Els mestres se senten protegits? Lectura pràctica del paraigua legal per la immersió

Direccions dels centres consultades per NacióDigital apunten que el decret llei del Govern els descarrega de responsabilitat, però admeten dubtes sobre la capacitat que tindrà per esquivar el requeriment de 25% de castellà

Una manifestació en defensa de la immersió
Una manifestació en defensa de la immersió | Adrià Costa
Bernat Surroca / Sara González
31 de maig de 2022, 20:51
Actualitzat: 02 de juny, 18:37h
Han estat mesos de negociacions al Parlament i al Govern per travar una resposta a la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que imposa un 25% de castellà a les aules. Ara, un cop aprovat el decret llei de l'executiu i amb la nova llei que s'ha d'aprovar previsiblement la setmana vinent, els focus tornen a les escoles el dia que acaba el termini donat pels jutges per executar la resolució. El conseller d'Educació, Josep Gonzàlez Cambray, manté que les direccions dels centres queden protegides per "l'escut legal" desplegat pel Govern. Al seu entendre, permet esquivar els tribunals i, alhora, protegir el català i el model d'escola, malgrat que la nova legislació situa el castellà també com a llengua "d'ús curricular".

Com ho veuen les escoles? Com han rebut les instruccions de la conselleria? Se senten protegides, les direccions? NacióDigital ha contactat amb tres centres educatius de diversos punts del país. L'escola IPSI, concertada, de Barcelona, i que ofereix des d'Educació Infantil fins a Batxillerat; l'escola La Serreta, pública de Santpedor (Bages), amb alumnes de I3 fins a 6è de Primària; i l'escola Vallmanya, pública de Sant Esteve de Palautordera (Vallès Oriental), que ofereix cursos d'Educació Infantil i Primària. La resposta del Departament d'Educació, admeten, els descarrega de responsabilitat, però manifesten dubtes sobre la reacció que es produirà per part dels tribunals un cop el Govern ha notificat que la sentència del 25% no es pot complir.

Del neguit previ a una certa tranquil·litat
A l'espera de veure com avancen les properes setmanes, i si hi ha nous moviments per part del TSJC, les direccions de centre es mostren tranquil·les. "Qualsevol decisió per fer front a la pressió jurídica dels tribunals per limitar l'ús del català a l'escola és important", assenyala Oriol Blancher, director de l'IPSI i president de l'Agrupació Escolar Catalana, que aglutina un centenar de centres concertats laics d'arreu del país. Les darreres setmanes, des que el Tribunal Suprem va declarar ferma la sentència del 25% i el TSJC va ordenar-ne l'execució, alguns centres han viscut amb "neguit" les informacions que anaven apareixent, que arribaven sovint a través de la premsa i no pas pels canals oficials.

"El conseller deia que donaria la cara per nosaltres, però fins que no ho hem vist per escrit hem tingut un punt de neguit", admet Nara Montané, directora de l'Escola Vallmanya. També es mostra tranquil el director de l'escola La Serreta, Guifré Dalmau, perquè reconeix que la problemàtica del 25% no els ha afectat directament, per ara. "Hem anat seguint les consignes que ens han anat dient, però ho vivim amb la màxima normalitat. Estem tranquils perquè no hem vist mai el castellà com un obstacle per aplicar-lo a l'aprenentatge", explica.

No hi ha canvis previstos
Durant el mes de juny, els 5.000 centres de Catalunya hauran de respondre a un formulari amb set preguntes de sí o no per tal de validar els projectes lingüístics. Tots aquells que responguin afirmativament a aquests set interrogants, voldrà dir que els seus projectes s'adapten a la nova normativa i que, per tant, no hauran de fer canvis. En cas contrari, disposaran de tot el curs que ve per solucionar-ho. L'objectiu de la conselleria és acabar el curs sense que el sistema educatiu es vegi alterat per la sentència i amb els docents fora de l'òrbita d'actuació dels tribunals. L'escola Vallmanya, com detalla la seva directora, ja ha respost afirmativament les set preguntes del formulari i entén que el projecte lingüístic quedarà validat.

Les escoles consultades, en aquest sentit, no preveuen fer canvis en els seus projectes. "Tenim un projecte lingüístic molt treballat i pensat, no té sentit fer-hi canvis i els resultats de les competències bàsiques ho avalen", assenyala Blancher. Tampoc té previst fer modificacions l'escola La Serreta, que no veu cap necessitat d'haver de fer més castellà al centre. "En principi no farem cap canvi", afirma Dalmau. El director d'aquesta escola detalla, en aquest sentit, que si se'ls demanen més detalls sobre les hores de castellà presentaran el seu projecte lingüístic: detallaran les hores de llengua castellana que fan i explicaran "amb naturalitat" com integren aquesta llengua "com un element més de recerca i de treball i d'aprenentatge". 

El castellà ja hi és en el dia a dia
Les dades assenyalen un retrocés del català a les escoles i, precisament per això, el diagnòstic que fa el Govern passa per reforçar-lo, no pas per fomentar el castellà. La CUP o organitzacions de defensa de la llengua alerten que la resposta a la sentència del 25% de castellà no va en aquesta línia i que, a la pràctica, liquida la immersió lingüística. Les escoles consultades remarquen que la llengua habitual és el català i que el castellà hi és present amb normalitat, i alerten que els percentatges imposats pels jutges no segueixen cap criteri pedagògic. "El català és la llengua de l'àmbit acadèmic i de comunicació a l'escola. Amb els nouvinguts parlem la llengua que podem per acollir-los i els alumnes entre ells parlen majoritàriament català i castellà", assenyala Blancher.

Les escoles de Sant Esteve de Palautordera i Santpedor tenen una realitat concreta que contrasta amb la d'altres centres del país, especialment a Barcelona i l'àrea metropolitana. En el cas de l’escola Vallmanya, els resultats de les proves d'avaluació lingüística van concloure que calia potenciar el castellà al centre. És per això que, a més de l'assignatura de llengua castellana, també fan tallers d’educació visual i plàstica en castellà i alguns en anglès. També han invertit recursos en els darrers anys per comprar contes i llibres en castellà. "Fa anys que fem petites actuacions", explica Montané. A l'Escola La Serreta, també majoritàriament catalana, s'integra el castellà en el dia a dia -en recursos educatius, vídeos...- com una eina més d'aprenentatge.

Protegits... per ara
Des del Govern s'ha remarcat que la resposta a la sentència dona protecció a les direccions dels centres. Ho perceben així? Alguns expressen dubtes. "De moment, ho veig una discussió d'altes esferes, una qüestió política. A les aules encara no ens ha arribat, no hem hagut de prendre decisions en aquest sentit", explica Dalmau. Altres centres sí que se senten protegits, però admeten que tot plegat pot canviar en funció de com reaccionin els jutges. "Aparentment, em dona molta seguretat, la meva autoritat és el Departament d'Educació, però no sé si hi haurà un embat de l'altra part que ens deixarà desprotegits", afirma Blancher.

El gran dubte a partir d'ara és si serà suficient per frenar l'ofensiva judicial i els intents de diverses associacions espanyolistes d'imposar més castellà a l'escola. De moment, el Govern ha traslladat aquest dimarts que la sentència del 25% no és pot aplicar perquè és incompatible amb la nova legislació impulsada pel Govern i el Parlament. Ara, els jutges hi hauran de dir la seva i, mentrestant, el govern espanyol continua avisant que les sentències fermes s'han de complir. 
Arxivat a