Els estudiants de l’assignatura de Projectes de la titulació d’Enginyeria Tècnica en Electrònica Industrial, de l’Escola Universitària d’Enginyeria Tècnica Industrial de Terrassa (EUETIT) presenten 15 idees tecnològiques relacionades amb l’ús de les energies renovables i amb aplicacions industrials i a la vida quotidiana.
Entre aquestes idees destaca un sistema sense fils de càrrega de vehicles elèctrics ideat per instal·lar en aparcaments. Funcionaria, segons els estudiants autors de la idea, gràcies a la inducció magnètica i seria d’ús universal. L’aparcament hauria d’estar equipat amb un acumulador d’energia generada per fonts eòliques o solars. El cotxe elèctric estaria equipat, igualment, amb el seu carregador instal·lat al seu interior.
Un sistema de generació d’inducció magnètica ubicat al terra de l’aparcament i interconnectat amb l’acumulador transmetria l’energia a un receptor magnètic ubicat als baixos del cotxe, el qual, gràcies al principi d’inducció, acumularia l’electricitat a la bateria del vehicle. Aquesta idea evitaria el risc de desconnexió i de descàrrega elèctrica cap a l’usuari, a més de fer la càrrega menys aparatosa, accessible i universal.
Comoditat al càmping
Tres estudiants de l’EUETIT han ideat una tenda de campanya solar-tèrmica que solucionaria el problema de passar fred quan es va d'acampada. La idea proposa una tenda que incorpora cèl·lules solars fotovoltaiques incorporades al teixit de la lona, capaces de generar una energia que aniria a parar a un acumulador instal·lat a dins de la tenda. Això faria possible la connexió de petits electrodomèstics, com ara calefactors, carregadors de telèfons mòbils o ràdios. Segons els tres estudiants, ja existeix algun model de tenda de campanya solar, però tenen l’inconvenient que les plaques solars que generen l’energia són molt aparatoses perquè no estan incorporades al teixit de les lones, com és el cas d’aquesta.
Les solucions ingenioses també arriben a les autocaravanes. Dos grups d’estudiants de l’EUETIT han coincidit en idear un sistema capaç de fer que una autocaravana no depengui de cap connexió elèctrica exterior i sigui completament autònoma. La idea es basa en l’aprofitament de l’energia solar i eòlica a través de plaques solars implementades al vehicle i a través de petits generadors d’energia eòlica disposats també en llocs determinats de l’autocaravana. Aquesta estaria equipada amb un acumulador que emmagatzemaria l’energia per a usos domèstics, com ara aire condicionat, calefacció o connexió de tota mena d’electrodomèstics.
Una altra de les idees que exposen els estudiants de la UPC és l’esterilització de material sanitari a través d'un sistema que estalvia el 98% d’energia en relació als actuals i, a més, sense generació de vapor. Aquesta idea tecnològica es basa en un sistema alimentat per l’energia del sol amb plaques solars fotovoltaiques que s’orienten constantment cap el sol.
El material sanitari a tractar es diposita habitualment dins d’uns contenidors que s’escalfen amb uns líquids especials. En el procés es perd bona part de l’energia en forma de vapor d’aigua. El nou sistema proposa la utilització d’uns tubs especials que generen el buit i que es fan servir per altres usos en llocs amb fred extrem.
Els tubs contindrien el líquid especial que s’escalfaria amb energia elèctrica provinent d’un acumulador alimentat per les plaques solars. Com que els tubs generen el buit, l’energia calorífica es manté al seu interior durant molt de temps i no es perd gens d’energia en el procés, evitant, al mateix temps, l’emissió de vapor a l’exterior. D’aquesta manera s’obté la temperatura suficient per garantir l’esterilització que està a dins dels contenidors.
Fins a 15 idees
Altres grups d’estudiants de l’EUETIT han pensat en altres idees tecnològiques relacionades amb les energies renovables, com ara l’alimentació d’un far amb energia eòlica i solar; la senyalització de la pista d’un aeròdrom amb energia eòlica; l’obtenció d’energia cinètica gràcies al moviment dels cotxes; il·luminació ecològica autònoma; gestió energètica d’un aparcament, alimentació d’una estació meteorològica, una nevera portàtil autònoma, sistemes de préstec de bicicletes controlat per energia solar, energia eòlica aprofitada pel pas dels trens de metro i un sistema de senyalització de pas de vianants.
