La festa del Ranxo de Ponts és una tradició centenària que se celebra el dimarts de Carnestoltes, és a dir, el darrer dia abans de l'inici de la Quaresma. Segons expliquen les llegendes, en un principi el ranxo era un àpat que es donava a la gent que no tenia per menjar i així aquest dia se'ls oferia un plat calent. Actualment, ha esdevingut una festa en què hi participa tota la població i gent vinguda d'altres punts del país que no volen perdre l'ocasió de degustar el ranxo.
La tradició també explica que la vigila de Carnaval, els veïns de Ponts passaven casa per casa per recollir el màxim possible d'ingredients per elaborar el Ranxo. Avui però, són pocs aquells que lliuren ingredients quan els passa la comitiva que porta a terme aquesta acció coneguda com a 'Lali-lali', i normalment s'acostumen a donar diners per ajudar a finançar la festa.
La festivitat es celebra de nou aquest dimarts i es preveu, com cada any la visita de centenars de persones que, carregats amb olles, aniran a omplir-les d'aquesta típica escudella pontsicana de la que se'n reparteixen unes 12.000 racions i en la qual hi ha gallina, pollastre, botifarra negra, ceba, porros, pastanaga, carabassa, cigrons, mongetes, patates, cols, tomàquet, pasta de sopa, arròs, aigua i sal.
Una de les particularitats d'aquest plat és que s'elabora amb foc a terra de llenya i amb olles d'aram, de manera que aconsegueix un gust peculiar que el fa únic.
L'origen del Ranxo de Ponts
Abans de la Quaresma, es donava un plat calent a la gent pobra que no tenia per menjar
- Imatge de Lo Ranxo de Ponts -
- Àlvar Llobet
ARA A PORTADA
- Àlvar Llobet i Sotelo
- Responsable de NacióLleida
Publicat el
17 de febrer de 2026 a
les 10:20
Et pot interessar
-
Societat
Troben un projectil de la Guerra Civil durant unes obres del canal Segarra-Garrigues a l'Albagés
-
Societat
El Govern donarà ajudes als pagesos que es vulguin jubilar i traspassin les seves terres als joves
-
Societat
Mor Lluís Garrofé, referent de l'excursionisme català
-
Societat
Alcaldes del Pla d’Urgell alerten de la manca de metges i exigeixen solucions
-
Societat
L'Arnau de Vilanova incorpora bressols de collit per facilitar el contacte entre la mare i el nadó
-
Societat
El Saló de l’Automòbil de la Fira de Sant Josep de Mollerussa incrementarà un 25% la superfície
