Integració de la via del tren a Granollers

Publicat el 01 de febrer de 2006 a les 14:45
El Ministeri de Foment, la Generalitat, l'Administrador d'Infraestructures
Ferroviàries (ADIF) i l'Ajuntament de Granollers coordinaran les actuacions
necessàries per portar a terme la integració de la línia del ferrocarril de
Barcelona-França a la trama urbana de la ciutat, segons l'ordenació
prevista per a la zona en el nou Pla d'ordenació urbanística municipal
(POUM), que va ser aprovat provisionalment per unanimitat aquest mes de desembre. L'alcalde de Granollers, Josep Mayoral, i el regidor d'Urbanisme, Jordi Terrades, van tancar aquest acord recentment en una reunió en què hi eren presents el secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, la Direcció General de Ferrocarrils de l'Estat i l'entitat pública empresarial, ADIF.
En la roda de premsa de presentació del Protocol acordat, el regidor
d'Urbanisme, Jordi Terrades, ha explicat que calia trobar un comú
denominador entre totes les administracions que intervindran en el projecte
i que "teníem clar que la despesa del cobriment de la via l'havia de fer el
Ministeri de Foment". Així, tot i la complexitat de l'obra i de no disposar
encara de cap projecte bàsic del cobriment, el regidor preveu que el POUMdefinitiu s'aprovi abans de l'estiu i que, a partir d'aquest fet, es
desenvolupin els convenis derivats d'aquest Protocol i s'encarregui el
projecte executiu, fet que situaria la licitació de l'obra a finals de 2007
o principis de 2008. El cobriment de la via, sense comptar la urbanització
de sobre, pot costar uns 22 milions d'euros.

El Ministeri de Foment, a través d'ADIF, portarà a terme el cobriment de la
via entre els ponts dels carrers de Francesc Ribas (ctra. de Cardedeu) i de
Josep Umbert (ctra. de la Roca). Aquest àmbit d'actuació s'ha dividit en
dos sectors: un, amb una superfície d'uns 31.000 m2 entre el carrer
d'Agustí Vinyamata i de Francesc Ribas, i un altre, entre el carrer de
Josep Umbert i el carrer d'Agustí Vinyamata, amb una superfície total de
gairebé 28.000 m2. En aquest darrer sector, propietat de RENFE, ADIF també assumirà les despeses d'urbanització de la nova superfície generada, que crearà una nova façana urbana al carrer d'Esteve Terrades.

De la seva banda, l'Ajuntament redactarà i tramitarà el pla de millora
urbana i el projecte d'urbanització entre el carrer d'Agustí Vinyamata i el
de Francesc Ribas, que es desenvoluparà pel sistema de cooperació, és a dir, sent l'Ajuntament qui acometrà i dirigirà les obres d'urbanització que beneficiaran els diversos propietaris del sector. Així s'aconseguirà
ordenar un important espai de poc més de mig quilòmetre que comportarà la creació de nous pols d'atracció. Així ho ha destacat en la roda de premsa el primer tinent d'alcalde i portaveu d'ERC, Francesc Sala, que ha dit que "es tracta d'una operació de recosit de la ciutat que significarà eixamplar el centre, ja que la zona d'actuació té una posició privilegiada entre les dues estacions de tren de la línia de França". De la seva banda, el regidor de Mobilitat i portaveu d'ICV-EUA, Jaume Vernet, en la mateixa línia, ha dit que es tracta "d'un gran acord històric en què es guanyaran espais per a vianants i aparcaments".

El desenvolupament del sector del ferrocarril preveu la construcció d'uns
900 habitatges, el 30% dels quals protegits. A banda dels habitatges, es
crearan 39.600 m2 de zones verdes i espais lliures i es generarà uns 7.000 m2 de sòl per a comerç, oficines i serveis. Pel que fa a la vialitat es prolongaran diversos carrers a banda i banda de la via. En concret,
s'uniran els carrers de Pintors Vergós amb el carrer de l'Enginyer; el
carrer d'Ausiàs March amb el de Josep Irla (Torras i Bages) i el carrer
d'Alexandre Fleming amb el carrer de les Minetes. D'aquesta manera
s'aconseguirien diversos eixos en sentit transversal, una de les principals
mancances de l'estructura viària de Granollers.

El protocol de col·laboració que subscriuen el Ministeri de Foment, la
Generalitat, l'Ajuntament de Granollers i ADIF es concretarà i
desenvoluparà una vegada estigui aprovat de manera definitiva el POUM.
D'altra banda, aquest mateix protocol preveu la creació d'una comissió de
seguiment per vetllar pel compliment de les obligacions contretes i per fer
el seguiment de les actuacions previstes.

Amb el desenvolupament d'aquest projecte estratègic, que es portarà a terme en els propers anys, Granollers integrarà els barris a banda i banda de la via, que deixarà de ser una clivella en el territori i generarà noves
centralitats a la ciutat. En aquest sentit la portaveu de CiU, Carme
Esplugas, va dir en la roda de premsa que "aquest projecte donarà un
caràcter molt particular a la ciutat i ajudarà a Granollers en la seva
capitalitat comarcal". "En aquest tema ens trobaran al costat de l'equip de
govern, perquè ens el creiem des de fa anys", va afegir la regidora.

Finalment l'alcalde la ciutat, Josep Mayoral, va destacar que amb el
cobriment de la via es guanyarà una ciutat més permeable, amb menys barreres i una mobilitat més senzilla. Es tracta, va dir, "d'una gran oportunitat de refer una zona molt àmplia que es regenerarà conjuntament amb el desplaçament del camp de futbol del carrer de Girona". Finalment va afegir que aquesta operació és vol fer amb un "urbanisme amable i de qualitat" i que la primera visualització del projecte es preveu que sigui el 2008, quan es compleixin 50 anys de l'aixecament de les vies del tren del carrer de Girona.