El Consell de Garanties qüestiona que el Govern aprovi per decret la taxa turística i l'impost als grans tenidors

L'executiu d'Illa respecta les conclusions, que no són vinculants, i les estudiarà "amb profunditat"

  • Salvador Illa, en una imatge d'arxiu -
Publicat el 17 d’abril de 2025 a les 18:21
Actualitzat el 17 d’abril de 2025 a les 18:42

El Consell de Garanties Estatutàries (CGE) qüestiona que el Govern hagi aprovat a través de decrets llei l'augment de la taxa turística i de l'impost de transmissions patrimonials en la compra d'immobles per part de grans tenidors. Són les conclusions de dos dictàmens sobre el decret llei 5/2025 de mesures urgents en matèria fiscal i el decret llei 6/2025 de mesures urgents en matèria de l’impost sobre les estades en establiments turístics, tots dos a petició de Junts. L'òrgan consultiu recomana tramitar-los com a projecte de llei perquè no veu "necessitats extraordinàries i urgents" que justifiquin la via del decret. Fonts del Govern asseguren que estudiaran "amb profunditat" els dos dictàmens.

El Govern va aprovar els dos decrets el 25 de març i estan pendents que es votin al Parlament. Es tracta de mesures fiscals pactades principalment amb els Comuns. Els dictàmens del Consell de Garanties assenyalen que diversos articles vulneren el 64.1 de l'Estatut, que reserva la via del decret llei només en cas de "necessitat extraordinària i urgent".

En les conclusions, el CGE també recomana al Govern que, a l'hora d'elaborar un decret llei, justifiqui la seva necessitat extraordinària i urgent en la seva exposició de motius.

Fonts del Govern asseguren que respecten les conclusions del CGE, que no són vinculants. I afegeixen que, abans de pronunciar-se, estudiaran "amb deteniment i profunditat els dos dictàmens".

Duplicar la taxa turística i l'impost de transmissions patrimonials

El decret sobre la taxa turística preveu duplicar la tarifa en totes les seves modalitats, de manera que el pagament se situa entre 1,2 euros i 7 euros per persona i nit. A més, habilita els ajuntaments a aprovar un recàrrec municipal de finals a 4 euros per persona i nit. D'altra banda, l'augment de l'impost de transmissions patrimonials té com a objectiu combatre l'especulació amb l'habitatge. Es fixa un tipus del 20% en l'adquisició d'immobles per part de grans tenidors.

El precedent del decret de mesures urgents en habitatge

El passat 19 de març el Consell de Garanties Estatutàries va emetre un dictamen sobre el decret llei 2/2025 de mesures urgents habitatge, aquesta vegada a petició d'ERC, en què també qüestionava que s'hagués fet via decret. Finalment, el Parlament ha validat el decret a canvi de tramitar-lo com a projecte de llei per incloure les mesures pactades per regular el lloguer d'habitatges de temporada.