El pròxim 31 de maig es compleixen 86 anys del bombardeig que el 1938, durant la Guerra Civil, va causar 227 morts i nombrosos ferits, i la destrucció del centre de Granollers en només un minut. Un any més, la ciutat commemora aquests tràgics fets amb la programació “Granollers, vila oberta a la pau”, que recull les activitats de memòria històrica i de foment de la pau.
Així, el mateix 31 de maig, es farà l’acte memorial i d’homenatge a les víctimes al cementiri, i també hi haurà propostes com l’itinerari guiat “Granollers, ciutat bombardejada”, el diumenge 26 de maig, o les portes obertes al refugi de la plaça de Maluquer i Salvador, el mateix 31 de maig i també l’1 i 2 de juny.
A més, enguany el col·lectiu Avui cantem també se suma a la commemoració del bombardeig i el dissabte 1 de juny al migdia ens proposa cantar cançons de pau, memòria i drets humans pels carrers de la ciutat.
El diumenge 2 de juny es farà la tradicional caminada fins al bosc de la Pau i el micro obert i lectura de textos, poemes i pensaments (Ateneu). I l’Arxiu de Granollers organitza el 3 de juny una tertúlia sobre el paper dels arxius en la preservació de la memòria històrica.
16 anys d’educació per la pau
Els centres educatius també se sumen a la commemoració del bombardeig. Així, l’alumnat de 4t d’ESO de l’Institut Antoni Cumella, dins el projecte de Recerca Creació i Servei, de l’àmbit Social-Artístic i en col·laboració amb Can Jonch, ha preparat l’acció ciutadana «Stop a la guerra: defensem els drets humans!», per reflexionar sobre els efectes que té un conflicte bèl·lic en la població civil. L’acció es farà a l’entrada del centre educatiu el dilluns 27 de maig a les 9 h, però la creació es podrà visitar fins al 31 de maig.
Més de 600 alumnes de primària dels 16 centres educatius de la ciutat han participat en l’activitat educativa i participativa proposada en la programació «Granollers, vila oberta a la pau». Sota el títol “Eduquem per la Pau”, i a través d’una proposta didàctica a les aules, han treballat el concepte de conflicte i la seva gestió i resolució. El projecte culminarà el mateix 31 de maig amb l’activitat que es farà a les places de la Porxada i de l’Església amb la participació de l’alumnat i la mostra del resultat d’aquest projecte participatiu.
A més, també el 31 de maig, l’alumnat de 3r de primària de l’escola Ponent oferirà una activitat artística al tram de la carretera davant de la plaça Maluquer i Salvador titulada «Refugi a cel obert: la tragèdia de Granollers». L’alumnat de Ponent ja va participar l’any passat en la programació Granollers, vila oberta a la pau, i ho fan en el marc del projecte educatiu Meraki, una aposta del centre per incorporar les arts escèniques com a eina pedagògica de transformació. Aquest projecte de l’escola Ponent va ser premiat fa un any amb un Premi Baldiri Reixac.
Fins al 31 de maig, al GRA i a Can Jonch, es pot visitar simultàniament la mostra de les dessuadores personalitzades creades en el marc de la iniciativa “No som tan diferents”, la proposta d’aquest curs escolar del projecte Dinamo, amb la participació dels instituts Marta Estrada, Antoni Cumella i EMT. Aquesta iniciativa té com a objectiu fomentar l’esperit crític i conscienciar els i les joves de les desigualtats locals i globals que propicien els fenòmens migratoris a diferents escales, i parteix d’una perspectiva intercultural per fer visible que «No som tan diferents» sigui quin sigui l’origen cultural.
Així mateix, 500 alumnes de Batxillerat de la ciutat ja han reflexionat sobre el conflicte d’Israel i Palestina i han recordat el bombardeig de 1938. Ho han fet el passat 5 d’abril en un acte organitzat per Can Jonch. Centre de Cultura per la Pau, i celebrat al Teatre Auditori de Granollers amb la participació de Montse Arbós, periodista i docent de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals de Blanquerna.