25
d'octubre
de
2023, 07:00
El 2023 es convertirà en total seguretat en l'any més càlid a la Terra d'ençà que hi ha registres. Un rècord que ha d'esperonar a governs, empreses i ciutadans a aconseguir avançar cap als objectius de descarbonització que han de permetre la neutralitat climàtica per a mitjan segle. La celebració del Dia Internacional contra el Canvi Climàtic és un bon moment per revisar tant la feina feta com la que queda per fer.
Un dels grans reptes de la nostra societat és transformar el model de mobilitat, causant del 30% de les emissions de diòxid de carboni. Un dels elements claus per reduir la petjada de carboni és l'electrificació del parc mòbil, per tal que puguin funcionar amb energies renovables.
Però la descarbonització de les autopistes i les carreteres va més enllà. Ho té clar Abertis, un dels majors grups mundials en gestió d'infraestructures de transport per carretera, que està desplegant una àmplia estratègia que inclou, a banda de l'electrificació, l'aposta per les energies renovables, per la digitalizació i la conducció autònoma, l'economia circular i la conservació de la biodiversitat, entre altres.
En aquest sentit, el pla ESG de la companyia (Environmental, Social and Governance) preveu una reducció del 25% de les emissions el 2024 i arribar al 50% de cara al 2030 respecte al 2019, en línia amb l'Acord de París. El document, que ja ha suposat fins ara una inversió de 10,6 milions d'euros, inclou la lluita contra el canvi climàtic, però també la seguretat viària i la cultura corporativa.
A continuació, repassem els diversos àmbits on Abertis treballa per avançar cap a la descarbonització de la mobilitat.
Les dades registrades al Carbon Disclosure, per analitzar la petjada de carboni que genera Abertis, han permès treballar en un pla d'iniciatives en matèria de sostenibilitat. D'una banda, es calculen les emissions derivades de l'activitat de la companyia, però també es mesuren les emissions respecte als serveis de mobilitat que ofereix el grup.
A banda dels usuaris, un dels elements importants és la progressiva migració de la flota de la companyia cap a vehicles elèctrics o de baixes emissions. En aquest sentit, els vehicles d'Autopistas -filial d'Abertis- han renovat la certificació de qualitat ambiental que, a banda de la millora dels vehicles, també inclou la formació dels conductors.
Es tracta de sistemes amb una potència de 150 kW que permeten tenir la bateria al 100% amb menys de mitja hora. Aquests punts funcionen les 24 hores dels set dies de la setmana i el pagament es fa al mateix punt a través d'aplicació mòbil.
A més, s'està estudiant la possibilitat de desenvolupar un corredor elèctric que ofereixi una solució de càrrega sense fil per a vehicles elèctrics, en el qual siguin les mateixes autopistes les encarregades de recarregar els vehicles.
Una part important de les actuacions són a Catalunya. Concretament a la C-16 –als túnels de Vallvidrera i del Cadí- així com a la C-32, a l'autopista del Garraf. De fet, un dels primers projectes executats ha estat en aquesta darrera via ràpida, concretament a l'àrea de manteniment de Vallcarca.
Per arribar a satisfer tota la demanda elèctrica d'aquestes infraestructures, la companyia ho completa amb la compra d'energia certificada com a 100% verda per part dels proveïdors acreditats.
Les actuacions desplegades inclouen programes de seguiment ambiental i de recuperació de passius ambientals, la instal·lació de passos de fauna i tancats -com el que es va realitzar a Fornells de la Selva-, la realització de planters compensatoris, el desplegament de campanyes de sensibilització i educació ambiental amb les comunitats locals i els plans d'emergència, conservació i neteja, entre altres.
A més, a través de la filial tecnològica Abertis Mobility Services (AMS), ha començat la prova pilot d'un sistema de peatge satelital, amb finançament de la Unió Europea, a Esplugues de Llobregat. El projecte té com a objectiu desenvolupar estratègies d' innovació en la gestió de la demanda en ciutats per reduir l'ús del vehicle privat i fomentar el transport sostenible.
Un dels grans reptes de la nostra societat és transformar el model de mobilitat, causant del 30% de les emissions de diòxid de carboni. Un dels elements claus per reduir la petjada de carboni és l'electrificació del parc mòbil, per tal que puguin funcionar amb energies renovables.
Però la descarbonització de les autopistes i les carreteres va més enllà. Ho té clar Abertis, un dels majors grups mundials en gestió d'infraestructures de transport per carretera, que està desplegant una àmplia estratègia que inclou, a banda de l'electrificació, l'aposta per les energies renovables, per la digitalizació i la conducció autònoma, l'economia circular i la conservació de la biodiversitat, entre altres.
En aquest sentit, el pla ESG de la companyia (Environmental, Social and Governance) preveu una reducció del 25% de les emissions el 2024 i arribar al 50% de cara al 2030 respecte al 2019, en línia amb l'Acord de París. El document, que ja ha suposat fins ara una inversió de 10,6 milions d'euros, inclou la lluita contra el canvi climàtic, però també la seguretat viària i la cultura corporativa.
A continuació, repassem els diversos àmbits on Abertis treballa per avançar cap a la descarbonització de la mobilitat.
