A Catalunya s'està assajant un experiment que mai no surt bé. Es tracta de trobar la manera de torçar una voluntat popular clara per la via de les pressions discretes, les maniobres de sotamà i les travetes dissimulades. Des de la societat civil, pràcticament ningú no dóna la cara contra la consulta, però s'intueixen advertències poderoses que enfanguen el camí que han traçat les urnes i el carrer. Això, per no mencionar l'asfíxia ordenada i executada des de Madrid.
Tot plegat segueix fil per randa el manual de la transició espanyola, que va aconseguir que les estructures del franquisme es mantinguessin intactes gràcies a una combinació d'amenaces explícites i eixamplament de la classe dirigent, amb aportacions provinents dels partits i organitzacions de l'oposició. Tot plegat, per tal de desmobilitzar la minoria més activa i, en paral·lel, atemorir una majoria molt despolititzada.
Però l'opinió pública catalana de la segona dècada del segle XXI no té res a veure amb la societat espanyola dels anys setanta. Avui dia aquest és un país amb una cultura política elevada, capaç de mobilitzar-se massivament i amb ciutadans que tenen criteri propi i el volen materialitzar. I si no es va acceptar la sentència del Tribunal Constitucional, encara es consentirà menys qualsevol intent d'estafa política provinent de les elits.
Aquest procés polític va començar des del carrer i el que ara es decideix no és si continua o no, sinó si l'impuls definitiu ha de tornar a venir des de baix.
ARA A PORTADA
-
Política Sánchez anuncia ajudes que doblaran l'assegurança obligatòria per a les víctimes d'Urda Bernat Surroca Albet
-
Política Feijóo apuja el to després de l'accident de tren i retreu a Sánchez que «no doni la cara» ACN
-
Política Junts denuncia Renfe per homicidi i lesions greus per l'accident a Gelida de principis d'any Oriol March
-
Política L'accident de Toledo enfonsa el PSOE i dona «supermajoria» al bloc PP-Vox, segons «El Mundo» Gerard Mira
-
Política Illa demana mantenir l'alta velocitat Barcelona-Madrid mentre es fan obres de millora Bernat Surroca Albet
Publicat el
10 de desembre de 2013 a
les 22:59
Et pot interessar
-
Política
El català i el castellà ja empaten com a llengua d'ús habitual a Andorra
-
Política
Víctimes del 17-A constaten que la comissió del Congrés no ha pogut saber «tota la veritat»
-
Política El govern espanyol investiga possibles «ingerències estrangeres» en els aldarulls de Barcelona
-
Política
ERC anunciarà si demana la dimissió de Puente després de la compareixença al Congrés
-
Política
Un núvol negre sobre el 29-N
-
Política
Nervis al PP pel temor al «sorpasso» de Vox a Catalunya
