El sector turístic de Sau pateix per la MAT i acusa d'inhibició les administracions

Publicat el 06 d’agost de 2008 a les 10:43
 
Text de la carta
 
Des del Consorci per a la Promoció Turística de la Vall de Sau Collsacabra volem traslladar a les diferents administracions públiques implicades o afectades per la línia de molt alta tensió (MAT) la preocupació de les empreses privades del sector turístic per la construcció de la MAT, en el seu traçat aeri, en el seu pas pel territori de la Vall de Sau-Collsacabra a la comarca d’Osona.
 
La Vall de Sau-Collsacabra és un indret privilegiat situat a la Catalunya nord-oriental i a 50 km del litoral mediterrani, on trobem els ingredients idonis per atraure un turisme enfocat al gaudi de la natura i les seves activitats paral•leles (BTT, senderisme, etc.). Els altiplans, la conca del riu Ter i la vall defineixen un escenari complex, conegut per l’atractiu dels seus paisatges, la gastronomia i la cultura tradicional dels pobles. Les cingleres, d’una altitud mitjana de 1.100 m, el pantà de Sau i els boscos de les Guilleries formen un espai únic i atractiu per al turisme, motiu pel qual, al 1996 es va constituir el Consorci que m’honoro en presidir i format pels ajuntaments dels municipis de Folgueroles, Rupit i Pruit, Sant Julià de Vilatorta, Santa Maria de Corcó – l’Esquirol, Tavèrnoles, Tavertet i Vilanova de Sau, a més de representants del sector turístic privat de cadascun d’aquests municipis.
 
Tenint en compte la riquesa paisatgística que ofereix la Vall de Sau-Collsacabra, una extensa zona d’aquest territori forma part d’un espai d’interès natural, l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona de la Diputació de Barcelona. També forma part de tres plans especials d’interès natural (PEIN, creats el 1985 per la Generalitat de Catalunya): el PEIN del Collsacabra, el PEIN de les Guilleries i el PEIN de Savassona. Les tres zones PEIN representen el 34% sobre el total del territori de la Vall de Sau Collsacabra. Així doncs, la Diputació de Barcelona juntament amb el Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya estan protegint aquest territori, on està previst que hi passi la línia de la MAT en el seu traçat aeri i, per tant, malmetent considerablement la bellesa única d’aquests paratges.

És una contradicció, doncs, que un territori protegit sigui malmès pel pas de la línia de molt alta tensió i que, des de les diferents administracions, no ens consti que ningú se n’hagi fet ressò d’aquest aspecte.
 
El territori de la Vall de Sau-Collsacabra tradicionalment subsistia del sector agrícola i ramader però, a causa de la recessió d’aquest sector i les seves poques perspectives de futur, els habitants de la Vall de Sau-Collsacabra han reconduït part de les seves activitats cap al sector turístic i de l’oci. Molts d’ells han dut a terme grans inversions econòmiques per restaurar el patrimoni i per revalorar les seves contrades, intentant complir les lleis i normatives exigides per desenvolupar aquesta nova activitat. Al voltant d’aquest nou model de turisme sostenible ha sorgit un gran ventall d’activitats paral•leles, que han reforçat encara més aquest model i que han donat a tot el conjunt una importància social i econòmica que ha esdevingut imprescindible per a l’economia de la zona.
 
Ara, amb la construcció del traçat aeri de la MAT tot aquest sistema del qual depèn el territori es veu perjudicat i en perilla la continuïtat, ja que el paisatge és un factor determinant a l’hora d’atraure els turistes. Per tant, és important protegir i preservar el paisatge, ja que d’aquest en depenen els ingressos de la zona provinents del turisme, amb la incidència econòmica indirecta que això té en d’altres sectors de la zona com poden ser la ramaderia i els serveis de tot tipus.
 
Pels motius esmentats anteriorment, des de les empreses privades del sector turístic se sol•licita reconduir el projecte cap a un soterrament total de la interconnexió amb el benefici corresponent que això suposaria, més encara quan l’únic aspecte negatiu que públicament s’ha esgrimit com a causa del no -soterrament és el seu cost econòmic sense que ningú hagi entrat a valorar el cost, també econòmic, que pot suposar la pèrdua dels ingressos esmentats anteriorment i causats per una més que previsible davallada del turisme a la nostra zona un cop consumat el traçat aeri de la MAT.
 
Cal recordar que el desdoblament de l’eix transversal (C-25) és a punt de començar i seria una oportunitat única i excepcional per fer conjuntament aquestes dues obres tot i modificant-ne el traçat actual i deixant els nostres boscos i muntanyes exempts de l’agressió que significa el traçat aeri planificat actualment, i de la menor agressió, tot i que agressió encara, que significaria el seu soterrament que, com ja ha quedat palès, seria acceptat com a mal menor.
 
La Junta General d’aquest Consorci va acordar adreçar aquest escrit a les diverses administracions implicades o afectades per la MAT, així com agrair-vos amb antelació l’interès que manifesteu cap al nostre territori tot esperant que tingueu en compte les inquietuds que ens han fet arribar els nostres empresaris davant la incertesa que provoca aquest projecte i tot i demanant-vos que tingueu a bé de fer-nos arribar la vostra resposta a les seves sol•licituds esmentades més amunt, amb la finalitat de poder-les transmetre als mateixos empresaris.
 
Sense res més a dir, restem a la vostra disposició per a qualsevol dubte o aclariment que pugueu tenir amb relació a aquest escrit i aprofitem l’avinentesa per saludar-vos atentament.

Josep Oriol Tafanell i Silvestre
El president
 
Rupit i Pruit, 18 de juliol de 2008