Ucraïna prohibeix les exportacions de diversos productes essencials

El govern del país ha acordat vetar la sortida de grans com l'ordi o les llavors de calèndula i de colza

Publicat el 09 de març de 2022 a les 15:45
Actualitzat el 15 de gener de 2024 a les 17:13
El govern d'Ucraïna ha aprovat una resolució que prohibeix les exportacions d'alguns aliments essencials a conseqüència del conflicte. Tal com recull el document publicat, s'ha acordat vetar la sortida de grans com l'ordi, les llavors de calèndula i de colza, els abonaments d'origen animal o vegetal, i d'alguns components propis del sucre com les dextrines o els midons modificats.

La prohibició s'estendrà fins a finals d'any. Fonts comunitàries asseguren que "entenen" que es preguin aquest tipus de mesures en una situació com l'actual. Així mateix, des de Brussel·les admeten que la UE depèn en gran manera dels cereals importats des d'Ucraïna, però que ja preveien que les cadenes alimentàries es veiessin afectades.

Les mateixes fonts comunitàries també afirmen que estan treballant per veure com pal·liar la situació, i que l'objectiu és coordinar una resposta comuna. D'altra banda, també subratllen que la posició de la UE no és del tot "dèbil" en aquest sentit perquè ja s'arrossega l'experiència guanyada arran de la crisi per la Covid.

D'altra banda, l'eurocomissari d'Agricultura de la Comissió Europea, Janusz Wojciechowski, ha anunciat que aquest dimecres ha tingut lloc la primera reunió de la CE amb un grup d'experts al marge del Mecanisme Europeu de Preparació i Resposta a la Crisi de Seguretat Alimentària. Aquesta eina de la CE es va crear el passat novembre com a part del pla de contingència "Food Security" que busca garantir el subministrament d'aliments.

Amb relació al conflicte a Ucraïna, Woiciechowski ha expressat que quan es va posar en marxa el mecanisme "ningú no va anticipar com d'immediat i important seria". "La dramàtica situació que es desenvolupa a Ucraïna té un greu impacte en la seguretat alimentària mundial", ha afegit. Segons ha explicat l'eurocomissari d'Agricultura, els experts i la CE treballaran per coordinar una resposta comuna de la UE per fer front a la crisi actual, i en la millora de la resiliència de la Unió davant els "futurs reptes del sistema alimentari".

[plantillaucraina]