ENTREVISTA

Marc Cuenca: «Marnuthem és la nostra visió personal del vermut, única en el món»

De granger a visionari del vermut, aquest jove lleidatà transforma una inspiració inesperada en un producte premiat internacionalment

Marc Cuenca un dels creadors de Marnuthem
Marc Cuenca un dels creadors de Marnuthem | Cedida per Marnuthem
05 de setembre de 2024, 12:58
Actualitzat: 12 de setembre, 10:19h

Marc Cuenca, nascut a Bell-Lloc d'Urgell (Lleida) l'any 1989, és un granger de professió que, després de molts anys treballant en el sector agrícola, va descobrir una nova passió que va transformar la seva vida. Amb més estima per la cuina i el menjar que pel vi, la seva trajectòria va fer un gir inesperat quan una visita a Logronyo el va inspirar a crear un vermut únic. Marnuthem, la seva marca de vermut ha obtingut el reconeixement internacional amb dos ors als World Vermouth Awards, destacant com una innovadora proposta en el món del vermut i posant Lleida al mapa internacional del vermut.

Com van ser els inicis de la seva aventura amb el vermut? Per què va decidir començar a fer vermut?
Soc granger de professió i vocació. El meu pare era granger, els meus germans també, i jo volia seguir la mateixa línia. Tanmateix, l’any 2018, la meva dona, la Núria, em va regalar un viatge a Logronyo per al meu aniversari. Sincerament, el regal no em feia especial il·lusió, ja que el menjar sempre ha estat el meu gran interès. M’encanta cuinar i visitar restaurants, però el vi mai m’ha apassionat. Quan vaig arribar a Logronyo, pensava que visitar cellers seria com anar a un museu, i els museus no m’atrauen especialment.

Però no va ser així...
La Núria em va portar a Vivanco, on vam gaudir d’una visita molt bonica i del museu del vi. No obstant això, el moment decisiu va ser quan em vaig asseure en un balcó solitari, envoltat només per la tranquil·litat i el silenci. Va ser una experiència captivadora, com estar dins d’un bosc. Quan vam marxar, només podia pensar a tornar a aquell balcó i submergir-me en aquell silenci. Les nits posteriors es feien interminables, tot girava entorn del viatge, del moment, del silenci. Em va fascinar tant el món del vi que volia plantar vinya, però no era l’època adequada. Amb la impaciència d’un nen davant dels regals, vaig buscar alternatives i vaig decidir fer vermut, ja que la poma per a la sidra encara no estava disponible.

"El viatge a Logronyo va ser un punt d'inflexió per a mi. Allà, en un balcó solitari, vaig descobrir una nova passió que va transformar la meva vida"

Com ho va fer? 
Vaig començar a investigar com fer vermut. Les primeres proves van ser força ineficaces, però la meva obsessió per aconseguir el resultat desitjat em va impulsar a seguir. L’objectiu inicial era elaborar vermut per a nosaltres. Però en continuar investigant me'n vaig adonar, que el tipus de vermut que es feia no m'agradava, no era el concepte que perseguia. Vam crear un vermut fresc, menys carregat de bota i sucre, amb un caràcter més vínic. Després de gairebé un any i mig de treball, vam aconseguir el vermut que volíem. Tot i que inicialment no teníem intenció de comercialitzar-lo, les respostes positives de persones expertes ens van animar a millorar la recepta i a desenvolupar la nostra marca a principis de 2020.

Marc Cuenca un dels creadors de Marnuthem. Foto: Cedida per Marnuthem
Marc Cuenca un dels creadors de Marnuthem. Foto: Cedida per Marnuthem

En tornar a casa, la Núria em va preguntar si m’havia agradat el viatge. La meva resposta va ser un senzill “sí”, sense poder expressar-ho millor, ja que la meva ment seguia al balcó. Una setmana després, la Núria va notar que estava absorbit en els meus pensaments i em va preguntar què passava. Li vaig confessar que m’havia enamorat, no de ningú, sinó d’aquell moment.

Per què va optar per començar amb vermut blanc?
Vam optar pel vermut blanc perquè volíem evitar essències i colorants. Volíem que els botànics aportessin el color i utilitzar menys sucre. Utilitzem una base vínica de Costers del Segre de gran qualitat, amb un percentatge de vi més alt del que és habitual en altres vermuts. Aquesta combinació dona un resultat equilibrat que algunes persones fins i tot afirmen que no és vermut, que és un vi. Jo els hi contesto sempre que  l'art, depenent de l'angle de com mires les coses podem tindre una perspectiva o una altra.

WhatsApp Image 2024 09 04 at 11.45.52
Imatge del vermut blanc guanyador del premi World Vermouth Awards. Foto: Cedida per Marnuthem

Per nosaltres aquest és el nostre vermut, és la nostra versió del vermut, no és ni millor ni pitjor simplement és la nostra visió i el que volem és compartir aquesta visió amb el món, una visió diferent del que s'ha vist fins ara, no volem seguir els camins establerts, sinó crear el nostre propi rumb.

És més difícil començar a fer vermut a Lleida que a Reus o Barcelona?
Sí, la venda és més difícil a Lleida. Reus té un nom establert que facilita les coses, mentre que el meu origen de granger sovint genera dubtes i molts cops no m’han donat ni l’oportunitat de presentar el producte. Va ser frustrant perquè necessito interacció personal per convèncer, i no només trucades o correus. Marnuthem és una marca jove i preferim créixer lentament i de manera independent. L’any vinent produirem 500 ampolles més de cada varietat, un pas important que volem assimilar gradualment.

