Un dels projectes viaris que més rebombori ha aixecat en els darrers temps al territori ja té traça definida. La Generalitat ha donat a conèixer aquest dimecres la seva aposta per on ha de passar la variant de la Bisbal d'Empordà. Abans de fer pública l'opció per la qual es decanta el PTOP, el conseller Joaquim Nadal ha volgut deixar molt clar que s'han estudiat a fons totes les al·legacions presentades.
Nadal ha explicat que el primer procés d'informació pública s'ha portat a terme de manera 'exemplar'. En aquest procés, que va rebre més de 6.000 al·legacions, es marcaven sobre plànol tres possibles traçats per a la variant: un per al nord i dos per al sud, amb els corresponents subtrams. 'Escollir l'opció no ha estat fàcil, perquè els avantatges i inconvenients de cadascuna estaven bastant equilibrats', ha ressaltat Nadal.
Això sí, el conseller ha volgut esvair qualsevol mena de dubte sobre les crítiques que s'han llançat al voltant del fet que la decisió ja estava presa a priori. 'En alguns àmbits s'han expressat opinions que han faltat al respecte, i no permeto cap atac formulat sobre idees preconcebudes', ha ressaltat.
Síntesi entre les dues opcions
La decisió que la Generalitat considera preferent aposta per fer passar la variant pel sud i es tracta d'una 'síntesi' entre les dues opcions que fins ara hi havia sobre la taula, com ha indicat Nadal. El traçat de la carretera comença abans del nucli urbà de Corçà (Baix Empordà), s'allunya 'tot el possible' del paratge i de l'ermita de Santa Cristina i creua l'entorn de Vacamorta amb túnel.
Des d'aquest punt, la traça segueix recta pel sud fins haver salvat tot el nucli urbà de la Bisbal d'Empordà. En aquest moment, fa un gir i s'acosta al nucli de Fonteta, que creua mitjançant un túnel. A partir d'aquí, se'n va a buscar l'enllaç amb l'actual C-66, on hi entronca després del polígon industrial de Forallac.
La nova variant, a part dels dos accessos d'entrada i sortida, n'inclou dos més a l'alçada de Cruïlles i de Fonteta. Tot i això, la Generalitat no descarta incorporar-ne un de nou que meni a la carretera de la Ganga.
Creixements de població
A l'hora de decidir fer passar la variant pel sud, Joaquim Nadal ha ressaltat que s'ha tingut en compte que aquesta és la zona on s'han concentrat els creixements de població. 'Una de les prioritats ha estat el fet que, qui necessita la carretera no són els turistes o la gent del cap de setmana, sinó els trànsit diari de turismes o vehicles de repartiment', ha assegurat Nadal.
A més, el fet que la zona sud sigui on es concentri gran part de l'activitat econòmica també ha estat un dels factors que ha fet decantar la balança. Joaquim Nadal ha afegit que la nova variant també permetrà 'endreçar un seguit d'activitats que ara es troben repartides en aquesta part del territori com una escampadissa'.
L'opció sud nova escollida, que fusiona les dues alternatives anteriors, també recull les demandes i preferències dels ajuntaments de la Bisbal d'Empordà i de Corçà. El conseller del DPTOP també ha indicat que, fent part del traçat amb túnel, s'eliminarà l'impacte visual que la variant pot tenir en l'entorn paisatgístic.
La nord, descartada
El conseller també ha exposat aquest dimecres els motius que han portat a rebutjar la resta d'alternatives plantejades. Segons ha explicat, l'opció que situava la traça de la carretera més al sud es va 'rebutjar clarament' per l'afectació que tenia sobre el massís de les Gavarres.
En referència a l'opció nord, Joaquim Nadal ha indicat que entre els elements que han portat a desestimar-la hi ha la inundabilitat del terreny per on es projectava fer passar i el fet que la carretera trinxava la plana agrícola. A més, també s'ha tingut en compte que, si s'escollís l'opció nord, la carretera C-31 deixaria de ser un eix viari de molts vehicles i guanyaria protagonisme la que va cap a Torroella de Montgrí.
A exposició pública abans del 15 de maig
Ara, la nova proposta de la Generalitat sortirà a exposició pública en el termini d'un mes, abans del 15 de maig. Juntament amb aquesta opció sud, que el DPTOP considera preferent, també hi haurà la nord (perquè la llei marca que s'han de posar dues alternatives sobre la taula). A partir d'aleshores, els interessats podran començar a fer-hi al·legacions.
El conseller ha indicat, en referència a aquesta segona exposició pública, que està 'preparat per a tot'. Això sí, també ha destacat que espera que els nous posicionaments es facin 'sobre arguments i no desqualificacions'. Un cop superat el tràmit d'exposició pública, es redactarà l'informe d'impacte ambiental i es farà el projecte de la nova variant. La intenció és que la carretera estigui en servei l'any 2012.