L'Eix Transversal, la primera carretera de l'Estat que aplicarà l'eurovinyeta

La carretera estarà enllestida el 4 de gener, segons el conseller Lluís Recoder.

Publicat el 17 de desembre de 2012 a les 07:35
Foto: Adrià Costa

L’Eix Transversal es convertirà en la primera carretera de tot l’Estat espanyol que aplicarà l’eurovinyeta, o sigui, un peatge només per als camions, tal com publica el Diari de Tarragona, i tal com ha confirmat Lluís Recoder, conseller de Territori i Sostenibilitat, a través del seu Twitter. En principi, la mesura només s’aplicaria als vehicles de gran tonatge que travessessin l’Eix Transversal d’una punta a l’altre, des de Girona fins a Cervera, a partir del 2013. El peatge no inclouria els camions que fessin itineraris interns.

La intenció de la Generalitat no és recaptatòria sinó dissuasòria, ja que el que es pretén és que la carretera deixi de ser lloc habitual dels camions de gran tonatge. Des del sector del transport ja s’han escoltat algunes veus crítiques.

De moment, el Departament de Territori i Sostenibilitat està estudiant com s’implantarà aquesta eurovinyeta. Tot apunta que es farà a través d’uns sensors, que se situaran a l’entrada i sortida de l’Eix Transversal, a Girona i Cervera, i que obligarà els vehicles de gran tonatge a donar-se d’alta. La mesura recaptarà entre 5 i 10 milions d’euros l’any, que repercutiran en la millora de la carretera.

Les obres de desdoblament de l’Eix Transversal finalitzaran a principis de l’any 2013. En concret, el 4 de gener, segons una piulada al Twitter del mateix conseller: "A l'Eix Transversal treballen en acabats, senyalització, abalissament i instal·lacions, seguretat i comunicacions dels túnels. 4 de gener llest". A partir de llavors, Cedinsa cobrarà pel sistema de peatge a l’ombra, és a dir, rebrà de la Generalitat una quantitat econòmica per cada vehicle que hi circuli.

Més informació de l'obertura de l'Eix Transversal