havia estat entre el Canadà i el seu domicili al Vallès', explica.
 
A més de recollir les denúncies, els Mossos d'Esquadra també s'encarreguen de vetllar per la seguretat a l'aeroport. L'àmbit de la seva competència abasta l'exterior del recinte (els aparcaments) i la zona pública de la terminal, perquè en el moment en què els passatgers passen el control de passaports és la Guàrdia Civil qui se'n fa càrrec.
 
En referència als delictes que tenen lloc a l'interior del recinte, Antoni Domènech comenta que solen ser pocs, i majoritàriament fan referència a 'furts o robatoris'. El cas típic és el d'una parella que s'asseu a la zona del bar i que marxen un moment de la taula deixant-hi les maletes. Quan tornen al lloc, algú els les ha robades.
 
Noves càmeres de seguretat
 
Per prevenir aquestes situacions, l'aeroport de Girona compta amb quaranta càmeres de seguretat. Però els agents consideren que són insuficients pel volum de passatgers i el creixement de les instal·lacions. Per això, a la darrera junta de seguretat tots els cossos policials -mossos, policia estatal i Guàrdia Civil- i els vigilants van demanar que se n'instal·lessin vint de noves.
 
Segons concreta Domènech, els llocs on cal situar-les són diversos. 'Cal posar-ne una altra a la zona del bar, perquè actualment només n'hi ha una, i també situar-ne a la parada de taxis i a la zona dels autobusos', indica el sotsinspector. Un altre dels llocs on es considera clau instal·lar càmeres de gravació és a la zona d'entrada i sortida de viatgers.
 
'Si tenim bons mitjans, ens serà molt fàcil poder identificar l'autor dels delictes mitjançant les gravacions, poder imprimir la fotografia i repartir-la per enxampar-lo', explica el sotsinspector. 'Dins aquest nou programa també volem identificar els qui cometen els delictes de manera recorrent, per d'aquesta manera tenir-los controlats', afegeix Domènech.
 
Gravar les matrícules
 
En paral·lel a aquesta demanda, els cossos policials també han sol·licitat que s'instal·li un sistema que permeti gravar les matrícules dels cotxes que entren a l'aparcament, i que emeti un 'printer' -o fotograma- dels conductors. Actualment, el sistema llegeix les matrícules, però no les grava.
 
'La gravació ja s'ha instal·lat a tots els aparcaments dels grans aeroports, com el de l'aeroport del Prat o el de Barajas', indica el sotsinspector. En cas que això també es posés en marxa a l'aeroport de Girona, Domènech explica que si es detecta un cotxe robat, o hi ha requeriments judicials de persones, 'seria molt més fàcil identificar-les'.