Petjada de carboni
En el marc de sostenibilitat, Abertis aposta per contribuir de forma activa a la reducció de les emissions d'efecte hivernacle i a la descongestió del transport. En aquest sentit, la companyia participa en la iniciativa Carbon Disclosure Project que permet el càlcul anual de la petjada de carboni seguint estàndards internacionals de referència, permet monitoritzar i comunicar permanentment l'impacte de les seves activitats sobre el canvi climàtic.Les dades registrades al Carbon Disclosure, per analitzar la petjada de carboni que genera Abertis, han permès treballar en un pla d'iniciatives en matèria de sostenibilitat. D'una banda, es calculen les emissions derivades de l'activitat de la companyia, però també es mesuren les emissions respecte als serveis de mobilitat que ofereix el grup.
Electrificació
Entre les diferents estratègies de descongestió i descarbonització del trànsit, és clau facilitar la circulació dels vehicles elèctrics i l'ús de combustibles alternatius com l'hidrogen. També la generació i compra d'energia renovable per alimentar tant la infraestructura com els vehicles.A banda dels usuaris, un dels elements importants és la progressiva migració de la flota de la companyia cap a vehicles elèctrics o de baixes emissions. En aquest sentit, els vehicles d'Autopistas -filial d'Abertis- han renovat la certificació de qualitat ambiental que, a banda de la millora dels vehicles, també inclou la formació dels conductors.
Electrolineres
La infraestructura de recàrrega elèctrica és fonamental per facilitar una mobilitat més sostenible. Abertis, a través d'Autopistas, té en marxa el desplegament de 76 punts de recàrrega ultraràpida (electrolineres) per donar servei als 600 quilòmetres d'infraestructura arreu de l'Estat, dels quals 50 ja estan instal·lats. A Catalunya seran un total de 24, repartits entre la C-32 i la C-16.Una electrolinera en una autopista del grup Abertis. Foto: Abertis
Es tracta de sistemes amb una potència de 150 kW que permeten tenir la bateria al 100% amb menys de mitja hora. Aquests punts funcionen les 24 hores dels set dies de la setmana i el pagament es fa al mateix punt a través d'aplicació mòbil.
A més, s'està estudiant la possibilitat de desenvolupar un corredor elèctric que ofereixi una solució de càrrega sense fil per a vehicles elèctrics, en el qual siguin les mateixes autopistes les encarregades de recarregar els vehicles.
Energies renovables
Més enllà dels vehicles, les infraestructures de mobilitat també consumeixen energia per il·luminació, edificis i tasques de manteniment, entre altres. Autopistas, filial d'Abertis, té en marxa un projecte per instal·lar 18 parcs solars que generin una producció de 1.500 MWh anuals.Una part important de les actuacions són a Catalunya. Concretament a la C-16 –als túnels de Vallvidrera i del Cadí- així com a la C-32, a l'autopista del Garraf. De fet, un dels primers projectes executats ha estat en aquesta darrera via ràpida, concretament a l'àrea de manteniment de Vallcarca.
Parc solar a l'autopista C-32. Foto: Abertis
Per arribar a satisfer tota la demanda elèctrica d'aquestes infraestructures, la companyia ho completa amb la compra d'energia certificada com a 100% verda per part dels proveïdors acreditats.
Biodiversitat i fauna
Una part important de les vies ràpides gestionades a Abertis tant a l'estat espanyol com en altres països d'Europa i Amèrica del Sud transcorren a tocar d'espais naturals protegits. En aquest context, les polítiques de protecció de la biodiversitat esdevenen una prioritat per al grup d'infraestructures.Les actuacions desplegades inclouen programes de seguiment ambiental i de recuperació de passius ambientals, la instal·lació de passos de fauna i tancats -com el que es va realitzar a Fornells de la Selva-, la realització de planters compensatoris, el desplegament de campanyes de sensibilització i educació ambiental amb les comunitats locals i els plans d'emergència, conservació i neteja, entre altres.
Economia circular
La innovació aplicada a la recuperació dels residus i l'ús dels materials reciclats presenta un elevat potencial per reduir els impactes ambientals en el cicle de vida de les autopistes. Tenint en compte que les autopistes són les vies més repavimentades, Abertis s'ha marcat el repte d'utilitzar el mínim de matèria primera i el màxim de matèria reciclable en l'inici del cicle, de manera que tot el residu generat sigui reciclat adequadament amb l'objectiu de reduir la petjada de carboni. Per fer-ho possible, la companyia ja està desenvolupant diverses proves pilot en alguns països on opera.Digitalització
La digitalització pot afavorir la reducció d'emissions. En aquest sentit, el grup ha participat en diversos projectes per avançar cap a una conducció més eficient. Destaca l'EUMOB, un estudi transfronterer entre Espanya i França, basat en la digitalització de carreteres amb tecnologia 5G. Es pretén promoure una mobilitat més segura, intel·ligent i sostenible. Inclou solucions de gestió de trànsit per millorar-ne la densitat i reduir la congestió, amb la conseqüent reducció del consum de combustible i de contaminació.A més, a través de la filial tecnològica Abertis Mobility Services (AMS), ha començat la prova pilot d'un sistema de peatge satelital, amb finançament de la Unió Europea, a Esplugues de Llobregat. El projecte té com a objectiu desenvolupar estratègies d' innovació en la gestió de la demanda en ciutats per reduir l'ús del vehicle privat i fomentar el transport sostenible.