01
de juny
de
2022, 11:00
Actualitzat:
16:10h
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha exigit aquest dimecres la "reversió immediata" de la manca d'execució pressupostària a Catalunya, una situació que ha considerat "absolutament inadmissible". En aquests termes s'ha expressat en la inauguració del segon congrés internacional de Formació Professional celebrat a Barcelona, en el qual també hi ha participat la ministra d'Educació, Pilar Alegría. És la primera vegada que el president es refereix en públic a les dades d'execució pressupostària, que indiquen que només s'han complert un terç dels compromisos. Una circumstància que, segons sindicats, cambres de comerç i patronals suposa un llast per a l'economia catalana, tal com explicaven ahir els seus responsables a NacióDigital.
El malestar està instal·lat a la Generalitat des que es van conèixer les dades i torna a impactar en una relació amb la Moncloa que ja està molt tocada arran del Catalangate. El vicepresident Jordi Puigneróha estat taxatiu des de Catalunya Ràdio: "O són uns inútils, o són uns mentiders". "Som davant d'un problema endèmic. No pot ser causal, sinó que és premeditat", ha apuntat Puigneró. La ministra de Transports, Raquel Sánchez, l'ha replicat des de RAC1: "Ni som inútils ni som mentiders, desencallem projectes". Sánchez, exalcaldessa de Gavà, també ha remarcat: "Treballaré com aquest govern per als catalans i les catalanes i en això estem compromesos".
Aragonès i Sánchez s'han reunit durant uns vint minuts per abordar la qüestió. Durant la trobada, el president ha reclamat explicacions a la ministra per la baixa execució pressupostària i ha exigit un compliment ràpid de les xifres acordades. "És l'hora del compliment, no de les paraules", ha dit Aragonès a la sortida de la reunió. Estat i Generalitat abordaran l'execució de les inversions a la propera trobada prevista de la comissió d'infraestructures.
La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ja va indicar ahir que que s'enviaran requeriments formals a les ministres Isabel Rodríguez -presidenta de la part estatal de la comissió bilateral- i Sánchez -titular de Transports-, així com també la delegada del govern espanyol a Catalunya, Maria Eugènia Gay, per tal que expliquin els incompliments. "Veurem com s'acaben concretant aquestes explicacions. Això no canvia el punt en què estan les relacions entre la Generalitat i el govern espanyol després del Catalangate", va apuntar Plaja. La portaveu del Govern, en aquest sentit, va indicar que la confiança entre les administracions és "nul·la" arran del cas d'espionatge.
El govern espanyol va acordar, per aconseguir el suport d'ERC als comptes, inversions per valor de 2.068,1 milions d'euros a Catalunya, però finalment només n'ha executat 739,8 milions, el 35,8%. A l'altre cantó de la balança, la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, es queixava que el seu territori tan sols tenia previstos 1.133,9 milions en despesa, malgrat que la factura final s'ha disparat fins als 2.086 milions. De fet, malgrat que la inversió territorialitzada total de l'Estat va augmentar en 638,4 milions, la quantitat que va arribar a Catalunya va caure en 217,4 milions respecte el 2020, mentre que a Madrid creixia en 856,6 milions.
Els altres territoris que han rebut més inversió de l'esperada -tot i que per sota de l'exagerada desviació de Madrid- han estat Castella-la Manxa (+19,8%), La Rioja (+18,2%) i Aragó (+8,6%). En canvi, aquells on l'execució ha estat menys generosa -per bé que no tant com a Catalunya- són Astúries (40,5% del pressupost), Andalusia (41,9%), País Valencià (42,3%) i Cantàbria (50,9%).
Igualment, Catalunya és el tercer territori amb una despesa més baixa per habitant, de tan sols 95,1 euros per català. Només resta per sota Navarra, amb 75,6 euros però essent un territori foral, i el País Valencià, un altre territori històricament perjudicat per l'Estat, amb 92,7 euros invertits per habitant. Són xifres molt llunyanes als 383,7 euros de Múrcia, els 333,9 euros de l'Aragó i els 307,7 euros de Madrid.
D'aquesta manera, Catalunya tan sols va rebre un 9% del total d'inversions territorialitzades del govern espanyol i el seu sector públic durant el 2021, un percentatge molt per sota del 16,4% del seu pes en la població. La descompensació es veu també en aquest cas respecte Madrid, on hi viu el 14,3% d'espanyols i, en canvi, ha rebut el 25,5% de la inversió estatal de l'any passat, més d'un de cada quatre euros. Igualment perjudicat és el País Valencià, amb un pes poblacional equivalent al 10,7% de l'Estat i on s'hi van destinar el 5,7% d'inversions, segons les dades disponibles.
Bona part de la desviació respecte el pressupost prové de la inversió prevista en la xarxa ferroviària. En concret, Adif només va executar el 23,9% dels 707,4 milions compromesos per a Catalunya, Renfe tan sols el 34,6% dels 262,1 milions i Adif-Alta Velocitat, un 4,6% dels 492,1 milions contemplats als comptes per a l'any passat. D'aquesta manera, entre les tres empreses públiques estatals, tenien pressupostats 1.461,5 milions per a Catalunya, dels quals només s'han gastat 282,2 milions, el 19,3% de la inversió ferroviària acordada i aprovada al país. A Madrid, en canvi, hi van destinar 515,5 milions, un 50,5% més del que preveien els comptes per a Adif i Renfe.
