Serrat guanya
«A través de quin mecanisme mental et pots sentir gratificat per expulsar del teu imaginari nacional un creador majúscul perquè se l’apropiïn aquells qui dius combatre?»
ARA A PORTADA

- Jordi Bianciotto
- Periodista i crític musical
No ha estat mai acurat dir que l’independentisme, en conjunt, blasmés Serrat per no ser dels seus. Hi ha hagut, en tot cas, i hi ha encara, una parcel·la d’aquest espai favorable a assenyalar-lo. Segment petit i cridaner, que cada cop ho és més, de petit i de cridaner, perquè una dinàmica a la baixa alimenta l’altra. Però dimarts, dijous i divendres s’hi parlarà català, a més de castellà, al Sant Jordi, i si féssim la radiografia ideològica de les grades, no crec que en sortís un quadre gaire allunyat del que és Catalunya. Clientela independentista inclosa, reflex d’una seducció llarga i transversal de Cançó de matinada i Me’n vaig a peu -i de Cantares i Mediterráneo-.
El que encara em sorprèn i meravella és que sigui precisament en el si de l’independentisme, l’àrea política que, figura, més ha de conèixer el país arran de terra, i més voluntat ha de tenir de cantar-li totes les gràcies, i de lluir-ne el patrimoni compartit, traient pit si cal, on es manifestin aquestes expressions encaminades a fer Catalunya més petita del que ja és. Quines ganes de regalar el talent propi a qui consideres els teus enemics o adversaris. Espanya, vull dir. A través de quin estrany mecanisme mental et pots sentir gratificat per expulsar del teu imaginari nacional un creador majúscul, ni més ni menys que el número u del seu ram, per què se l’apropiïn aquells qui dius combatre? Et felicito, fill.
Podem insistir a recordar el refinament del catàleg de Serrat, la seva difusió de la poesia catalana a generacions que la desconeixien (Salvat-Papasseit, Foix, Palau i Fabre) i el cultiu del repertori popular i d’arrel, que avui s’estila tant entre els cantautors moderns -Cançons tradicionals és del 1967-. I el fet que, a Mèxic, Xile o l’Argentina, no sigui estrany saber de l’existència de la nostra llengua a través de les seves composicions.
Tant se val, ja ha estat tot dit, o gairebé: queden per escriure les cròniques últimes dels seus recitals. A Barcelona, “la que se’m gira d’esquena i la que em dona la mà”. Invencible Serrat, al cap i a la fi, disposat a girar full a la seva vida per la porta gran.
Periodista especialitzat en música des de fa més de tres dècades. Crític musical d’El Periódico de Catalunya, escriu a les publicacions especialitzades Rockdelux i Enderrock, i col·labora en diversos mitjans audiovisuals. Ha escrit diversos llibres, com ara els tres volums de Guía universal del rock (Robinbook) i 501 cançons catalanes que has d’escoltar abans de morir (Ara Llibres), així com els volums de memòries Maria del Mar Bonet, intensament (Ara Llibres) i El libro de Estopa (Espasa-Planeta). Soci de l’ACP i del Grup de Periodistes Ramon Barnils.
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.