El 4 de gener del 2013 el viaducte de Sant Sadurní d'Osormort era el lloc escollit per a la inauguració de l'Eix Transversal, convertit en una autovia de dos carrils per banda, un cop acabades les obres del seu desdoblament. L'hemeroteca ens recorda que la Generalitat va triar aquest llarg pont de la C-25 per presumir d'eficàcia i d'exemple constructiu. Al cap d'11 anys d'aquella data, el trànsit en sentit Vic per aquest punt està tancat per una patologia estructural que obliga a desviar els conductors pel vial del costat mentre es fan les obres de reparació.
La lectura de diaris antics és una de les lliçons de prudència i humilitat política més recomanables que hauria de servir als càrrecs governamentals a l'hora de fer segons quines declaracions o d'organitzar segons quins actes de cara a la galeria. Aquell 4 de gener del 2013, l'aleshores president català, Artur Mas, es va fer la foto al viaducte. Anava acompanyat d'una comitiva, tanmateix exagerada, d'alcaldes i membres del Govern. Hi eren el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i tres exconsellers més que havien ocupat la cartera d'Obres Públiques en els anys del desdoblament: Lluís Recoder, Joaquim Nadal i Pere Macias.
Vist amb ulls d'avui fa somriure que el tram modèlic per fer la inauguració fos Sant Sadurní d'Osormort. Si filem prim, és veritat que el lloc de la carretera on es van fer les declaracions i discursos no era en direcció Vic, ja que l'obra nova que es posava en servei en aquest punt l'any 2013 era el viaducte per als vehicles en sentit Girona, on no hi ha avui cap problema. El viaducte malmès va inaugurar-se fa 27 anys.
Però allò rellevant que crec es mereix la crítica són les ganes exagerades que tenen els polítics de penjar-se medalles abans d'hora. El titular del diari El Punt Avui del 5 de gener del 2013 informava a tota pàgina: "Mas posa l'eix transversal com a exemple d'obra pública", referint-se al conjunt de la carretera. En la mateixa línia, Nació Digital recollia que el cap de l'executiu català qualificava la nova via de "meravella" i de "filigrana". El seu traçat complet, que el govern català definia l'any 2013 com una "virgueria", avui és objecte d'una reparació preocupant.
Tampoc es van quedar gens curts en els seus elogis els tècnics que van atorgar al viaducte el premi Construmat per considerar-lo la millor obra d'enginyeria civil en la sisena edició del certamen. Els experts van considerar que un dels aspectes més innovadors de la infraestructura van ser els seus tirants, col·locats a la seva part inferior. Gràcies a aquesta tècnica molt utilitzada a França des de finals del segle XX, no va caldre construir unes torres elevades a sobre la calçada, com hauria succeït si els tirants haguessin passat per dalt del pont. El resultat amb el pas del temps no ha sigut, però, l'esperat. La corrosió dels cables ha acabat convertint en un risc el pas de camions.
Els diaris del nostre territori –Osona.com del grup Nació, El 9 Nou i d'altres– són els mitjans que més han informat des del desembre del tall a l'Eix i del calendari d'obres que s'allargarà com a mínim 10 mesos, tot el 2024. Tanmateix, he consultat les dades del Telenotícies de TV3 perquè resumeixen de forma més succinta quant haurem de pagar els contribuents per la broma. Segons aquesta font, les obres de reparació costaran gairebé 6 milions d'euros. Cedinsa va tenir la concessió de l'Eix Transversal entre 2007 i 2022. La concessió expirava el 2040, però la Generalitat va liquidar-la previ pagament de quasi 500 milions. Anem sumant.
Ja ho veuen quina filigrana econòmica! El Diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans (DIEC) recull que una "filigrana" és una "obra feta de fils d'or o d'argent, entrellaçats i units per soldadures imperceptibles". Potser Mas parlava del valor dels tirants del pont que ara s'han rovellat? Potser la filigrana consisteix que una autovia amb dos o més carrils per banda -si hi comptem els d'avançament per a vehicles lents-, sigui ara a Sant Sadurní d'Osormort un trajecte d'un carril en cada direcció, separats per cons?
