L'entitat Aplec Cooperatiu ha presentat a l'Ajuntament de Lleida una proposta per assumir la gestió de l'edifici del Mercat del Pla i convertir-lo en un espai de coworking, que funcionarà com a seu de les tretze cooperatives de Lleida associades en aquesta xarxa d'entitats de l'economia social i cooperativa i per altres que s'hi vulguin sumar en un futur.
El projecte preveu habilitar diferents sales i despatxos d'ús compartit a l'interior de l'edifici amb estructures modulars senzilles, però que permeten adaptar l'ús de l’edifici, que està protegit pel seu interès arquitectònic, perquè les cooperatives hi puguin desenvolupar els seus projectes i donin activitat al barri amb moviment de persones en horari de matí i tarda.
L'alcalde, Fèlix Larrosa, ha valorat molt positivament la proposta, ja que s'alinea amb els objectius del projecte, inclòs al Pla d’Actuació Municipal, per a impulsar la revitalització del Centre Històric com un districte obert a la creativitat i la innovació, que aposta per les persones joves i en el qual es reserva un paper molt important pel Mercat del Pla. L'Ajuntament té previst licitar pròximament la concessió de l'edifici del Mercat del Pla, orientada a entitats sense ànim de lucre que puguin liderar un projecte atractiu pel Centre Històric.
13 cooperatives amb 160 socis
Les cooperatives impulsores del projecte d'Aplec Cooperatiu compten amb 160 socis i una trentena de treballadors i treballadores fixes, amb una facturació anual conjunta d'uns 9 milions d'euros. Són dels àmbits de la cultura, la comunicació, l'educació, l'habitatge, els serveis lingüístics, el consum, l'alimentació, la producció audiovisual i els serveis socials, tot i que la idea és anar incorporant més cooperatives a l'espai, que podria anar creixent en funció de les necessitats. Totes elles tenen la voluntat de treballar en un espai compartit per poder enfortir la xarxa cooperativa i la col·laboració mútua i la intercooperació.
Les cooperatives que integren Aplec Cooperatiu són: Growords, serveis lingüístics i de traducció; La Llamborda, associació feminista; La Magrana, revista cultural; Tres cadires, lleure educatiu; Lo Fato, associació de consum responsable; Recoop, sostenibilitat alimentària; Ocell de Foc, atenció a joves amb problemes de salut mental; Octubre, productora audiovisual; Obrint Portes, habitatge; Ponent Coopera, impuls al cooperativisme; Actua, atenció a persones amb situació de risc; La Boqueria, arquitectura, i Sarau, màrqueting digital.
Més enllà de compartir l‘espai físic i els recursos materials, la seva proposta pretén transformar el Mercat del Pla en un espai de sensibilització i promoció del cooperativisme i l'economia social i solidaria, per la incubació i acceleració d'altres cooperatives, potenciant la cooperació entre elles i l'aliança amb altres agents culturals, educatius i empresarials del territori. A més, es valora que és un espai cèntric estratègic per a la dinamització del Centre Històric.