
Dues hores i mitja. Aquesta ha estat la durada del primer contacte formal, de la ronda amb els partits inaugurada aquest matí, entre el conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell, i una comissió delegada del grup parlamentari del PPC, per encetar la negociació dels pressupostos del 2012. Una llarga reunió que posat les bases d'un ritual d'aparellament entre populars i convergents per garantir que els números del Govern tirin endavant amb una simple abstenció del PPC.
Ara bé, el PPC vol apujar el preu del seu suport i amb aquesta intenció s'ha fet l'estret. D'aquesta manera, el portaveu popular, Enric Millo, ha fet el paper de la xicota ideal que seriosa, complidora i responsable es mostra decidida a fer confiança al pretendent però a fer-se pagar la companyia. Tot i que Millo no ha tancat cap porta, ja ha advertit que, a priori, la posició del PP a favor dels pressupostos és "molt difícil, molt". I amb aquesta premissa ha posat tres condicions i una exigència a una futura entesa -abstenció- dels populars als números de Mas-Colell.
Una exigència i tres condicions
Pel que fa l'exigència, comprovar si els compromisos adquirits entre PP i Govern el 2011 s'han complert satisfactòriament. De moment, els populars sospiten que en algun cas els han donat garsa per perdiu, però no volen treure conclusions abans de temps.
Pel que fa les condicions. La primera dels populars és aturar les retallades en salut, ensenyament i serveis socials. En segon terme, el PPC no vol sentir a parlar d'augmentar la pressió fiscal i d'apujar impostos o taxes i menys de la manera que ho ha plantejat Mas-Colell. I en tercer terme, deixar de banda les retallades i apostar per una política pressupostària que incentivi l'activitat econòmica; mesura que vindria acompanyada per un esforç més "significatiu d'austeritat i eliminació de despeses supèrflues". Al capdavall, que tremolin les ambaixades i les empreses del sector públic no administratiu si, finalment, es concreta un acord CiU-PP pressupostari.
Amb aquests ingredients sobre la taula, Millo ha estat hàbil i temperat: "Esperarem que presentin els comptes al Parlament sense tancar la porta, però pel que hem escoltat si hi ha d'haver acord aquest requerirà temps, no serà ràpid", ha avisat Millo qui ha arrufat el nas només escoltar la possibilitat que CiU tirés endavant els seus pressupostos amb l'abstenció del PPC i ERC. Comença el ritual.