El Pla de qualitat de l'aire del Govern estableix finalment que els vehicles amb etiqueta groga quedaran prohibits a les zones de baixes emissions (ZBE) dels municipis amb més de 50.000 habitants a partir del 2028. Abans, només arribarien algunes restriccions afegides si es registressin pics de contaminació tan elevats en diòxid de nitrogen (NO2) que fa nou anys que no se'n decreta cap, ha constatat Nació amb dades del Departament d'Acció Climàtica. Va durar quatre dies.
Així, les intencions del Govern de restringir els vehicles amb etiqueta groga -la segona distinció més contaminant- a les ZBE de les principals ciutats del país s'han aigualit a última hora. Fa poc més d'un mes, la intenció era que a partir de l'1 de gener de 2026 no hi poguessin circular per aquestes àrees urbanes els vehicles dièsel amb etiqueta B (groga) en cap cas, i que a partir del 2027 això arribés als cotxes de gasolina. Fa unes setmanes, l'executiu català va matisar aquella proposta tot enrederint un any tots dos objectius en una negociació forçada per alcaldes metropolitans, que ho veien excessiu. Ara, quan la Generalitat ja dona per enllestida la redacció del pla, encara s'ha reduït una mica més l'ambició reguladora del projecte d'àmbit català, si bé es deixa als municipis la possibilitat d'avançar les mesures.
El matís que ha introduït el Govern en la seva proposta definitiva és que a partir del 2026 quedarà vetada la circulació dels vehicles amb la distinció groga a les grans ZBE només en el cas dels dièsel i si es decreta un episodi per contaminació NO2. Ara bé, l'únic cas d'aquesta realitat es va produir el 2015. Després, només hi ha hagut avisos, també en poques ocasions. El darrer exemple es va registrar a Catalunya el juliol del 2019, a la demarcació de Barcelona. I va durar tres dies. És una realitat molt poc freqüent i poc molt duradora.
A partir del 2028, però, això ja deixarà de ser una condició i tots els vehicles amb l'etiqueta groga quedaran prohibits de manera permanent, sempre amb les excepcions previstes per a vehicles de serveis o per a la ciutadania amb rendes baixes. En termes generals, els cotxes amb etiqueta groga -la lletra B- representen al voltant del 30% del parc mòbil de l'Estat.
Què deia abans i què diu ara el pla de qualitat de l'aire sobre l'etiqueta groga
Amb aquest nou moviment se satisfà una mica més les exigències de les administracions locals que reclamaven menys pressió a l'hora de dissenyar les zones de baixes emissions. Ara, des de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) es podria fer normativa pròpia per tenir una restricció més ambiciosa abans dels terminis plantejats per la Generalitat, però de moment no hi ha hagut cap acord en aquesta línia i hi ha diverses alcaldies que s'hi han mostrat reticents.
Un decret després d'eleccions
Tanmateix, aquest pla del Govern preveu tramitar-se formalment "les pròximes setmanes" i néixer en forma de decret. Això arriba en ple context previ d'unes eleccions al Parlament convocades per al pròxim 12 de maig. De fet, una particularitat dels plans anunciats pel conseller d'Acció Climàtica, David Mascort, és que el decret s'acabaria de publicar definitivament amb el govern català ja en funcions, després d'haver passat per les urnes. Segons ha subratllat Mascort, l'executiu català està facultat per fer aquests tràmits "ordinaris" malgrat estar en funcions.
El conjunt del Pla de qualitat de l'aire conté finalment 83 mesures i 391 actuacions, i és la primera vegada que estableix normativa més enllà de la conurbació de Barcelona amb la intenció de rebaixar tots els contaminants, i no només les partícules PM10 i NO2. D'aquest focus del projecte d'Acció Climàtica, la mobilitat és la gran àrea d'incidència: gairebé la meitat d'actuacions (170) tenen a veure amb la mobilitat. Moltes d'aquestes mesures, a més, se centren en les ZBE.