El Govern confia en l'expertesa de l'OCDE per revertir els mals resultats educatius: «No serà ràpid»

La portaveu Paneque insisteix que les mesures que s'apliquin seran consensuades amb la comunitat educativa i posa com a objectiu de la legislatura revertir les dades de PISA: "La situació de sortida és dolenta"

Salvador Illa i la consellera Sílvia Paneque, aquest dimarts abans de la reunió del consell executiu
Salvador Illa i la consellera Sílvia Paneque, aquest dimarts abans de la reunió del consell executiu | Govern
10 de setembre de 2024, 13:13
Actualitzat: 13:20h

Aprofitant l’arrencada del nou curs escolar, la portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha confirmat l’acord que va anunciar dilluns el president, Salvador Illa. La Generalitat aposta per teixir una aliança amb l’OCDE per “millorar l’educació” catalana després dels mals resultats de l’informe PISA. Illa va admetre ahir que les millores no arribarien de manera “immediata”, però amb aquest acord de “cooperació” es volen posar les bases per reforçar el sistema en un curs escolar que ha de servir per curar algunes ferides, no només pel que fa a PISA, sinó també per mirar d’aconseguir una treva amb els docents després d’anys de conflictivitat. Paneque, que ha celebrat que el curs hagi començat amb normalitat, ha volgut felicitar la comunitat educativa.

“El curs 2024-2025 s’inicia amb 1,6 milions d’alumnes i amb voluntat clara de millorar els resultats dels alumnes i el seu rendiment”, ha explicat. És en aquest marc que s’ha d’entendre l’acord amb l’OCDE, que ha detallat la portaveu. “Calen més canvis: ens marquem un horitzó de quatre anys per revertir les dades”, ha dit. El nou curs compta amb més de 82.000 professors i menys alumnes que el curs anterior, també s’han presentat programes de reforç en llengua i matemàtiques, dos àmbits en què cal millorar, fruit del grup impulsor de millores educatives que ja tenia l’anterior Departament d’Educació. També s’està treballant per reduir la càrrega burocràtica dels professors, una demanda de fa anys dels docents, i s’ha implementat la prohibició del mòbil a l’aula.

L’acord, més enllà d’aquestes mesures, estableix un conveni amb l’OCDE. Aquesta setmana comencen les converses per formalitzar-lo. La decisió s’ha pres per l’expertesa que acumula l’OCDE en  matèria educativa i en l’àmbit internacional, i ha de servir per traslladar experiències d’altres països que puguin ser positives per al país d’acord amb la realitat social. Totes les mesures, ha insistit Paneque, es faran de manera consensuada amb la comunitat educativa i singularment amb els professors. En les properes setmanes es donaran més detalls d’aquest conveni, però l’objectiu és “revertir” els mals resultats de l’informe PISA.

“El coneixement en l’àmbit internacional ens ajudarà, de manera consensuada amb els professors, en allò que podem aprofitar a Catalunya”, ha explicat. La solució no arribarà en el proper curs, malgrat algunes mesures ja aplicades, sinó que s’hauran d’anar incorporant millores en els propers anys. “La situació de sortida és dolenta i les dades així ho mostren”, ha reblat, i ha remarcat que el sistema educatiu no es podrà millorar "d'esquena" als professors.

El Govern vol que el català sigui “vehicular” a l’escola

El curs ha començat amb més d’una vintena de classes que han d’aplicar el 25% de castellà a l’aula. Paneque ha defensat que el català ha de ser “llengua vehicular” i peça fonamental del sistema educatiu. Preguntada per si la consellera Esther Niubó prepara algun pla de xoc per a quan arribi la sentència del TC sobre la llei i el decret sobre l’ús de llengües a l’escola. Les mesures que adopti la conselleria d’Educació s’emmarcaran en les recomanacions que farà el Departament de Política Lingüística.