Els nous trens de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) de connexió ràpida entre Barcelona i l'aeroport del Prat començaran a fer proves a finals de 2025. Així ho ha dit el director de clients d'Alstom a Catalunya, Sergio Boya, en la presentació dels nous combois, feta aquest dimecres a l'estand de la Generalitat del Tomorrow.Mobility de l'Smart City Expo World Congress que té lloc a Gran Via de Fira de Barcelona. També s'han mostrat els nous vehicles de la línia Lleida-Manresa i el director de projectes i desenvolupament de nous negocis de FGC, Albert Tortajada, els ha descrit com "més clàssics, més robustos i amples", ja que circularan per via d'ample ibèric.
La planta d'Alstom de Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) està fabricant els 10 trens que han d'unir Barcelona i l'aeroport. El director de clients a Catalunya ha concretat que després de les proves, el servei ha d'estar en marxa el 2026. En aquest sentit, Tortajada ha refermat el projecte d'aquesta línia entre la capital catalana i la infraestructura aeroportuària: "El Govern actual no ens ha dit res en sentit contrari i hem de seguir treballant en aquest escenari". El director de projectes i desenvolupament de nous negocis ha subratllat que "els processos no es poden parar", perquè s'està fent la construcció, la cerca de maquinistes, "disseny de l'operació, màrqueting i s'està parlant de moltes coses".
El trajecte Lleida-Manresa
Pel que fa als trens que cobriran el trajecte Lleida-Manresa, que està fabricant Stadler, el responsable de vendes ha garantit que les quatre unitats s'entregaran al maig de l'any vinent i que les inundacions al País Valencià no afectaran, "perquè ja estan en fase de fabricació". Es tracta d'un tren amb 164 seients (140 de fixes i 24 d’abatibles) i una capacitat total per transportar 439 viatgers. A l'interior hi haurà 15 pantalles panoràmiques d'informació, així com 16 altaveus a cada cotxe i seran accessibles, sense escales des de l'andana amb rampa automàtica. També hi haurà zona reservada per a persones amb mobilitat reduïda i possibilitar de sol·licitar parada.
El contracte adjudicat a Stadler inclou el manteniment dels quatre trens elèctrics per un període de 15 anys. El subministrament de les quatre noves unitats té un cost de 44 milions d’euros i el manteniment, de 21,2 milions. Quan entri en servei cobrirà un recorregut de 120 quilòmetres amb 12 circulacions diàries per sentit entre Lleida i Cervera, cinc de les quals circularan fins a Manresa.
Com seran els trens Barcelona-aeroport del Prat?
Els trens a l'aeroport del Prat comptaran amb 209 seients (202 de fixes i 7 d’abatibles) i una capacitat total de 656 usuaris. A l'interior hi haurà una vintena de pantalles panoràmiques d'informació, amb la particularitat que informaran sobre l'estat dels vols. També disposarà d'un espai reservat per a persones amb mobilitat reduïda. El contracte amb Alstom, que també inclou el manteniment dels 10 trens elèctrics durant 15 anys i la construcció d’un taller per fer el manteniment, supera el 170 milions d'euros.
🚆 #FGC ha presentat avui al Tomorrow Mobility les primeres imatges dels 10 trens que uniran el centre de Barcelona amb l'Aeroport ✈️ #TMWC24
— FGC Corporatiu (@FGCcorporatiu) November 6, 2024
📸 #FGC ha donat a conèixer les característiques d'aquests trens i dels que operaran la línia Lleida-Manresa
📲 https://t.co/FNHd0APpG6pic.twitter.com/CgTGqMNxhx
El nou servei d’FGC unirà el centre de la capital catalana amb les dues terminals de l’aeroport, amb una freqüència de pas de cada 15 minuts i un temps de trajecte de poc més de 20 minuts (entre l’estació de Passeig de Gràcia i la T-1). Seran 22,7 quilòmetres de longitud i un total de nou estacions (Sant Andreu, Sagrera, El Clot, Passeig de Gràcia, Sants, Bellvitge, El Prat, Aeroport T-2 i Aeroport T-1).
Tortajada ha afirmat que les primeres convocatòries per incorporar 70 maquinistes (quarantena a la connexió amb l'aeroport i 20 a la línia Lleida-Manresa) hi ha hagut "interès". Segons ha xifrat, aproximadament un centenar de persones "han fet una primera mostra d'interès". Tot i així, Tortajada ha dit que quan s'acosti l'inici dels nous serveis s'integraran a la plantilla, "perquè no tindria sentit fer-ho ara", quan els vehicles aniran arribant "al llarg de 2025".