El malestar està instal·lat a la Generalitat des que es van conèixer les dades i torna a impactar en una relació amb la Moncloa que ja està molt tocada arran del Catalangate. El vicepresident Jordi Puigneróha estat taxatiu des de Catalunya Ràdio: "O són uns inútils, o són uns mentiders". "Som davant d'un problema endèmic. No pot ser causal, sinó que és premeditat", ha apuntat Puigneró. La ministra de Transports, Raquel Sánchez, l'ha replicat des de RAC1: "Ni som inútils ni som mentiders, desencallem projectes". Sánchez, exalcaldessa de Gavà, també ha remarcat: "Treballaré com aquest govern per als catalans i les catalanes i en això estem compromesos".
Aragonès i Sánchez s'han reunit durant uns vint minuts per abordar la qüestió. Durant la trobada, el president ha reclamat explicacions a la ministra per la baixa execució pressupostària i ha exigit un compliment ràpid de les xifres acordades. "És l'hora del compliment, no de les paraules", ha dit Aragonès a la sortida de la reunió. Estat i Generalitat abordaran l'execució de les inversions a la propera trobada prevista de la comissió d'infraestructures.
La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ja va indicar ahir que que s'enviaran requeriments formals a les ministres Isabel Rodríguez -presidenta de la part estatal de la comissió bilateral- i Sánchez -titular de Transports-, així com també la delegada del govern espanyol a Catalunya, Maria Eugènia Gay, per tal que expliquin els incompliments. "Veurem com s'acaben concretant aquestes explicacions. Això no canvia el punt en què estan les relacions entre la Generalitat i el govern espanyol després del Catalangate", va apuntar Plaja. La portaveu del Govern, en aquest sentit, va indicar que la confiança entre les administracions és "nul·la" arran del cas d'espionatge.
El govern espanyol va acordar, per aconseguir el suport d'ERC als comptes, inversions per valor de 2.068,1 milions d'euros a Catalunya, però finalment només n'ha executat 739,8 milions, el 35,8%. A l'altre cantó de la balança, la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, es queixava que el seu territori tan sols tenia previstos 1.133,9 milions en despesa, malgrat que la factura final s'ha disparat fins als 2.086 milions. De fet, malgrat que la inversió territorialitzada total de l'Estat va augmentar en 638,4 milions, la quantitat que va arribar a Catalunya va caure en 217,4 milions respecte el 2020, mentre que a Madrid creixia en 856,6 milions.
Els altres territoris que han rebut més inversió de l'esperada -tot i que per sota de l'exagerada desviació de Madrid- han estat Castella-la Manxa (+19,8%), La Rioja (+18,2%) i Aragó (+8,6%). En canvi, aquells on l'execució ha estat menys generosa -per bé que no tant com a Catalunya- són Astúries (40,5% del pressupost), Andalusia (41,9%), País Valencià (42,3%) i Cantàbria (50,9%).
Igualment, Catalunya és el tercer territori amb una despesa més baixa per habitant, de tan sols 95,1 euros per català. Només resta per sota Navarra, amb 75,6 euros però essent un territori foral, i el País Valencià, un altre territori històricament perjudicat per l'Estat, amb 92,7 euros invertits per habitant. Són xifres molt llunyanes als 383,7 euros de Múrcia, els 333,9 euros de l'Aragó i els 307,7 euros de Madrid.
D'aquesta manera, Catalunya tan sols va rebre un 9% del total d'inversions territorialitzades del govern espanyol i el seu sector públic durant el 2021, un percentatge molt per sota del 16,4% del seu pes en la població. La descompensació es veu també en aquest cas respecte Madrid, on hi viu el 14,3% d'espanyols i, en canvi, ha rebut el 25,5% de la inversió estatal de l'any passat, més d'un de cada quatre euros. Igualment perjudicat és el País Valencià, amb un pes poblacional equivalent al 10,7% de l'Estat i on s'hi van destinar el 5,7% d'inversions, segons les dades disponibles.
Bona part de la desviació respecte el pressupost prové de la inversió prevista en la xarxa ferroviària. En concret, Adif només va executar el 23,9% dels 707,4 milions compromesos per a Catalunya, Renfe tan sols el 34,6% dels 262,1 milions i Adif-Alta Velocitat, un 4,6% dels 492,1 milions contemplats als comptes per a l'any passat. D'aquesta manera, entre les tres empreses públiques estatals, tenien pressupostats 1.461,5 milions per a Catalunya, dels quals només s'han gastat 282,2 milions, el 19,3% de la inversió ferroviària acordada i aprovada al país. A Madrid, en canvi, hi van destinar 515,5 milions, un 50,5% més del que preveien els comptes per a Adif i Renfe.