22
de setembre
de
2023, 12:30
Actualitzat:
15:37h
Els creuers hauran de pagar uns 1.400 euros de mitjana per atracar al port de Barcelona. La resta de grans vaixells tindran una quota d'uns 760 euros quan es comenci a aplicar el nou impost a les emissions portuàries. Aquesta taxa, que el Govern espera que sigui efectiva el 2024, suposarà una recaptació d'uns 7,5 milions d'euros anuals.
La quota mitjana serà de 759 euros, però en el cas dels creuers es calcula que s'enfilarà fins als 1.440, una quantitat que s'obté a partir de gravar amb un euro cada quilogram d'òxids de nitrogen i partícules sòlides emeses. Qui encara pagarà més són els petroliers, amb uns 3.000 euros de mitjana.
Mascort confia que la taxa entri en vigor l’any que ve i assegura que la mesura no tindrà un efecte dissuassiu: “No estem parlant de grans quotes”, ha afirmat en la presentació. Tindran un 25% de descompte els vaixells que vagin a les Illes Balears mentre que en quedaran exempts els que atraquin per força major i els que ho facin per qüestions humanitàries. De fet, la previsió de recaptació -7,5 milions d'euros- ja ha baixat respecte l'avantprojecte que ho situava en 9,7 milions el primer any.
També es preveia augmentar la quantitat de l'impost el segon i el tercer any, però finalment s'ha "consensuat amb el sector" mantenir-lo fix i després revisar-lo. En aquest sentit, les previsions apuntaven a una recaptació de 34 milions d'euros en el tercer exercici.
També hi ha excempcions per als vaixells electrificats, per afavorir la transició energètica en aquest sector. De fet, el port de Barcelona té un gran projecte per electrificar els molls i reduir les emissions dels vaixells mentre estiguin atracats.
Respecte dels 40 municipis de la conurbació de Barcelona que conformen la xona de protecció especial (ZPE) de l’ambient atmosfèric, on hi viuen uns 3 milions d’habitants, la contribució del transport marítim representa el 19% de les emissions de NOX i PM10 (i el 13,5% de tot Catalunya).
La contaminació no només és un problema ambiental i de salut pública sinó que té també conseqüències judicials. Les superacions dels límits legislats de diòxid de nitrogen (NO2) des del 2010 fins al 2018 van motivar una sentència condemnatòria del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), que encara no ha establert cap sanció.
Més recentment, el TSJC va condemnar la Generalitat per la contaminació d'ozó, fet que motivarà l'aprovació abans de final d'any un nou pla de qualitat de l'aire que, a banda d'abastar tot Catalunya, també inclogui accions específiques per evitar aquest contaminant secundari.
Tot plegat a l'espera de la nova directiva directiva sobre la qualitat de l’aire de la Unió Europea, actualment en elaboració, que rebaixarà a la meitat els valors límit de contaminació permesos, per apropar-los als que recomana l’Organització Mundial de la Salut (OMS). “L’esforç que això significa no és lineal, sinó logarítmic. Caldrà reduir les emissions dels ports a més de la meitat d’ara i fins al 2030”, asseguren fonts d'Acció Climàtica.
Un impost de la llei de canvi climàtic
La llei catalana de canvi climàtic del 2017 va incloure un nou impost per gravar la contaminació provocada pels grans vaixells. Aquest divendres, el conseller David Mascort, n'ha presentat les línies mestres d'una mesura que afectarà el 80% dels vaixells que atraquin a Barcelona, però també a Tarragona i Palamós.La quota mitjana serà de 759 euros, però en el cas dels creuers es calcula que s'enfilarà fins als 1.440, una quantitat que s'obté a partir de gravar amb un euro cada quilogram d'òxids de nitrogen i partícules sòlides emeses. Qui encara pagarà més són els petroliers, amb uns 3.000 euros de mitjana.
Mascort confia que la taxa entri en vigor l’any que ve i assegura que la mesura no tindrà un efecte dissuassiu: “No estem parlant de grans quotes”, ha afirmat en la presentació. Tindran un 25% de descompte els vaixells que vagin a les Illes Balears mentre que en quedaran exempts els que atraquin per força major i els que ho facin per qüestions humanitàries. De fet, la previsió de recaptació -7,5 milions d'euros- ja ha baixat respecte l'avantprojecte que ho situava en 9,7 milions el primer any.
També es preveia augmentar la quantitat de l'impost el segon i el tercer any, però finalment s'ha "consensuat amb el sector" mantenir-lo fix i després revisar-lo. En aquest sentit, les previsions apuntaven a una recaptació de 34 milions d'euros en el tercer exercici.
També hi ha excempcions per als vaixells electrificats, per afavorir la transició energètica en aquest sector. De fet, el port de Barcelona té un gran projecte per electrificar els molls i reduir les emissions dels vaixells mentre estiguin atracats.
L'impacte de la contaminació del port de Barcelona
El Departament d'Acció Climàtica destaca que les emissions del port de Barcelona són superiors a les de tot el trànsit urbà i també a les associades a les indústries. En concret, és l’origen del 46% de les emissions de NOx i del 52% de les partícules de diàmetre inferior a 10 micres (PM10) de la ciutat, segons el Pla de millora de la qualitat de l’aire de Barcelona 2015-2018 de l’Ajuntament.Respecte dels 40 municipis de la conurbació de Barcelona que conformen la xona de protecció especial (ZPE) de l’ambient atmosfèric, on hi viuen uns 3 milions d’habitants, la contribució del transport marítim representa el 19% de les emissions de NOX i PM10 (i el 13,5% de tot Catalunya).
La contaminació no només és un problema ambiental i de salut pública sinó que té també conseqüències judicials. Les superacions dels límits legislats de diòxid de nitrogen (NO2) des del 2010 fins al 2018 van motivar una sentència condemnatòria del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), que encara no ha establert cap sanció.
Més recentment, el TSJC va condemnar la Generalitat per la contaminació d'ozó, fet que motivarà l'aprovació abans de final d'any un nou pla de qualitat de l'aire que, a banda d'abastar tot Catalunya, també inclogui accions específiques per evitar aquest contaminant secundari.
Tot plegat a l'espera de la nova directiva directiva sobre la qualitat de l’aire de la Unió Europea, actualment en elaboració, que rebaixarà a la meitat els valors límit de contaminació permesos, per apropar-los als que recomana l’Organització Mundial de la Salut (OMS). “L’esforç que això significa no és lineal, sinó logarítmic. Caldrà reduir les emissions dels ports a més de la meitat d’ara i fins al 2030”, asseguren fonts d'Acció Climàtica.