Cineclub fa una aposta pel cinema arriscat i estranyament vist amb la primera mostra Perifèrics

Del 13 al 15 de març Manresa viurà la projecció de nou films, entre llargs i curts, inclosa l'estrena a la ciutat de "Liberté", amb la presència del seu director Albert Serra

Publicat el 25 de febrer de 2020 a les 14:02
Actualitzat el 25 de febrer de 2020 a les 14:59
Al llarg del cap de setmana del 13 al 15 de març se celebra a l'Auditori de la Plana de l'Om de Manresa la primera edició de Perifèrics, una mostra de cinema arriscat i estranyament vist, organitzada per Cineclub

Feia temps que Cineclub Manresa tenia entre cella i cella poder erigir una mostra de cinema que aglutinés aquelles pel·lícules d'autor que s'instal·len en els marges dels circuits comercials, i que posen en relleu com les mancances pressupostàries sovint es converteixen en oportunitats per explorar la imatge, el so, la narrativa i l'estètica des d'una mirada allunyada dels convencionalismes.

És així que neix Perifèrics, una mostra singular i descentralitzadora que també proposa la recuperació i reivindicació d'aquelles cinematografies llunyanes, oblidades o bé deixades de banda. És per aquest motiu que el tema que han triat per a aquesta primera edició és la Mirada: una mirada entesa com una manera diferent i atrevida de crear, veure i viure el cinema.

En aquesta primera edició, que tindrà lloc a l'Auditori de la Plana de l'Om de Manresa al llarg de tres dies, es podran veure quatre llargs i cinc curts de diversos gèneres: ficció, documental i experimental. Cadascuna de les sessions aniran acompanyades d'un col·loqui obert als espectadors, en què els autors convidats oferiran la seva visió particular sobre el cinema actual, i debatran, entre d'altres qüestions, sobre la tasca creativa i les estratègies de tirar endavant produccions de baix cost.

La programació inclou una retrospectiva amb la projecció de la pel·lícula Sombre, del director francès Philippe Grandieux, un film hipnòtic i contundent no estrenat en el seu dia a l'estat espanyol. La mostra conclourà amb l'estrena a Manresa de la darrera pel·lícula d'Albert Serra, Liberté, guanyadora del premi especial del jurat Un certain regard, al festival de Cannes, i dos premis Gaudí. La sessió comptarà amb la presència del controvertit director de Banyoles.

A banda de les pel·lícules, la mostra acollirà el concert gratuït del grup de folkpunk Matagalls, que avançaran algunes de les cançons del segon disc que estrenaran pròximament. Amb aquest concert, que se celebrarà a la sala El Sielu, dissabte a les 23.30h, Cineclub Manresa planteja un espai de trobada per als espectadors fora de la sala de cinema.

La mostra s'inaugurarà el dia 13 de març a l'Auditori de la Plana de l'Om amb la projecció de la pel·lícula Els camps magnètics, de Lluís de Sola, un dels directors més audaços i perifèrics del cinema català contemporani.

El preu d'entrada individual serà de 3 euros, excepte per a Liberté, que és de 5 euros. L'abonament per a tota la mostra és de 12 euros. Els abonats de Cineclub tenen entrada gratuïta.

Films d'autor

Els camps magnètics. Lluís de Sola, 2019, 85'

Divendres, 13 de març, 20.00h
[vimeo]341999043[/vimeo]
Una pel·lícula construïda a l'entorn d'un personatge femení inquietant, a partir de fragments, idees, records, especulacions i veritats a mitges, a través d'una posada en escena íntima i desconcertant.

Young & Beautiful. Marina Lameiro, 2018, 72'

Diumenge, 15 de març, 17.00h

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Pa_8aDd_KEc[/youtube]
A través d'una càmera propera i còmplice, assistim al retrat polièdric i generacional de quatre joves que lluiten per no abandonar les seves aspiracions personals en un país sumit en la crisi que, sense pietat, escapça somnis i il·lusions.

Liberté. Albert Serra, 2019, 132'

Diumenge, 15 de març, 19.00h

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=30nn8Q5SE5U[/youtube]
Just abans de la Revolució Francesa, en un lloc entre Postdam i Berlí, un grup de llibertins fuig del nou govern ultraconservador de Lluís XVI, tenen una missió exportar a Alemanya el llibertinatge, una filosofia de vida basada en el rebuig dels límits morals i de l'autoritat.

Pel·lícula guanyadora del premi especial del jurat “Un Certain Regard” al festival de Cannes, i de dos premis Gaudí.

Experimental

Tots a partir del dissabte, 14 de març, 18.00h

Un encanteri. Lluís de Sola, 2014, 15'

Com un encanteri que es respira en l'aire i que ressona arreu, una veueta recorda, imagina i inventa un petit però transcendent episodi de la vida d'un poble del sud de França, una anècdota amb categoria de mite.

El recuerdo del rostro. Andrea Fernández, 2019, 12'

El rostre és la superfície que ens connecta amb la societat i configura la nostra identitat a través de la mirada dels altres. Un mash up expressionista en què s'exploren les emocions primàries que ens uneixen al nostre rostre mitjançant materials trobats que traspassen èpoques i gèneres.

Under Gods. Andrea Fernández i Nuno Pessoa, 2020, 7'57

Una ficció distòpica construïda a partir de moments robats de la quotidianitat, filmada en el subsòl de Lisboa durant els anys més agressius de la crisi econòmica.

Doomburup. Oriol Segon, 2019, 8'

Creació visual enmarcada en el festival #Josart. La flora, la fauna, el territori i l'estructura de les petites coses s'expressen acompanyades d'una simfonia improvisada.

Llocs on amagar un cos. Lluís de Sola, 2018, 9'

Una veu en primera persona reflexiona sobre la impossibilitat de transitar pels marges sense convertir-los amb motiu de diverses fantasies, entre les quals cometre un crim o fer una pel·lícula o totes dues coses al mateix temps.

Retrospectiva

Sombre. Philippe Grandieux, 1998, 112'

Dissabte 14 de març, 20.00h

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ncqQPs_FasI[/youtube]
Un film hipnòtic, punyent i torbador,, no estrenat en el seu dia a l'estat espanyol, que ens parla d'un home que fa de la tenebra el seu hàbitat natural per seduir dones i fer de les seves.