Les zones de baixes emissions (ZBE) està plenament consolidades a Barcelona i alguns municipis metropolitans. Tanmateix, acumulen retards a la gran majoria de ciutats catalanes, fent que encara desperti molts dubtes entre molts ciutadans. En quins municipis s'han d'implantar? Com puc saber si el meu vehicle està afectat? Quan es prohibirà l'accés amb etiqueta groga? A continuació, 10 preguntes amb respostes sobre les ZBE.
1. Quins municipis catalans han de tenir ZBE?
La llei espanyola de canvi climàtic és clara: l'1 de gener de 2023 havien de tenir activades zones de baixes emissions (ZBE) totes les ciutats de més de 50.000 habitants. Actualment, només 7 de les 23 catalanes han complert -Barcelona, l'Hospitalet, Cerdanyola, Cornellà, Gavà, Sant Cugat i Viladecans-. També requereixen ZBE les ciutats entre 20.000 i 50.000 habitants, amb superació del llindar de contaminació. Segons Acció Climàtica, són 38 municipis dels quals només tres la tenen activa: Esplugues, Sant Adrià de Besòs i Sant Joan Despí.
2. Quan entraran en vigor a la resta de municipis?
Tots els terminis estan superats -també la "moratòria" de 18 mesos que vencia el 30 de juny de 2024-. Per tant, el calendari ja depèn dels mateixos ajuntaments. Sant Boi de Llobregat l'activarà el setembre de 2024; Girona el novembre de 2024, Sabadell, Terrassa, Rubí i Manresa el gener de 2025; mentre que Lleida i Tarragona no preveuen completar-ne el desplegament abans del 2027 i el 2028, respectivament.
3. En quines àrees i horaris afecten les ZBE?
La delimitació de les ZBE correspon a cada ajuntament a través d'una ordenança. En general, s'inclou el centre de la ciutat -amb més trànsit i contaminació- i se n'exclou tant les zones industrials com les residencials de baixa densitat. En el cas Barcelona i la resta de municipis de l'AMB -que comparteixen model d'ordenança-, les restriccions es produeixen de 7.00 a 20.00. Algunes ciutats com Reus o Tarragona s'acabarà a les 19.00.
4. Com puc saber si el meu vehicle està afectat?
La ZBE actual afecta a aquells vehicles sense cap mena d'etiqueta ambiental. Això suposa turismes i vehicles comercials lleugers de gasolina anteriors a l'any 2000 i dièsel d'abans del 2006. En els vehicles de més de vuit places i de mercaderies el límit també se situa en el 2006 mentre les motocicletes queden afectades les anteriors a la norma Euro 2 (habitualment matriculats abans del 2003). L'AMB disposa d'un formulari per comprar-ho a partir de la matrícula.
5. Es pot circular sense l'etiqueta ambiental?
La col·locació de l'etiqueta no és obligatòria. En tot cas, facilita la tasca de les policies locals en cas de controls manuals. D'aquesta manera, si no està enganxada, es pot ser aturat per tal que els agents comprovin la documentació del vehicle i la matrícula.
6. Com es pot aconseguir l'etiqueta ambiental?
Els titulars d'un vehicle classificat amb distintiu ambiental B, C, ECO o Zero emissions i que no disposin de l'etiqueta poden adquirir-la a les oficines de Correus o a través d'un gestor col·legiat. També poden sol·licitar-la a través del seu taller mecànic, associat al Gremi de Tallers de Reparació d'Automòbils de Barcelona.
7. Com es controlen les ZBE i quines multes hi ha?
En general, els ajuntaments han apostat per cartells per indicar l'inici de l'àrea marcada com a ZBE. Per controlar-la, en la gran majoria de casos s'instal·len càmeres per analitzar les matrícules i, en cas de detectar un vehicle no autoritzat, iniciar el procés de sanció. A banda de controls manuals de les policies locals, l'AMB disposa d'un vehicle amb tecnologia de càmeres a bord. En el cas dels municipis metropolitans, la multa mínima és de 200 euros i de 260 si es produeix en un episodi d'alta contaminació. Les ordenances preveuen elements agreujants com la reincidència.
8. Hi ha excepcions?
En el cas de les ZBE dels municipis metropolitans, hi ha diversos tipus de vehicle que poden accedir-hi malgrat no tenir etiqueta ambiental. Es tracta dels destinats a persones amb mobilitat reduïda, serveis públics així com les persones amb les rendes més baixes. En aquests casos -així com per les autoritzacions temporals de vehicles singulars- s'han de donar alta a un registre metropolità per no ser multats. També al web zbe.barcelona es poden demanar les autoritzacions diàries pels vehicles convencionals sense etiqueta. Són un màxim de 24 a l'any i a un preu de 2 euros diaris. Està previst que a la majoria de ZBE s'incloguin aquest mateix tipus d'excepcions.
9. Quan entrarà en vigor la prohibició d'accedir-hi amb vehicles amb etiqueta groga?
Ha estat un dels grans cavalls de batalla entre el Departament d'Acció Climàtica i els ajuntaments, especialment els de la segona corona metropolitana. Inicialment, la proposta era el 2026, després es va ajornar el 2027 i, finalment, el pla de qualitat de l'aire -que s'hauria d'aprovar com a decret aquest juliol-preveu que no sigui una realitat fins al 2028.
10. Per què és important reduir la contaminació?
La contaminació ja és la segona causa de mort al món, per davant del tabaquisme, sent un problema ambiental de primer ordre, però també de salut pública. Malgrat que les dades oficials indiquen que a Catalunya es compleixen els actuals llindars, si es tenen en compte els nous límits aprovats per la Comissió Europea per al 2030, un 75% dels catalans respiren aire contaminat.