Marc Rosich, a l'Escola de l'Espectador del Kursaal

Dijous parlarà de com adaptar una novel·la al gènere teatral

Publicat el 15 de novembre de 2011 a les 18:08
Marc Rosich serà a l'Escola de l'Espectador del Kursaal dijous. Foto: MEES

El Kursaal acollirà aquest dijous, i dins de la tercera edició de L'escola de l'espectador, una xerrada del dramaturg Marc Rosich, autor de l'adaptació teatral de la novel·la de "Pedra de tartera", que aquest cap de setmana es podrà veure al teatre Kursaal en 4 funcions (2 dins del Toc, una per a gent gran -dilluns a les 18 h- i una altra per a escolars -dilluns a les 11:30 h).

Marc Rosich (Barcelona, 1973), dramaturg, director i traductor literari, parlarà de les "Claus per adaptar una novel·la a un text de teatre", a partir de 2/4 de 8 del vespre a la sala polivalent 1 del teatre Kursaal. Llicenciat en Periodisme i Traducció i interpretació en anglès i àrab, Marc Rosich és membre fundador de la productora Teatre Obligatori. Format en l'escriptura dramàtica als seminaris de l'Obrador de la Sala Beckett, on imparteix cursos d'iniciació a la dramatúrgia, ha participat en les produccions "Lord Byron" d'Agustí Charles i "Voices" de Calixto Bieito.

Després d'aquesta sessió prèvia, el diumenge 20 de novembre, hi haurà la segona sessió de l'Escola de l'Espectador, aquesta vegada amb la presència dels actors.

L'Escola de l'Espectador del Kursaal, l'ànima de la qual és el desaparegut autor i director Jaume Melendres, que va impulsar-la al Brossa Espai Escènic de Barcelona i va posar les bases a la del Kursaal, és gratuïta per a tots els abonats al Toc de Teatre. Per a la resta d'interessats, la inscripció costa 3 euros i es pots fer a la taquilla del Kursaal.

Agenda
Pedra de Tartera
Dijous, 17 de novembre - 19:30 h
Xerrada: Les claus per adaptar una novel·la a un text de teatre.
A càrrec de Marc Rosich, dramaturg, autor de l'adaptació teatral de la novel·la ‘Pedra de Tartera'.
Diumenge, 20 de novembre
Trobada amb els actors després de la funció.

Marc Rosich (Barcelona, 1973)
Llicenciat en Periodisme i Traducció i interpretació en anglès i àrab. Dramaturg, director, actor accidental i traductor literari, és membre fundador de la productora Teatre Obligatori. S'ha format en l'escriptura dramàtica als seminaris de l'Obrador de la Sala Beckett de Barcelona, on actualment imparteix cursos d'iniciació a la dramatúrgia. Entre els seus textos originals més recents es troben les obres Car Wash (tren de rentat) (Staastheater Stuttgart/FACYL Salamanca/ Teatre Romea, dir. Annette Pullen), Rive Gauche (Sala Muntaner, Cia. Q-Ars Teatre, dir. Rafel Duran) i Vittoria (Club Capitol, dir. Antonio Calvo). Amb el director Andrés Lima, acaba de portar a terme la traducció i la dramatúrgia de Falstaff, a partir de l'Enric IV de Shakespeare (CDN). Col·laborador habitual de Calixto Bieito, ha signat amb ell les dramatúrgies de l'espectacle Voices, a modern passion (Betty Nansen Teatret, Copenhagen) i de Don Carlos de Friedrich Schiller (Cia. Romea / CDN / Mannheim Schillertage), així com les adaptacions de les novel·les Tirant lo Blanc de Joanot Martorell (Teatre Romea / Hebbel am Ufer, Berlin / Schauspielhaus Frankfurt / Teatro Albéniz, amb música de Carles Santos, Premi de la Crítica de Barcelona 2008 a la dramatúrgia) i Plataforma de Michel Houellebecq (Festival d'Edimburg / Teatro Bellas Artes / Teatre Romea). Per al TNC de Barcelona ha firmat les adaptacions dramàtiques de les novel·les Pedra de tartera de Maria Barbal i juntament amb Rafel Duran, Mort de dama, de Llorenç Villalonga (Premi Escènica 2010 a la millor adpatació). També ha portat a terme per a Lluís Soler la dramatúrgia de L'Odissea d'Homer a partir de la traducció de Carles Riba (Temporarada Alta, Girona / Théâtre de l'Archipel, Perpinyà / Festival Grec, dir. Antonio Calvo).

Com a dramaturg, ha estrenat a més les peces següents: N&N, nuria i nacho (Sala Beckett, 2008, dir. Antonio Calvo), Enfermo imaginario, (Teatro Condal, 2008, escrita amb Pau Miró, dir. Antonio Calvo), Party Line (Sala Beckett, 2007, dir. Andrea Segura), Duty Free, (Teatre Talia, València, 2007, dir. Antonio Calvo) per a Jácara Teatro (Alacant), De Manolo a Escobar, (Gira nacional, dir. Xavier Albertí). Surabaya (Teatre Romea, 2005, dir. Sílvia Munt, obra finalista al Premi Fundació Romea 2004) Copi i Ocaña, al purgatori (Tantarantana, 2004, dir. Julio Álvarez) i Unhappy Meals (Teatre Malic, 2002, dir. del mateix autor).

Com a llibretista, ha col·laborat amb el compositor Agustí Charles en l'òpera de dos actes LByron, un estiu sense estiu (Gran Teatre del Liceu / Staatstheather Darmstadt / Teatros del Canal, 2011) i l'òpera de cambra La Cuzzoni, esperpent d'una veu (Staatstheater Darmstadt / L'Auditori de Barcelona / Teatro Albéniz, 2008). Actualment, prepara amb Agustí Charles, la peça en un acte Suite de Java, i amb Enric Palomar l'òpera Los cuentos de la Alhambra a partir de Washington Irving.

En el camp de la direcció escènica d'espectacles amb música clàssica, ha signat força projectes, gairebé sempre en col·laboració amb la directora musical Elisenda Carrasco. En aquest sentit, ha participat a les darreres edicions del Festival d'Òpera de Butxaca i Noves Creacions, signant la dramatúrgia i la direcció dels espectacles lírics Alma (2007, a partir de la figura d'Alma Mahler), Últimes cançons, (2006, a partir de Lieder de Mahler), Don Giovanni (2005, adaptació de l'obra de Mozart per al titellaire Pepe Otal) i Il geloso Schernito de Pergolesi (2003, juntament amb Albert Tola). D'altra banda, ha creat els concerts per a nens Pierrot a la lluna i Va de banda, per al servei educatiu de L'Auditori de Barcelona, així com els concerts amb escolars Jugant amb Haydn, Les faules de La Fontaine i Les quatre estacions, tots tres encàrrecs de l'Orquestra de Cambra de l'Auditori de Granollers.