Entre aquestes idees destaca un sistema sense fils de càrrega de vehicles elèctrics ideat per instal·lar en aparcaments. Funcionaria, segons els estudiants autors de la idea, gràcies a la inducció magnètica i seria d’ús universal. L’aparcament hauria d’estar equipat amb un acumulador d’energia generada per fonts eòliques o solars. El cotxe elèctric estaria equipat, igualment, amb el seu carregador instal·lat al seu interior.
Un sistema de generació d’inducció magnètica ubicat al terra de l’aparcament i interconnectat amb l’acumulador transmetria l’energia a un receptor magnètic ubicat als baixos del cotxe, el qual, gràcies al principi d’inducció, acumularia l’electricitat a la bateria del vehicle. Aquesta idea evitaria el risc de desconnexió i de descàrrega elèctrica cap a l’usuari, a més de fer la càrrega menys aparatosa, accessible i universal.
Comoditat al càmping
Tres estudiants de l’EUETIT han ideat una tenda de campanya solar-tèrmica que solucionaria el problema de passar fred quan es va d'acampada. La idea proposa una tenda que incorpora cèl·lules solars fotovoltaiques incorporades al teixit de la lona, capaces de generar una energia que aniria a parar a un acumulador instal·lat a dins de la tenda. Això faria possible la connexió de petits electrodomèstics, com ara calefactors, carregadors de telèfons mòbils o ràdios. Segons els tres estudiants, ja existeix algun model de tenda de campanya solar, però tenen l’inconvenient que les plaques solars que generen l’energia són molt aparatoses perquè no estan incorporades al teixit de les lones, com és el cas d’aquesta.
Les solucions ingenioses també arriben a les autocaravanes. Dos grups d’estudiants de l’EUETIT han coincidit en idear un sistema capaç de fer que una autocaravana no depengui de cap connexió elèctrica exterior i sigui completament autònoma. La idea es basa en l’aprofitament de l’energia solar i eòlica a través de plaques solars implementades al vehicle i a través de petits generadors d’energia eòlica disposats també en llocs determinats de l’autocaravana. Aquesta estaria equipada amb un acumulador que emmagatzemaria l’energia per a usos domèstics, com ara aire condicionat, calefacció o connexió de tota mena d’electrodomèstics.
Una altra de les idees que exposen els estudiants de la UPC és l’esterilització de material sanitari a través d'un sistema que estalvia el 98% d’energia en relació als actuals i, a més, sense generació de vapor. Aquesta idea tecnològica es basa en un sistema alimentat per l’energia del sol amb plaques solars fotovoltaiques que s’orienten constantment cap el sol.
El material sanitari a tractar es diposita habitualment dins d’uns contenidors que s’escalfen amb uns líquids especials. En el procés es perd bona part de l’energia en forma de vapor d’aigua. El nou sistema proposa la utilització d’uns tubs especials que generen el buit i que es fan servir per altres usos en llocs amb fred extrem.
Els tubs contindrien el líquid especial que s’escalfaria amb energia elèctrica provinent d’un acumulador alimentat per les plaques solars. Com que els tubs generen el buit, l’energia calorífica es manté al seu interior durant molt de temps i no es perd gens d’energia en el procés, evitant, al mateix temps, l’emissió de vapor a l’exterior. D’aquesta manera s’obté la temperatura suficient per garantir l’esterilització que està a dins dels contenidors.
Fins a 15 idees
Altres grups d’estudiants de l’EUETIT han pensat en altres idees tecnològiques relacionades amb les energies renovables, com ara l’alimentació d’un far amb energia eòlica i solar; la senyalització de la pista d’un aeròdrom amb energia eòlica; l’obtenció d’energia cinètica gràcies al moviment dels cotxes; il·luminació ecològica autònoma; gestió energètica d’un aparcament, alimentació d’una estació meteorològica, una nevera portàtil autònoma, sistemes de préstec de bicicletes controlat per energia solar, energia eòlica aprofitada pel pas dels trens de metro i un sistema de senyalització de pas de vianants.