
ARA A PORTADA
-
Rebel·lia a les Garrigues: els ajuntaments bloquegen el conveni de carreteres de la Diputació i la Generalitat Redacció
-
-
-
L’Àngel Guimerà de Balaguer protesta per l’agressió d’un pare a un docent i la manca de suport socioeducatiu Àlvar Llobet i Sotelo
-
Arnau Salat, nou alcalde de la Floresta després d’una moció de censura polèmica Àlvar Llobet i Sotelo
Les dones, moltes vegades més mal pagades en les seves professions que els homes per fer treballs equivalents, han de fer front, a més, a una doble jornada sense retribució quan arriben a casa. No serveix de res denunciar aquesta desigualtat si després un no es compromet a combatre-la amb fets. Jo ho procuro, encara que segurament la Marta podria escriure un article ben extens amb exemples concrets que em farien pujar els colors.
Malgrat aquesta confessió que no em deixa gaire bé, sempre que puc m’agrada supervisar els deures de la Núria. Ara fa quart de primària. No ha de fer exercicis de gran complexitat, però sovint reclama ajuda. Detecto que a la canalla d’avui els costa especialment entendre els enunciats de les preguntes i dels problemes matemàtics. Deu ser cosa dels nous temps i d’haver-nos acostumat a les tecnologies que ho serveixen tot de forma molt visual que, quan l’únic suport és el text, els costa concentrar-se, entendre què llegeixen i processar exactament què els demanen. Quan llegeixes amb ells i els fas entendre la pregunta, en canvi, acostumen a resoldre de forma prou satisfactòria allò que se’ls requereix. Sembla més un problema de comprensió lectora que de saber pensar i respondre.
Aquesta mateixa setmana em va venir a dir allò de “pare, no sé què vol dir aquesta pregunta...”. Preparat per respondre-li que s’hi ha de fixar més, que si no ho entén a la primera ho ha de tornar a llegir, que no s’ha de demanar ajuda sense més ni més i que s’hi ha d’esforçar, vaig agafar-li el llibre d’exercicis per veure quin era el problema. I la veritat és que, aquest cop, ella tenia tota la raó de no entendre res.
L’enunciat de l’assignatura de català deia: “Copia les paraules de les frases anteriors que tenen una o àtona i es pronuncien u”. Era evident que era un exercici pensat per a alumnes que parlen català en la seva variant oriental. Allà, efectivament, converteixen les o àtones en u i les e àtones en a, però no és el cas de la variant dialectal que parlem a Lleida. Això la Núria ja ho intueix sentint parlar el Doraemon al Club Súper 3 i a les seves cosines de Sabadell, però no crec que se li pugui demanar haver de respondre a quart de primària sobre la fonètica d’una àrea dialectal diferent a la seva. Per una vegada, li vaig dictar la resposta: “En català nord-occidental l’o àtona es pronuncia o”. I li vaig remarcar que li digués a la senyoreta que li havia fet escriure jo.
S’entén perfectament que els llibres de text s’editin pensant en la majoria dels alumnes que els utilitzaran i, des d’un punt de vista demogràfic, és ben evident que els orientals són molts més que els occidentals. Però potser el que hauria de fer el llibre és explicar que el català té variants en els seus diferents territoris i, en qualsevol cas, el que sembla evident és que la mestra no hauria d’haver inclòs aquest exercici en els deures si no era per donar peu, a la classe de l’endemà, a explicar als alumnes que col·legi a Barcelona es pronuncia cul·legi.
Jordi Guardiola Florensa (Lleida, 1973) és periodista. Ha treballat a la redacció d'informatius de la cadena Ser a Barcelona, i ha estat subdirector de Segre Ràdio, emissora on havia fet la major part de la seva carrera des de 1994 com a responsable de l'àrea d'esports i de les transmissions dels partits de la UE Lleida. També ha treballat al diari Segre, a Lleida TV i a Ona FM. Ha publicat la novel·la Sense partit (2011) i és codirector del documental històric El braç de les fúries (2007).
Twitter: @JordiGuardiolaF
Et pot interessar
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Lleida?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.