El CAC destaca una 'bipolarització' en el període electoral

Publicat el 20 de març de 2008 a les 06:00
El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) ha donat a conèixer aquest dimecres un informe sobre el pluralisme polític a les ràdios i televisions durant la campanya electoral del 9 de març passat. L'informe analitza quins són els temes que més han aparegut, la distribució del temps de notícia entre els diferents actors polítics i el nou format de trenta segons dels espais de propaganda electoral.
 
Entre les conclusions que se n'extreuen, destaca la tendència a una certa 'bipolarització' en la cobertura i respecte el pluralisme polític. En el cas de les televisions públiques no s'han observat 'desequilibris notables' a nivell quantitatiu, un fet que sí ha passat a les privades.
 
L'informe ha analitzat la informació sobre les eleccions generals en els teleinformatius i en els magazins informatius (espais de tertúlia, debats i entrevistes) emesa per TV3, 33, TVE a Catalunya, 8tv, Barcelona TV, Canal Català i Localia des del 22 de febrer fins al 7 de març. També ha analitzat els magazins informatius de Catalunya Ràdio i de COMRàdio. La valoració qualitativa del Ple del Consell, que s'ha donat a conèxier aquest dimecres, va ser aprovada en la sessió de 18 de març.

En l'apartat d'anàlisi de continguts, es constata que els dos descriptors temàtics més presents són 'dinàmica política' –entès com a al·lusions a les actituds dels altres candidats- i 'pactes electorals', amb un terç del temps total. Tot i que el CAC considera que s'ha millorat en relació a les dades de les eleccions al Parlament del 2006, on els dos mateixos descriptors sumaven la meitat del temps, també es destaca que les qüestions de programa continuen en un segon pla.

Pel que fa a la qualitat de la informació, l'informe explica que TV3 va dedicar una presència elevada del temps, un 4% del temps total, a la protesta dels professionals de TVC contra els criteris de cobertura de la campanya aprovats pel Consell de Govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). El Consell destaca que els criteris responien a un principi d''equitat' i no pas de 'proporcionalitat estricta', i el fet que els partits no hi presentessin un recurs en contra va permetre mantenir aquest criteri equitatiu. Per contra, en el cas de RTVE es van interposar dos recursos davant de la Junta Electoral Central, que van obligar a restablir un criteri de proporcionalitat més estricte i de còmput diàri. Barcelona TV, per la seva banda, va emetre una única informació sobre la protesta dels professionals el primer dia de la campanya.

El CAC ha detectat també una certa tendència a la 'bipolarització' en el cas de les televisions públiques que, per llei, tenen la missió de respectar el pluralisme polític, tot i que no s'han apreciat 'desequilibris notables' a nivell quantitatiu, un fet que sí s'ha pogut veure als operadors privats. Pel que fa a la igualtat d'oportunitats, tots els mitjans analitzats, amb l'excepció de Canal Català i Localia, han donat cobertura a Ciutadans-Partido de la Ciudadanía. TV3 i Barcelona TV han donat veu a altres candidatures sense representació al Congrés.

Pel que fa als debats electorals, el CAC considera que els debats cara a cara 'poden i han de tenir encaix en les televisions i en les ràdios públiques sempre que s'integrin en un pla de cobertura electoral que garanteixi un equilibri final entre els diferents actors polítics'. En el cas de TVC, el pla de cobertura no preveia la celebració dels dos debats entre Rodríguez Zapatero i Mariano Rajoy i, en conseqüència, la seva emissió sense la correcció d'aquest pla hauria contribuït a accentuar la bipolarització política.

I entre les recomanacions, l'informe apunta que amb vista a les pròximes campanyes electorals caldria intercalar una careta de separació entre la publicitat comercial i els espais de propaganda electoral, tal com va fer TVE, ja que els espais gratuïts emesos en 30 segons dins els blocs de publicitat comercial s'han confós amb els anuncis.