Festival Maleducats, la nova onada
«Aquests gèneres no són pas tan moderns, el que és nou és la força amb què han arrossegat els més joves de la ciutadania»
ARA A PORTADA
-
L'alumnat a l'escola catalana cau fins als 1,6 milions en un curs marcat per la prohibició dels mòbils Marc Orts i Cussó
-
De la «conquesta» al referèndum per continuar al Regne Unit: el fil roig entre Catalunya i Gibraltar Pep Martí i Vallverdú
-
«No vivim en situació de normalitat»: què ha de passar després de la reunió Puigdemont-Illa? Bernat Surroca Albet | Oriol March
-
Pressupostos, trens i llengua: totes les carpetes que marcaran el nou curs polític al Parlament Sara Escalera
-

- Jordi Bianciotto
- Periodista i crític musical
La implantació popular del hip-hop, del trap, del modern r'n'b o del reggaeton, i dels promiscus diàlegs entre aquests gèneres i d'altres, ja és un fet i no serveix de res negar-ho o reaccionar-hi ensenyant les ungles. Donar-te cops de cap contra la paret no acostuma a canviar la realitat, i certes indignacions comencen i acaben amb qui les pateix sense més conseqüències per al conjunt de la humanitat. Sobretot,comptem fins a deu quan estiguem a punt d'afirmar que la millor època de la història de la música va ser justament quan nosaltres érem joves. Quina extraordinària coincidència.
Ara treu el nas un festival, Maleducats, que s'estrenarà el 9 de maig a Terrassa i que s'anuncia com el primer de música urbana a Catalunya amb caràcter internacional. L'impulsa un artista destacat, Damià Rodríguez, Lildami, i és un senyal més del nou canvi de cicle a la nostra escena, davant del qual no és procedent abocar-se a la beguda: més enllà dels gustos personals i les distàncies d'estètica sonora respecte del pop i el rock, no deixa de ser excitant pensar que no tot està inventat, que la combinació de les set notes del pentagrama, i dels ritmes, i les textures, i els recursos de producció, tendeix a l'infinit.
I, qui ho hauria dit fa no gaires anys, la música encara pot ser subministradora de sorpresa, de debat acalorat i fins i tot d'escàndol. Aquí hi ha l'autèntica fractura social a Catalunya: hi ha amics que han deixat de parlar-se per culpa de Rosalia. O del trap. Que ningú tiri el barret al foc: al cap i la fi, només és música.
Aquests gèneres no són pas, val a dir, tan moderns com pot semblar: arrosseguen dues, tres o fins a quatre dècades d'historial, a vegades a l'underground, però també incrustats en corrents comercials. El que és nou és la força amb han arrossegat les franges més joves de la ciutadania, també a Catalunya. Sembla que som davant d'un corriment de terres en el gust popular. El temps dirà si és tan profund i integral com a vegades apunta.
Mentrestant, sí que hauríem de ser capaços de modular-ne la lectura, el tractament mediàtic, la translació als escenaris, a les festes majors. Tot pot conviure, ha de fer-ho, i en aquest país en particular, per les dimensions limitades de l'escena i dels canals de comunicació, tenim experiència en onades que liquiden l'anterior i l'envien a la inanició: ona laietana, pop postmodern, rock català, folk-pop, revetlla... Com si a cada època només hi hagués capacitat per copsar un únic estil musical, uns determinats artistes que representen la gran banda sonora col·lectiva mentre els altres queden fora de focus i els correspon morir-se de gana silenciosament. Sap greu, i la realitat sempre és una mica més gran, diversa i formosa.
Periodista especialitzat en música des de fa més de tres dècades. Crític musical d’El Periódico de Catalunya, escriu a les publicacions especialitzades Rockdelux i Enderrock, i col·labora en diversos mitjans audiovisuals. Ha escrit diversos llibres, com ara els tres volums de Guía universal del rock (Robinbook) i 501 cançons catalanes que has d’escoltar abans de morir (Ara Llibres), així com els volums de memòries Maria del Mar Bonet, intensament (Ara Llibres) i El libro de Estopa (Espasa-Planeta). Soci de l’ACP i del Grup de Periodistes Ramon Barnils.
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.