22 parcs solars per fer autosuficients les carreteres de la Generalitat

El Departament de Territori invertirà 32,5 milions fins al 2026 per omplir de plaques fotovoltaiques túnels i antics peatges

Parc solar construït a l'autopista C-31 al Maresme
Parc solar construït a l'autopista C-31 al Maresme | Cedida pel Departament de Territori
27 d'octubre de 2023, 12:36
Actualitzat: 28 d'octubre, 22:29h
Carreteres i autopistes també consumeixen energia. I no deixen de ser una part del territori molt antropitzat on emplaçar instal·lacions d'energies renovables té un impacte ambiental menor. Amb aquesta premissa, el Departament de Territori ha presentat aquest divendres un ambiciós pla per construir 22 parcs solars que generin l'energia equivalent al consum de totes les vies que són competència de la Generalitat. Preveuen invertir 32,5 milions fins a l'any 2026.
 

Tres projectes ja en execució

“La nostra actuació a la xarxa de carreteres té objectius molt ambiciosos”, ha assenyalat Ester Capella, consellera de Territori. “Hem d'avançar de forma decidida cap a les 0 emissions en el sistema de mobilitat el 2050”, ha afegit, tot assenyalant que això afecta el parc de vehicles, però també en la construcció, manteniment i gestió de les infraestructures. En aquest sentit, aposta per què les carreteres de la Generalitat sigui una aportadora d'energia neta.

El pla presentat aquest divendres preveu la construcció fins al 2026 de 22 parcs solars a tocar de carreteres i autopistes. Suposarà una inversió de 32,5 milions d'euros i permetran generar 21,4 GWh anuals, equivalent al consum del conjunt de la xarxa, formada per 6.000 quilòmetres.

Tres d’aquestes actuacions ja s’han executat o s’executen enguany, amb una inversió total de 475.000 euros. Concretament, la instal·lació de 216 mòduls solars fotovoltaics a la part superior del túnel de la C-32 a Mataró i de 64 plaques al Centre de Control de Carreteres de Vic i està iniciant els treballs per a col·locar-ne 15 a la C-12, en un túnel a Benifallet.

Aquestes són totes les instal·lacions previstes fins al 2023:
 
  • C-12: Túnel al seu pas per Benifallet (en execució)
  • C-14: Túnels al tram entre Peramola i Coll de Nargó
  • C-17: Instal·lació de plaques en un tram entre Tagamanent i Sant Martí de Centelles i a l’edifici del Centre de Control de Carreteres de Vic (en execució)
  • C-32 nord: túnels de Mataró (en execució), Sant Pol i Santa Susanna, parcs solars a les antigues zones de peatge de Santa Susanna, d’Arenys de Mar i de Vilassar de Dalt
  • C-33: parc solar a l’antiga àrea de peatge de Mollet del Vallès
  • C-37: túnels de l’eix de Bracons (Sant Pere de Torelló – la Vall d’en Bas)
  • C-58c: plaques al túnel de la ronda Oest de Sabadell
  • C-55: túnels de la Flauta i la Guàrdia, a Clariana de Cardener, i túnels de Costafreda i de la Torre, a Súria
  • C-58: parc solar en el nus amb l’AP-7, al terme de Ripollet
  • C-60: plaques al túnel de Parpers (Argentona – la Roca del Vallès)
 
 

Aprofitament de les antigues zones de peatge

En la major part de les actuacions, les plaques s’instal·laran a l’entorn de les boques de diversos túnels, per a l’autoconsum d’aquestes infraestructures; les intervencions més rellevants, pel que fa a superfície i energia que es generarà, corresponen a la instal·lació de plaques en els espais que fa uns anys van quedar alliberats de peatge a les autopistes C-32 nord i C-33.

En aquest sentit, abans de final d’any s’hi iniciaran els treballs previs necessaris, que inclouen tant el desmuntatge de les cabines que restaven com tasques preparatòries de cara a la instal·lació de les plaques. També cal remarcar el parc fotovoltaic que es preveu a la C-58, en el nus amb l’AP-7. Aquests parcs fotovoltaics són els que generaran la major part de l’energia que consumeix la xarxa viària de la Generalitat.

Segons Territori, els excedents d’energia generada durant el dia per aquestes instal·lacions els gestionarà L’Energètica, seguint el procés de concentració dels recursos energètics de la Generalitat cap a l’empresa pública de renovables. A la nit, caldrà rebre energia de la xarxa, però el balanç serà neutre, segons les estimacions del departament.

La primera gran actuació del programa que s’executarà, el 2024, serà la instal·lació fotovoltaica a l’antic peatge de Santa Susanna de la C-32. Aquesta obra, que comportarà una inversió de 3,3 milions d'euros, inclourà la instal·lació de 3.312 mòduls en una superfície de prop de 2,3 hectàrees. Aquestes plaques generaran 3,4 GWh anualment, un 15% del que es consumeix actualment a la xarxa de carreteres de la Generalitat.
 

Actuacions en autovies i autopistes amb concessió privada

La inversió del Departament de Territori se suma a la que diverses empreses concessionàries de vies ràpides estan fent. En el cas de Cedinsa, per exemple, fa uns mesos va instal·lar sis petits parcs solars a la C-17, entre Osona i el Ripollès. Una mesura que forma part d'un pla més ampli que també inclou actuacions a la C-16 i a la C-35.
 

Instal·lació fotovoltàica a la C-17, a Sant Quirze de Besora. Foto: Adrià Costa


També Abertis té un pla de descarbonització de les autopistes que, entre altres, inclouen instal·lacions fotovoltaiques. La primera ja executada és a la zona de peatge de la C-32 a Vallcarca, al Garraf.