🔴 @AdaColau: "Podríem plantejar que el títol més utilitzat, la T-Usual, tingui una reducció important de preu durant tres mesos, com ha fet Alemanya".#ElsMatinsTV3
— Els matins TV3 (@elsmatins) March 30, 2022
â–¶ https://t.co/Yjx6sBwK7J pic.twitter.com/Suu6doOzda
La T-Usual té un preu actual de 40 euros. La iniciativa permetria rebaixar-lo fins als 20. Colau demanarà que totes les administracions implicades facin una aportació extraordinària per tal de cobrir el cost de la rebaixa. El responsable dels preus del transport públic a Barcelona és l'ATM (Autoritat del Transport Metropolità), formada per la Generalitat (un 50%) i l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana, en un 25% cada un.
"Celebrem l'ajuda al transport privat, però no s'ha abordat el transport públic", ha dit Colau, que ha celebrat les mesures que ha activat el govern espanyol per reduir el cost de la vida dels ciutadans. L'alcaldessa ha recordat que a Alemanya ja s'ha aprovat una iniciativa semblant amb el transport públic.
[h3][/h3]
La tinenta d'Alcaldia d'Ecologia i Mobilita, Janet Sanz, ha calculat el cost de rebaixar la T-Usual a la meitat durant tres mesos: costaria uns 12 milions d'euros per a l'Ajuntament de Barcelona. Sanz ha coincidit amb l'alcaldessa, Ada Colau, en què la mesura és necessària per donar suport al transport públic en un moment de crisi inflacionista esperonada per la guerra d'Ucraïna i d'emergència climàtica. La tinenta d'Alcaldia també ha anunciat que el consistori portarà el tema a debat al Consell d'Administració de l'ATM del pròxim divendres, i ha celebrat que, a parer seu, el conseller no s'ha mostrat contrari a l'actuació, "més enllà de les preocupacions per trobar els recursos".
A més, Colau i Sanz consideren que l'Estat hi hauria de fer una aportació, però ha subratllat que no se l'ha d'esperar, perquè Ajuntament, Generalitat i Àrea Metropolitana de Barcelona -les tres administracions que governen l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM)- tenen competències per tirar endavant la mesura.
L'ATM ja va congelar les tarifes del transport públic a principi d’any per fer front a l'impacte de la pandèmia entre els usuaris. D'aquesta manera, el bitllet senzill continua tenint un preu de 2,40 euros en una zona, la T-Casual 11,35 euros, la T-usual 40 euros, la T-jove 80 euros, la T-dia 10,50 euros, la T-familiar 10 euros i la T-grup 79,45 euros. En el cas de les famílies monoparentals o nombroses, la T-usual es manté en els 32 euros, la T-jove en els 64 i la T-70/90 en els 63,55 euros.
El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, s'ha desmarcat de la proposta. Tal com ha apuntat el també conseller de Polítiques Digitals i Territori, la mesura tindria un cost de 50 milions d'euros. "Demanaria a l'alcaldessa Colau que quan es fan aquest tipus de propostes es vingui amb el xec al darrere. Cal responsabilitat en el tipus d'anuncis de mesures que, a més, no ha de pagar ella", ha afirmat abans de definir com "electoralista" la idea. Puigneró també ha lamentat haver conegut la proposta a través dels mitjans i ha recordat que el preu del transport públic ja està congelat des de fa mesos.