"No volem seguir els passos dels altres; volem compartir una nova perspectiva amb el món, una que sigui diferent del que s'ha vist fins ara"

Podria canviar la percepció i donar visibilitat a Lleida com a productor de vermut?
M’agradaria que Lleida es destaqués en la producció de vermut. Cada vegada més cellers experimenten amb vermut com a manera d’aprofitar el vi que no poden vendre. Espero que la nostra visió pugui inspirar altres cellers i contribuir a una nova tendència en el món del vermut.

Què ha significat guanyar aquest premi?
Guanyar aquest premi ha estat una gran emoció. Quan vaig llegir la notícia, em vaig sentir commocionat. És com un somni fet realitat, especialment perquè, en menys d’un any després de llançar-nos al mercat, hem rebut un reconeixement mundial. Estic molt orgullós de veure que el nostre producte és apreciat i que s’ha convertit en una part important de la nostra vida.

Per exemple, que els amos del Divinum, un restaurant referent a la província de Girona, utilitzin el teu producte des del primer dia que el van provar fa sentir ple d'orgull. Marnuthem és com un fill per a nosaltres; no és només màrqueting, sinó una passió profunda pel que fem.

Marc Cuenca celebrant el premi de World Vermouth Awards
Marc Cuenca celebrant el premi de World Vermouth Awards

Quins són els plans futurs de Marnuthem?
Entre el 2025 i el 2026, podríem ampliar la nostra gamma amb un o dos vermuts addicionals. Potser inclourem un vermut amb bota, un gran reserva amb cinc anys de criança, o fins i tot un vermut negre o altres productes com un dry o una ginebra. L’objectiu immediat és incrementar la producció l’any vinent i continuar creixent de manera progressiva.

No és important que es conegui el nom de Marc Cuenca o de la Núria. El que realment desitgem és que el nom de Marnuthem sigui reconegut, perquè el que volem que traspassi és el concepte i els valors que impregnen cada ampolla que elaborem. Esperem que, quan els cellers de vi es comencin a endinsar més en el món del vermut, aquesta tendència sigui reconeguda i adoptada, ja que si la paraula "vermut" ressona, beneficiarà a tots.

"La nostra versió del vermut és una expressió personal i única que pot no coincidir amb les concepcions tradicionals"

Què és el que més gaudeix a l’hora de fer vermut?
Gaudeixo de tot el procés, des del pesatge dels botànics fins a les activitats diàries relacionades amb Marnuthem. Fer vermut em transmet pau i emoció, i cada article que llegeixo sobre el nostre producte em commou profundament. El resultat monetari és secundari; el que realment m’importa és estar en el camí correcte i veure els nostres somnis fer-se realitat.

A Lleida no hi ha tradició en l’elaboració de vermut. Creu que Marnuthem podria canviar aquesta percepció?
M'agradaria que Lleida no només comencés a produir més vermut, sinó que esdevingués un referent en aquest àmbit. De fet, cada vegada més cellers comencen a fer vermut com una manera d’aprofitar el vi que no poden vendre, no el vi de baixa qualitat, sinó aquell que no tenen la possibilitat de comercialitzar. Crec que quan els cellers tradicionals de vi es comencin a endinsar en el món del vermut, s’obrirà un ventall més ampli per als vermuts frescos i crec que aquesta tendència l'haurà marcat Marnuthem.

"Començar a fer vermut a Lleida ha estat un desafiament, especialment a l'hora de vendre. Reus i Barcelona tenen una reputació establerta, però nosaltres hem creat el nostre propi camí"

No és important que es conegui el nom de Marc Cuenca o de la Núria. El que realment desitgem és que el nom de Marnuthem sigui reconegut, perquè el que volem que traspassi és el concepte i els valors que impregnen cada ampolla que elaborem. Esperem que, quan els cellers de vi es comencin a endinsar més en el món del vermut, aquesta tendència sigui reconeguda i adoptada, ja que si la paraula "vermut" ressona, beneficiarà a tots.

D’on prové el nom de Marnuthem?
Al començament, la recerca d’un nom no va ser gens fàcil per a nosaltres. Volíem un nom que reflectís la puresa del nostre producte, un nom que respectés la tradició i que transmetés un sentiment profund. La meva germana ens va suggerir el nom de Marnu, una combinació de Marc i Núria, però no em convencia. Tot i així, a partir de Marnu vam començar a jugar amb altres idees i se'ns va acudir afegir-hi una "th" de "vermuth". Ens va semblar encertat i encara més quan vam pensar: "Qui fa aquest vermut? Nosaltres l'hem fet". Així va néixer Marnuthem, que representa la unió de Marc i Núria, del "vermuth" i del fet que nosaltres “l’hem” creat nosaltres.

Marc Cuenca i Núria Sánchez, creadors de Marnuthem
Marc Cuenca i Núria Sánchez, creadors de Marnuthem

Aquest joc de paraules, que simbolitza una unió en la vida real, un matrimoni, és el que volíem que transmetés el nostre vermut. Marnuthem encapsula la fusió de quatre elements i, dins de cada ampolla, hi ha una unió perfecta entre vi i botànics, entre acidesa i dolçor. L'acidesa és crucial per contrastar amb la dolçor, mentre que els botànics i el vi han d'estar equilibrats perquè cap dels elements domini l'altre. La idea és aconseguir una harmonia perfecta, on cap element no sobresurti, perquè un matrimoni perfecte es basa en l'equilibri i el suport mutu, sense que cap part predomini sobre l'altra.