No m'equivocaré gaire si afirmo que l'Eix Transversal, des que els governs de Jordi Pujol van iniciar-se la seva execució, ha estat una de les obres del món amb més inauguracions parcials. Pujol i Mas van presentar-la mil vegades com la icona emblemàtica de la feina ben feta i d'equilibri territorial. En comptes de tantes fotos i actes de lluïment, els governs de CiU i els tripartits de després (PSC, ERC i ICV) haurien d'haver vetllat més pel seu manteniment.
La lectura de diaris antics és una de les lliçons de prudència i humilitat política més recomanables que hauria de servir als càrrecs governamentals a l'hora de fer segons quines declaracions o d'organitzar segons quins actes de cara a la galeria. Aquell 4 de gener del 2013, l'aleshores president català, Artur Mas, es va fer la foto al viaducte. Anava acompanyat d'una comitiva, tanmateix exagerada, d'alcaldes i membres del Govern. Hi eren el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i tres exconsellers més que havien ocupat la cartera d'Obres Públiques en els anys del desdoblament: Lluís Recoder, Joaquim Nadal i Pere Macias.
Vist amb ulls d'avui fa somriure que el tram modèlic per fer la inauguració fos Sant Sadurní d'Osormort. Si filem prim, és veritat que el lloc de la carretera on es van fer les declaracions i discursos no era en direcció Vic, ja que l'obra nova que es posava en servei en aquest punt l'any 2013 era el viaducte per als vehicles en sentit Girona, on no hi ha avui cap problema. El viaducte malmès va inaugurar-se fa 27 anys.
Però allò rellevant que crec es mereix la crítica són les ganes exagerades que tenen els polítics de penjar-se medalles abans d'hora. El titular del diari El Punt Avui del 5 de gener del 2013 informava a tota pàgina: "Mas posa l'eix transversal com a exemple d'obra pública", referint-se al conjunt de la carretera. En la mateixa línia, Nació Digital recollia que el cap de l'executiu català qualificava la nova via de "meravella" i de "filigrana". El seu traçat complet, que el govern català definia l'any 2013 com una "virgueria", avui és objecte d'una reparació preocupant.
Tampoc es van quedar gens curts en els seus elogis els tècnics que van atorgar al viaducte el premi Construmat per considerar-lo la millor obra d'enginyeria civil en la sisena edició del certamen. Els experts van considerar que un dels aspectes més innovadors de la infraestructura van ser els seus tirants, col·locats a la seva part inferior. Gràcies a aquesta tècnica molt utilitzada a França des de finals del segle XX, no va caldre construir unes torres elevades a sobre la calçada, com hauria succeït si els tirants haguessin passat per dalt del pont. El resultat amb el pas del temps no ha sigut, però, l'esperat. La corrosió dels cables ha acabat convertint en un risc el pas de camions.
Els diaris del nostre territori –Osona.com del grup Nació, El 9 Nou i d'altres– són els mitjans que més han informat des del desembre del tall a l'Eix i del calendari d'obres que s'allargarà com a mínim 10 mesos, tot el 2024. Tanmateix, he consultat les dades del Telenotícies de TV3 perquè resumeixen de forma més succinta quant haurem de pagar els contribuents per la broma. Segons aquesta font, les obres de reparació costaran gairebé 6 milions d'euros. Cedinsa va tenir la concessió de l'Eix Transversal entre 2007 i 2022. La concessió expirava el 2040, però la Generalitat va liquidar-la previ pagament de quasi 500 milions. Anem sumant.
Ja ho veuen quina filigrana econòmica! El Diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans (DIEC) recull que una "filigrana" és una "obra feta de fils d'or o d'argent, entrellaçats i units per soldadures imperceptibles". Potser Mas parlava del valor dels tirants del pont que ara s'han rovellat? Potser la filigrana consisteix que una autovia amb dos o més carrils per banda -si hi comptem els d'avançament per a vehicles lents-, sigui ara a Sant Sadurní d'Osormort un trajecte d'un carril en cada direcció, separats per cons?
No m'equivocaré gaire si afirmo que l'Eix Transversal, des que els governs de Jordi Pujol van iniciar-se la seva execució, ha estat una de les obres del món amb més inauguracions parcials. Pujol i Mas van presentar-la mil vegades com la icona emblemàtica de la feina ben feta i d'equilibri territorial. En comptes de tantes fotos i actes de lluïment, els governs de CiU i els tripartits de després (PSC, ERC i ICV) haurien d'haver vetllat més pel seu manteniment.