Terrassa és una ciutat bruta?

La Torre ha demanat l'opinió sobre l'estat en què es troben els carrers del municipi a la tinent d'alcalde Carme Labòria i al regidor de CiU Josep Rull

Publicat el 15 de gener de 2014 a les 20:36
El convergent Josep Rull i la tinent d'alcalde Carme Labòria

Una ciutat per estar-ne orgullosos
Carme Labòria

La neteja de les places i carrers de la nostra ciutat esdevé estratègica, principalment des d’un punt de vista sanitari i ambiental, però també pel que fa a la percepció que la ciutadania pugui tenir de la nostra ciutat, una ciutat en contínua activitat, amb persones que passegen, que compren, que hi treballen, amb carrers i places que reflecteixen aquest dinamisme. La capacitat de planificació i adaptació per part de l’Ajuntament, i la utilització dels sistemes de neteja més adients i eficients en cada cas i en cada moment, esdevenen cabdals per garantir la funcionalitat dels espais de la ciutat i que tothom en pugui gaudir. És igualment important el paper de la ciutadania, tant pel que fa a la seva col·laboració com a la seva percepció. La neteja de la ciutat i la gestió dels residus són serveis que a, diferència d’altres, afecten tots i cadascun dels ciutadans i ciutadanes. Estem lluny d’aquells anys en que tot s’hi valia, i en la darrera dècada, tots, ajuntament i ciutadans, hem fet molts esforços per millorar la recollida de residus, incrementant considerablement el nivell de la recollida selectiva amb la incorporació de la fracció orgànica al sistema. També la neteja viària exigeix una gestió de qualitat que ha de passar forçosament per accions adreçades a la millora contínua en el servei, però també al disseny i aplicació de programes d’educació, i al foment del compromís entre administració, ciutadans i empreses. Gràcies a aquest esforç, per posar un exemple, en els darrers tres anys s’han reduït considerablement els punts de manteniment intensiu, passant de 224 l’any 2010 a 95 en l’actualitat. Un altre indicador de la millora del servei en els darrers anys ha estat la certificació en la norma ISO 9001 referida a la qualitat per a Eco-Equip, el que significa que l’empresa es basa en uns procediments preestablerts que ha de complir i compleix. No podem obviar que la situació de crisi econòmica que travessem des de fa uns anys, ha fet que en la gestió dels recursos es donés prioritat a àmbits que abans requeria menor atenció, com els serveis socials, i aquest fet ha pogut acabar afectant la qualitat del servei, tot i que aquest es manté en uns nivells a l’alçada del que la ciutat requereix. Si m’ho pregunten, Terrassa no és una ciutat bruta, Terrassa és una ciutat per viure, de la que ens podem sentir orgullosos.

Denunciem la inacció del govern municipal
Josep Rull

La neteja és una responsabilitat col·lectiva i mantenir la ciutat neta depèn del civisme dels terrassencs, però hi ha actuacions del govern municipal que no ajuden. Des de Convergència i Unió ja fa temps que denunciem la inacció del govern municipal que provoca ineficiència i, per tant, poca neteja i endreça a la ciutat. Anem a pams. Les àrees d’aportació dels contenidors són massa petites, es crea brutícia, i no hi ha una adequada neteja interna i externa dels contenidors. El govern dels socialistes diu ara que canviarà els actuals contenidors per uns de més grans i de càrrega lateral. Benvingut sigui! Fa 8 anys que ho demanem des de CiU. Amb el sistema de càrrega lateral es pot alliberar personal per a la neteja diària. Ara, per fer la recollida de brossa calen tres operaris, amb aquest sistema només caldrà un xofer. Un altre punt destacable és la deficient neteja viària. A Terrassa s’ha renunciat a netejar amb aigua a pressió. Tots els municipis importants escombren i després hi apliquen aigua a pressió. Cal fer-ho ja i cal prioritzar els eixos comercials. Per l’apatia del PSC patim una aparença bruta que res té a veure amb els terrassencs. I finalment hi ha les pintades i el manteniment mobiliari. Terrassa ha perdut definitivament la batalla dels grafits. No podem aguantar la comparació amb ciutats com Reus, Tarragona, Vic o Girona. S’està generant degradació de l'entorn urbà, i això ens afecta a tots i no només als comerciants. El grup de Terrassa Centre fa una feina excel·lent en aquest àmbit però on no hi arriben ells l’Ajuntament de la ciutat hi hauria de posar les eines necessàries. Això és gaudir de vocació de servei públic i no esperar a que plogui perquè la brutícia marxi. Des de CiU proposem crear supervisors de qualitat de neteja (com passa a municipis de característiques semblants al nostre, entre ells  Santa Coloma de Gramenet, El Prat de Llobregat o Sant Cugat del Vallès) perquè hi hagués un control quotidià i una dinàmica de millora i exigència que aniria molt bé a Terrassa.