
Joan Herrera, candidat a la presidència de la Generalitat per ICV-EUiA, ha presentat avui a Vic la seva aposta pel transport públic i en especial pel transport ferroviari, emmarcat en el Pla Tren 2014. El document presenta actuacions concretes per a tot Catalunya en el termini (2011-2016). L’objectiu, garantir el dret a la mobilitat de tothom i reduir la contaminació.
El pla ecosocialista proposa millorar les freqüències de pas, reduir els temps de trajecte i equilibrar la xarxa a tot el territori, no només al metropolità. Per fer-ho, es crearien noves xarxa de manera estratègica i es prioritzarien les accions encaminades a millorar la gestió de mobilitat (per damunt del debat d’infraestructures), l’eliminació dels colls d’ampolla i la connectivitat. També es preveu la compra d’uns 200 combois ferroviaris i incentivar el transport ferroviari de mercaderies.
El document estructura el servei en quatre nivells.
- Metros comarcals i trens tramvia, per a la proximitat urbana. Al voltant de diferents nuclis: Barcelona, Vallès, Tarragona, Girona, Lleida i Terres de l’Ebre.
- Serveis de Rodalies. Es crearien tres serveis nous a Lleida, Tarragona i Girona.
- Servei de Catalunya Exprés. Cinc línies sobre vies d’ample ibèric, amb extrems a Tortosa, Casp, Lleida, Portbou i Puigcerdà.
- Servei Intercity. Utilitzaria la via de l’AVE i aniria a alta velocitat. Amb cinc línies des de Tortosa, Reus, Lleida, Cervera de Segarra-Igualada, Manresa i Figueres-Perpinyà-
L’aplicació d’aquest pla suposaria una inversió de vora 7.000 milions d’euros. Segons Herrera, la proposta és “viable econòmicament”, ja que els diners podrien sortir de la Disposició Addicional 3a de l’Estatut.
Vic i Osona, al rovell de l’ou
L’acte ha tingut lloc a la Universitat de Vic i ha estat cobert per tota la premsa nacional que segueix la campanya electoral de Joan Herrera. El candidat ecosocialista ha estat acompanyat pels osonencs Montse Ayats i Arnau Martí.
Tot i tenir una dimensió nacional, l’elecció d’Osona per presentar el pla d’ICV-EUiA no ha estat casual. La comarca pateix un dèficit d’infraestructures ferroviàries, que es visualitza en el retard del desdoblament de la línia Vic-Barcelona.
Herrera ha assegurat que una de les prioritats de la seva formació serà accelerar aquest desdoblament. Les gestions per aquesta actuació ja s’han iniciat “però encara van molt lentes”, ha apuntat l’ecosocialista.
Una altra de les apostes d’ICV-EUiA a la comarca serà el metro comarcal. En aquest primer període que engloba el pla, es faria l’estudi, per tal de poder-lo desenvolupar més enllà del 2016.
El mateix passaria amb l’Eix Transversal Ferroviari. De moment, es faria estudi i es millorarien alguns trams de Lleida. Més endavant, quan hi hagin els diners necessaris, es tiraria el projecte endavant.
- Més informació de la presentació a Vic
- Pla Ferroviari 2014 (POWER POINT)
