El Vallès Oriental vol atraure turisme de bicicleta amb parada al Circuit de Montmeló

La iniciativa s'adreça al ciclisme de gravel i preveu el pas pels diferents espais naturals de la comarca

Zona central del Circuit de Barcelona - Catalunya
Zona central del Circuit de Barcelona - Catalunya | Albert Segura
Redacció
12 de juny de 2024, 15:55
Actualitzat: 15:58h

El Consell Comarcal del Vallès Oriental vol atraure turisme de bicicleta amb rutes de fins a 6 dies i amb atractius com accedir i circular pel Circuit de Barcelona-Catalunya, situat a Montmeló, i passejar pels diferents espais naturals de la comarca. Es tracta del pal de paller del Pla Estratègic de Cicloturisme, que s'adreça directament als amants del gravel, una pràctica esportiva que combina diferents tipologies de bicicleta com la de muntanya o la de carretera.

La proposta pot arribar als sis dies de recorregut, i pretén ser una alternativa per als amants de les dues rodes tant de casa nostra com d'arreu del món a altres zones del país on el cicloturisme està molt arrelat, com les comarques de Girona. El pla estratègic es va començar a gestar durant el mandat passat, concretament al 2022, quan el Consell Comarcal del Vallès Oriental va plantejar la necessitat de reforçar l'aposta turística centrada en la bicicleta. L'objectiu era integrar l'oferta del territori, tant pel que fa a la seva orografia com per les empreses vinculades al sector de les dues rodes o el servei al visitant.

Així, es va fer un anàlisi del tipus de ciclistes que hi havia amb potencial interès a l'àrea vallesana. També el nivell d'expertesa que podrien tenir per establir quin tipus d'oferta podien plantejar i que encaixés en el mercat. De la mateixa manera, es va analitzar els tipus d'allotjaments que hi ha al Vallès Oriental amb els serveis que ofereixen i la capacitat d'acollir els turistes, així com les infraestructures de què disposa la comarca, com ara els carrils adaptats per a l'ús de la bicicleta o els aparcaments. Els serveis que es poden oferir també es van posar sobre la taula, tant pel que fa al proveïment com al lloguer de bicis o transports de maletes, i les possibles rutes que podien tenir cabuda en la proposta.

De tot plegat en va sorgir la proposta de fer una aposta centrada en gravel. "Hi ha comarques que aposten per la bicicleta de muntanya, d'altres per la de carretera, i nosaltres apostem per un producte turístic que no existeix, el del gravel", explica el conseller comarcal de Turisme, Àlex Valiente. En aquest sentit, el Valiente destaca que cada cop hi ha més amants de la bicicleta tant a nivell nacional com estatal, motiu pel qual han buscat la manera de diferenciar la seva oferta respecte altres territoris. "Veiem que tenim rutes de muntanya i de carretera, així hem unit els productes", afegeix.

L'anàlisi ha derivat en una proposta que consta de recorreguts d'entre 60 i 70 quilòmetres diaris, amb sis etapes, set nits i fins a vuit dies en total d'estada a la comarca. "Hi ha un consens amb el territori perquè ha de creuar diferents espais i parcs naturals", assegura Anna Sans, propietària d'Inytur, que ha elaborat el pla.

La proposta també incorpora diferents serveis, com el d'allotjament, recollida d'equipatges o reparació de bicicletes. Un dels caramels, però, és la possibilitat d'accedir al Circuit de Barcelona-Catalunya: "És una activitat opcional que passa per fer els voltes que poden fer les motos de MotoGP o els cotxes de Fórmula 1, a nivell internacional és un atractiu que no té cap altre territori de Catalunya", ha destacat Sans.

La iniciativa, a més, vol ser una proposta alternativa a d'altres territoris on el cicloturisme està arrelat, principalment a la demarcació de Girona. "No és fer competència, és complementar l'oferta amb una opció més per als operadors que treballen a Catalunya i que planteja un entorn que no té res a envejar a les rutes de Girona, que d'altra banda està més posicionat", ha conclòs.