L’enquesta Hàbits de mobilitat de la comunitat universitària de la UAB 2009, presentada divendres, revela que l’ús del transport públic -i molt especialment l’ús del tren- per desplaçar-se al campus de Bellaterra va augmentant al llarg dels anys -se situa en un 54% de la comunitat universitària- i està implantat massivament entre les persones que tenen accés a una xarxa fluïda.
Així doncs, les persones que viuen al Barcelonès i als municipis del Vallès Occidental més propers a la UAB (principalment Cerdanyola del Vallès, Sabadell i Sant Cugat) són les que tendeixen més a accedir-hi en transport públic, mentre que l’ús del cotxe és majoritari entre les persones que viuen a la resta del Vallès Occidental i de Catalunya.
L’estudi indica, per exemple, que els residents a la ciutat de Barcelona són els que més tendeixen a fer ús del transport públic per arribar al campus: un 83,8% d’ells opta per aquesta modalitat. En canvi, l’ús del transport privat s’imposa entre les persones provinents de, per exemple, el Baix Llobregat (56%) o el Vallès Oriental (73%).
Una xarxa efectiva
Aquestes tendències estan directament relacionades amb l’efectivitat de la xarxa de transport públic a la que tenen accés els usuaris. Segons els resultats de l’enquesta, entre les gairebé 44.000 persones que estudien, investiguen o treballen al campus de Bellaterra, les que opten pel transport privat ho fan majoritàriament perquè els resulta més ràpid que el transport públic (40%) o perquè en tenen una oferta escassa al seu abast (23%).
En canvi, entre les persones que opten pel transport públic, els motius són més diversos: el principal és el fet de tenir-hi accés des d’un punt proper al lloc de residència (27,8%), però també influeixen factors com la puntualitat i la regularitat del servei (11,9%) o el cost econòmic (10,7%).
Òbviament, entre les persones que fan ús del transport públic n’hi ha moltes que ho fan perquè no disposen de vehicle privat (12%) o de carnet de conduir (10,6%). Destaca, però, el fet que un terç (32,3%) de les persones que tenen vehicle privat prefereixen optar pel transport públic o no motoritzat (entre el conjunt de persones que disposen de carnet de conduir, aquesta opció arriba al 49,4%).
Entre les diferents tendències de la comunitat universitària, destaca que l’ús del transport públic és majoritari entre els estudiants, mentre que el vehicle privat s’imposa entre el personal docent i investigador i el personal d’administració i serveis. També s’aprecia una diferència d’hàbits per gènere: les dones tendeixen més a fer ús del transport públic (57,4%) que els homes (49,3%).
El tren, transport estrella
Una altra dada a destacar és el fet que el tren és el mitjà de transport més utilitzat per desplaçar-se a la UAB, ja que un 46,6% de la comunitat universitària en fa ús. D’altra banda, el transport no motoritzat s’està consolidant i ja hi ha un 7,2% de persones que opten per aquesta modalitat. En aquesta dada, influeix decisivament el fet que un 4,5% de la comunitat resideix a la Vila Universitària.
Aquesta és la cinquena edició de l’enquesta sobre mobilitat que el Grup d'estudis de Mobilitat, transport i Territori (GEMOTT) realitza entre la comunitat universitària de la UAB. El GEMOTT és un grup de recerca del Departament de Geografia de la Universitat Autònoma de Barcelona format per un equip interdisciplinari d’investigadors dirigits per Carme Miralles. La primera es va realitzar l’any 2001.
Els resultats es fan servir com a referència per dissenyar la política de la Universitat en matèria de mobilitat i accessibilitat, reflectida al Pla Estratègic d’Accessibilitat de la UAB i concretada al Pla de Mobilitat de la UAB. En aquesta cinquena edició, s’ha entrevistat a 6.173 persones (un 36,4% més que a l’anterior edició, l’any 2006) que declaren acudir al campus almenys un cop a la setmana. La realització d’enquestes online ha permès arribar a més gent i millorar el procés. El marge d’error de l’enquesta és de + 1,14%.
