El peatge de Les Fonts, més barat

A Terrassa s'implanta el sistema de peatge tancat i es redueix la tarifa entre un 18% i un 80% per homogeneïtzar-la amb la resta d’autopistes de la Generalitat | L'administració oferirà teletacs gratuïts perquè els usuaris puguin accedir als descomptes

Publicat el 19 de desembre de 2014 a les 09:17

El conseller al peatge de Les Fonts Foto: Joan Manel Oller


El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha presentat aquest matí un pla d’actuacions al corredor Sant Cugat del Vallès–Terrassa–Manresa, que inclou com a eixos principals l’aplicació d’un nou model tarifari a l’autopista C-16 i l’execució d’obres de millora a la C-55, la C-58 i la C-16c. La nova política tarifària comportarà l’aplicació de descomptes addicionals d’un 50% al tram Manresa–Terrassa, i en la implantació d’un sistema de peatge tancat a la barrera de les Fonts, amb bonificacions de fins el 80% segons el recorregut. El segon semestre de 2015, el sistema haurà d'estar a ple rendiment, i permetrà que es pagui per quilòmetre recorregut. En els mesos que falten es desenvoluparan els programes informàtics i es faran els pòrtics de control als accessos. Es tracta d'un peatge virtual.
 
Actualment, la mobilitat per carretera entre Manresa i la conurbació de Barcelona es distribueix d’una forma poc òptima, atès que es basa principalment en dues vies convencionals, la C-55 i la carretera C-58 (més de 30.000 vehicles diaris), que suporten un gran volum de trànsit, mentre una via d’alta capacitat com la C-16, és infrautilitzada (la meitat que les anteriors, uns 15.000 vehicles diaris de mitjana).
 
La C-55 i la C-58 registren un trànsit molt heterogeni; per exemple, reben molt trànsit local però també molts vehicles pesants que fan llarg recorregut. La C-16, per les seves característiques, no pot absorbir aquest trànsit i presenta dificultats d’accessibilitat des de la vialitat de l’entorn.
 
El nou sistema tarifari entre Manresa i Terrassa i l’execució d’obres tant a l’autopista com a la xarxa viària de l’entorn tenen com a objectiu fer la C-16 més atractiva i més accessible a l’usuari, alhora que descongestionar la C-55 i la C-58 i millorar-hi les condicions de seguretat. Al tram Sant Cugat - Terrassa, la implantació del sistema de peatge tancat, on l’usuari paga pel recorregut real que efectua, s’emmarca en el pla d’homogeneïtzació a les vies de peatge de la Generalitat.

El conseller Vila ha reconegut que existia un greuge comparatiu amb altres indrets i que calia actuar sobre un peatge emblemàtic com l'egarenc. Les mesures, ha reblat, pretenen la fidelització de l'usuari i l'optimització de les vies existents, a més de convertir l'autopista en una "veritable anella" de circumvalació de la comarca vallesana.
 
Millores
Reducció del 18,7% per als turismes amb teletac, de dilluns a divendres no festius. L'aparell es regalarà. 

Implantació d’un nou sistema de peatge tancat virtual, tots els dies de la setmana, per als vehicles amb teletac i moviments amb origen i destí als enllaços 13-21. La bonificació, segons recorregut, pot arribar al 80%.

Es mantenen els descomptes 30% per recurrència, 30% vehicle ecològic i 40% vehicle d’alta ocupació

Es manté la reducció del 45% de dilluns a divendres no festius.
 
Inversió de 20 MEUR en la millora del corredor viari
El nou sistema tarifari a la C-16 es complementa amb un conjunt d’actuacions de millora a la C-55, la C-58 i a la C-16c per valor de 20 MEUR i que la Generalitat executarà en el període 2015 – 2016. Aquestes obres són principalment de dos tipus: de seguretat viària i de millora de la connectivitat amb la C-16.