La Champions dels influencers: un negoci català que no parla català

Alguns dels millors creadors de contingut del moment són o viuen a Catalunya, però no fan servir la llengua del país per comoditat amb el castellà i la voluntat d'optar a un públic més gran

Gerard Romero,  Cristinini, Lídia Rauet i Auronplay
Gerard Romero, Cristinini, Lídia Rauet i Auronplay | Nació
22 d'octubre del 2023
Actualitzat el 27 de novembre a la 13:22h
Gerard Romero, Cristinini, Auronplay, Lídia Rauet, Paula Gonu o Dulceida en són només alguns exemples. Hi ha desenes i desenes de catalans que han triomfat en el negoci dels influencers. Si sumem totes les persones que els segueixen en tindríem un bon grapat de milions. "Aquí s'acostuma a dir que el català és una llengua que no dona sortida, però els més creatius en aquest sector són, precisament, catalans o bé viuen a Catalunya", apunta en conversa amb Nació un important expert del sector.
 

La diferència entre ser català i treballar en català

Es dona la dicotomia, però, que tot i que bona part d'aquests professionals han nascut i fan vida al territori, no acostumen a treballar en català, i aquest és un bon debat. "Estic d'acord en el fet que la llengua s'ha de parlar sempre allà on tu vulguis parlar-la, però ells són catalans i parlen en català quan ho han de fer. El que passa és que s'expressen millor en castellà", ha volgut tancar la polèmica l'especialista. Segons ell, el fet que els sigui més natural parlar en castellà -sensació que ja comparteix la majoria de l'alumnat del país- fa que ja des de petits creïn contingut en aquesta llengua. "El mercat hispà té un públic potencial més gran", afegeix.

En l'altra cara de la moneda, tenim una de les agències d'influencer màrqueting més gran de l'Estat i de Llatinoamèrica en volum de negoci. YouPlanet és una de les empreses que més pel·lícules ha distribuït doblades al català a plataformes d'abast internacional. "Sempre hem intentat potenciar i reivindicar al màxim la llengua", apunta el cap de Comunicació i Relacions Públiques, Joan Solé en conversa amb aquest diari. De fet, la companyia, que també es dedica a la difusió i producció de continguts, ha tingut un rol destacat en​ la refundació del Super3, ara SX3. "Els programes estrella de Random o Influencer són coproduccions que hem fet en col·laboració amb TV3, la gran franja horària amb més audiència del canal és nostra amb productes catalans", ha afegit el seu representant. "A YouPlanet treballem intensament perquè la llengua es normalitzi. Per això, hem mantingut la seu a Catalunya", subratlla.
  

El sector, des de dins

El barceloní Luís de Val és la ment pensant de l'agència. La va crear el 2015 després de tota una vida dedicada al món del cine. De fet, el seu pare és el fundador de la mítica Manga Films, l'home que va portar Bola de drac i altres sèries d'anime a Catalunya, i a Espanya de retruc. Un bon dia de 2015 anava a promocionar una pel·lícula quan va topar amb AuronPlay. El va descriure a cop de tuit com "el millor humorista del segle XXI". Després, van quedar i li va proposar que doblés un personatge de les seves pel·lícules i fes un vídeo explicant-ho.

"Ho va petar i com a agraïment li va llogar una sala de cine per dur amics. Ho van anunciar a xarxes i es van presentar 6.000 persones, cosa que no ens esperàvem en cap cas. Va haver d'intervenir, fins i tot, la Guàrdia Urbana de Barcelona. Aquí és on el Luís s'adona que aquesta gent uneix les audiències més joves amb marques de tota la vida", relata el seu cap de comunicació. Així és com neix YouPlanet, amb AuronPlay i poc més tard, amb Wismichu. Així és com, també, l'agència passa de fer només representació a comunicació 360.


"No fitxem a l'engròs", precisa Solé. Els seus talents -com ells anomenen els influencers- han de tenir un percentatge d'engagement alt a les xarxes socials com a prova de comunitat fidel, oferir alguna cosa nova, excepcional a l'hora de crear, i tenir valors com la responsabilitat i la coherència. "Es dirigeixen a les noves generacions i això és inqüestionable". Per això, veten aquells creadors de contingut que participen en la promoció d'hàbits de vida poc saludables com el tabac o les apostes. "Tenim uns valors corporatius que els fem extensibles a tots els qui formem part de YouPlanet", al·lega.

Són els influencers els nou rics?

Durant molt de temps, el terme influencer ha tingut una connotació negativa. Des de la seva mateixa irrupció, els creadors de contingut s'han vist, socialment, com persones a les quals les marques regalaven productes a canvi de, simplement, promocionar-los. No obstant això, l'altra cara de la moneda, aquella que no es publica a internet, és que la seva feina és 24/7 i els requereix molta exigència.
@paulagonu

comer pan con pasta sí o no??

♬ sonido original - Paulagonu

Fins a la seva eclosió, la fama quedava relegada a cantants i actrius que inundaven les catifes vermelles i protagonitzaven les campanyes publicitàries de les marques que es podien permetre les seves tarifes. Ara, els artistes comparteixen escenari amb gent corrent que ha aconseguit acaparar l'atenció d'un gran públic a xarxes. Cristinini i companyia mouen veritables masses a plataformes com Instagram, Twitch o TikTok i, precisament per això, són el canal perfecte per a les empreses per arribar a una quantitat ingent de públic que, a banda de l'esmentat, se segmenta de forma natural. 

El que fan, concretament, és contingut publicitari per a les marques de la mateixa manera que farien quan publiquen qualsevol altre contingut no patrocinat. Ho fan, però, afegint un toc d'humor o guionitzant una rutina facial, ara skincare. L'estratègia implica que el públic sigui capaç de relacionar les característiques del producte amb els valors de l'influencer. La relació entre els talents i les marques depèn del nombre i la durada de les campanyes, però, això sí, si els continguts que fan conjuntament perduren en el temps, el talent passa a ser ambaixador de la marca. 



El negoci de tot plegat mou ni més ni menys que 100 milions d'euros a Espanya a l'any o aquesta és, almenys, la xifra que ha donat aquest mateix 2023 la consultora MediaKix, que també ha pogut compatibilitzar que més del 90% dels joves d'entre 16 i 24 anys afirmen que els creadors de contingut són una font d'inspiració per fer les seves compres. Llengua a banda, un altre tema espinós d'aquesta influència i que s'haurà de tractar en el futur més immediat és la regulació: tenen un gran poder i generen una circulació important de diners, però, en canvi, no hi ha absolutament cap llei que reguli la seva feina. Estem desemparats?