​L'Hospital de Vic preveu posar en marxa la nova unitat de Salut Mental a finals d'abril

La consellera de Salut destaca “la visió innovadora” amb què s’ha concebut la nova planta per poder oferir una atenció “acurada” no només per als pacients sinó també per a les famílies

Publicat el 30 de març de 2019 a les 09:32
Actualitzat el 30 de març de 2019 a les 09:33
La consellera de Salut, Alba Vergés, ha visitat aquest divendres la nova unitat de Salut Mental de l’Hospital Universitari de Vic. L’espai es troba en el tram final de les obres i el consorci (CHV) preveu posar-lo en marxa a finals d’abril. Vergés ha destacat “la visió innovadora” en l’atenció i tractament dels pacients i les seves famílies amb què s’ha concebut la nova unitat d’hospitalització d’aguts i subaguts de Salut Mental, en combinació amb una concepció arquitectònica basada en crear espais terapèutics on predomina la seguretat i la convivència. De les noves instal·lacions en destaca una gran terrassa de 120 metres quadrats i un gimnàs.

El director de Salut Mental, Santiago Escoté, ha explicat que cada any ingressen a l’hospital unes 230 persones per tractar-se d’una fase aguda relacionada amb un problema de salut mental. L’estada mitjana a hospitalització és de quatre setmanes, tot i que oscil·la entre pocs dies –pacient aguts- i diversos mesos –subaguts-. Escoté ha destacat que es proposa “una unitat d’hospitalització i millora clínica de l’individu”. Es tracta de fugir simplement d’una unitat mèdica i assistencial i s’incideix també en la part de rehabilitació, de tallers o de teràpia ocupacional, entre d’altres. La seva recuperació, però, no s’atura aquí i després continua en els diferents recursos ambulatoris com l’hospital de dia, les consultes o els programes de seguiment. 

Escoté ha apuntat que les noves instal·lacions aposten per la seguretat dels pacients però també pel seu confort. En aquest sentit, les noves instal·lacions disposen de més espai, més claror natural i la possibilitat de sortir a una gran terrassa exterior, com una de les principals novetats. En total són més de 1.200 metres quadrats que compten amb habitacions individuals i dobles per a 22 pacients, espais comuns de relaxació, jardí interior, aquari, menjador i sales d’estar. També hi ha dues sales d’activitats i un gimnàs, un espai de trobada amb familiars, un control central d’infermeria amb visió perifèrica i dependències per als professionals, entre d’altres. 

La nova unitat es va començar a construir a mitjans del 2018 i ha suposat la reforma completa de la setena planta de l’Hospital Universitari de Vic. La inversió, finançada pel Servei Català de la Salut, ha estat de gairebé 1,7 MEUR. 

Ajustar i millorar el finançament

De la seva banda, la consellera de Salut, Alba Vergés, ha explicat que estan en converses amb el Consorci Hospitalari de Vic per “ajustar i millorar” el finançament del centre i assegurar la seva sostenibilitat. En comparació amb altres hospitals de dimensions similars, el Consorci Hospitalari de Vic estaria rebent menys diners. Sense concretar, Vergés ha remarcat que no volen que el CatSalut vagi per una banda i els hospitals per una altra, “sinó que tots som el sistema de salut i hem d’anar alineats”. En aquest sentit, ha defensat la necessitat que tots els centres “tinguin la màxima capacitat econòmica per desenvolupar les seves tasques”.

La consellera també ha defensat les aliances estratègiques amb els centres hospitalaris de l’entorn “per poder crear xarxa”. Segons ha dit, és una estratègia clau del sistema català de cara al futur. “És impossible que en un futur cada hospital ho pugui fer tot sol. S’hauran de compartir professionals i l’activitat serà en xarxa”, ha destacat.