Els resultats han estat presentats dins del marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura a la UAB (del 26 al 30 d’octubre), que inclou una sèrie d’activitats (com cursos de conducció eficient i segura i el Dia de la Bicicleta) amb l’objectiu de conscienciar la comunitat universitària sobre els avantatges ambientals, socials i econòmics de fer servir els mitjans alternatius al vehicle privat.
Així doncs, les persones que viuen al Barcelonès i als municipis del Vallès Occidental més propers a la UAB (principalment Cerdanyola del Vallès, Sabadell i Sant Cugat) són les que tendeixen més a accedir-hi en transport públic, mentre que l’ús del cotxe és majoritari entre les persones que viuen a la resta del Vallès Occidental i de Catalunya.
L’estudi indica, per exemple, que els residents a la ciutat de Barcelona són els que més tendeixen a fer ús del transport públic per arribar al campus: un 83,8% d’ells opta per aquesta modalitat. En canvi, l’ús del transport privat s’imposa entre les persones provinents de, per exemple, el Baix Llobregat (56%) o el Vallès Oriental (73%).
Una xarxa efectiva
Aquestes tendències estan directament relacionades amb l’efectivitat de la xarxa de transport públic a la que tenen accés els usuaris. Segons els resultats de l’enquesta, entre les gairebé 44.000 persones que estudien, investiguen o treballen al campus de Bellaterra, les que opten pel transport privat ho fan majoritàriament perquè els resulta més ràpid que el transport públic (40%) o perquè en tenen una oferta escassa al seu abast (23%).
En canvi, entre les persones que opten pel transport públic, els motius són més diversos: el principal és el fet de tenir-hi accés des d’un punt proper al lloc de residència (27,8%), però també influeixen factors com la puntualitat i la regularitat del servei (11,9%) o el cost econòmic (10,7%).
Òbviament, entre les persones que fan ús del transport públic n’hi ha moltes que ho fan perquè no disposen de vehicle privat (12%) o de carnet de conduir (10,6%). Destaca, però, el fet que un terç (32,3%) de les persones que tenen vehicle privat prefereixen optar pel transport públic o no motoritzat (entre el conjunt de persones que disposen de carnet de conduir, aquesta opció arriba al 49,4%).
Entre les diferents tendències de la comunitat universitària, destaca que l’ús del transport públic és majoritari entre els estudiants, mentre que el vehicle privat s’imposa entre el personal docent i investigador i el personal d’administració i serveis. També s’aprecia una diferència d’hàbits per gènere: les dones tendeixen més a fer ús del transport públic (57,4%) que els homes (49,3%).
El tren, transport estrella
Una altra dada a destacar és el fet que el tren és el mitjà de transport més utilitzat per desplaçar-se a la UAB, ja que un 46,6% de la comunitat universitària en fa ús. D’altra banda, el transport no motoritzat s’està consolidant i ja hi ha un 7,2% de persones que opten per aquesta modalitat. En aquesta dada, influeix decisivament el fet que un 4,5% de la comunitat resideix a la Vila Universitària.
Aquesta és la cinquena edició de l’enquesta sobre mobilitat que el Grup d'estudis de Mobilitat, transport i Territori (GEMOTT) realitza entre la comunitat universitària de la UAB. El GEMOTT és un grup de recerca del Departament de Geografia de la Universitat Autònoma de Barcelona format per un equip interdisciplinari d’investigadors dirigits per Carme Miralles. La primera es va realitzar l’any 2001.
Els resultats es fan servir com a referència per dissenyar la política de la Universitat en matèria de mobilitat i accessibilitat, reflectida al Pla Estratègic d’Accessibilitat de la UAB i concretada al Pla de Mobilitat de la UAB. En aquesta cinquena edició, s’ha entrevistat a 6.173 persones (un 36,4% més que a l’anterior edició, l’any 2006) que declaren acudir al campus almenys un cop a la setmana. La realització d’enquestes online ha permès arribar a més gent i millorar el procés. El marge d’error de l’enquesta és de + 1,14%.
Els resultats han estat presentats dins del marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura a la UAB (del 26 al 30 d’octubre), que inclou una sèrie d’activitats (com cursos de conducció eficient i segura i el Dia de la Bicicleta) amb l’objectiu de conscienciar la comunitat universitària sobre els avantatges ambientals, socials i econòmics de fer servir els mitjans alternatius al vehicle privat.