La Mediterrània més enllà dels espectacles: Què és l'Obrador d'Arrel (i per què és tan important)?

A banda de l'anomenada programació oficial, la Fira manresana fa temps que treballa per facilitar que artistes vinculats a la cultura popular i tradicional puguin tirar endavant els seus projectes

Maria Cambil, de Malsai Produccions, explicant el seu projecte en el marc de l'Obrador d'Arrel 2024
Maria Cambil, de Malsai Produccions, explicant el seu projecte en el marc de l'Obrador d'Arrel 2024 | AFT
06 d'octubre del 2023
Actualitzat a les 15:09h
Si bé és cert que durant la darrera dècada sembla que torna a despuntar amb força, la realitat és que la cultura popular i tradicional sempre ha ocupat un lloc més aviat secundari dintre del panorama escènic del nostre país. Potser perquè es dona per descomptada (al cap i a la fi, és d'on venim!), no se li dona el valor que té. I potser també és per això que els artistes que s'hi dediquen i les entitats i festivals que vetllen per la seva pervivència, fan sempre tanta pinya

Un exemple clar d'aquesta voluntat col·laborativa el tenim amb l'Obrador d'Arrel que la Fira Mediterrània va posar en marxa l'any 2021 amb l'objectiu de donar suport a aquells artistes que exploren nous camins creatius amb la cultura d'arrel com a pal de paller. Es tracta d'un programa d'acompanyament i suport que, en connivència amb altres institucions i entitats, el que busca és crear sinergies i complicitats amb diferents actors del sector cultural, i impulsar-ne la viabilitat i la mobilitat. "És un treball en xarxa imprescindible per articular circuit i obrir mercat per a tots aquests projectes", ha explicat el director de la Fira, Jordi Fosas, durant la presentació de les propostes que formen part de l'Obrador d'Arrel 2024.

L'acte en qüestió -que s'ha celebrat aquest divendres al matí al Centre Cultural El Casino i només s'hi podia accedir amb acreditació professional- ha aplegat una quarantena de programadors culturals i professionals del sector en una espècie de càstig on els artistes i companyies amb projectes en fase embrionària han tingut l'oportunitat d'explicar-se i donar-se a conèixer amb el desig que, un cop acabada la seva intervenció, algú dels presents s'interessés pel seu projecte i s'avingués a donar-hi suport ja fos cedint-los un espai de residència artística; coproduint-los el muntatge; ajudant-los amb el finançament o actuant de promotors.

En l'Obrador d'Arrel 2024 han estat set, les propostes presentades, dues de les quals amb la memòria històrica i el llegat com a eix vertebrador (Calla, Judit, calla, de Malsai Produccions i Relleus. Primer plat, de Pau Gómez); dues amb la dansa de protagonista (Cher, de Juan Carlos Lérida i Fandango, d'Inka Romaní), i tres vinculades a la música. Dintre d'aquest darrer bloc s'hi troba, d'una banda, el projecte Només les flors, de De Paper, un espectacle híbrid de música i arts visuals que parteix de la pregunta: ¿Com ens hem de comunicar quan ens falla el llenguatge i els moviments? També en l'àmbit musical, el director de la Coral Sant Jordi, Oriol Castanyer, ha exposat la seva voluntat de portar a escena un muntatge que emuli els balls corejats de Josep Anselm Clavé -coincidint amb el 150è aniversari de la seva mort- que comptarà amb el suport del músic Marc Parrot.

Finalment, i un dels plats fort d'aquest Obrador d'Arrel 2024 ha estat el de l'anunci del nou disc que Roger Mas i la Cobla Sant Jordi pretenen estrenar en el marc de la Fira Mediterrània de l'any vinent i que, tal com ha avançat el cantautor solsoní, tindrà una estructura calcada al que van enregistrar l'any 2012.