La crisi econòmica està essent l'oportunitat adequada per recentralitzar les atribucions polítiques i administratives a Madrid, en un reflux exactament invers al que va representar el café para todos. Hi ha menys diner públic disponible, així que les noves elits autonòmiques quedaran fora del repartiment. A més, amb l'esclat de la bombolla immobiliària ja no tenen sentit requalificadors ni captadors de crèdit d'unes caixes territorials que, majoritàriament, han deixat d'existir. Tot el que es pugui fer o decidir a Madrid es farà i es decidirà a Madrid. Així de simple.
Però aquesta operació acordió no es limitarà a les autonomies inventades a principis dels vuitanta. L'estat sempre s'ha preocupat que la societat catalana interioritzi que pot rebre tota mena de represàlies. En aquest sentit, el pal sempre ha estat ben vistós. Però -en ple segle XXI i dins l'àmbit de la Unió Europea- hi faltava la pastanaga. I, encara que sigui de manera indirecta, comença a clarificar-se que l'incentiu pel qual Catalunya hauria d'abandonar el procés d'emancipació política serà una certa quantitat d'excepcions en aquesta recentralització massiva.
Ho insinuava ahir Enric Millo a RAC1: "La racionalització no vol dir eliminar-ho tot". És a dir, potser Madrid podria garantir recursos suficients com per mantenir el Síndic, el CEO o el Servei Meteorològic de Catalunya... En definitiva, l'oferta ja és sobre la taula, ara només cal decidir.
ARA A PORTADA
Publicat el 24 de juny de 2013 a les 21:59
Et pot interessar
-
Política Illa reivindica la policia i la justícia davant el cas Torre Pacheco: «Qui la fa, la paga, sigui qui sigui»
-
Política Elisenda Alamany presenta candidatura per liderar ERC a les municipals del 2027
-
Política El PP celebra el nou ajornament en l’oficialitat del català: «Europa no paga xantatges»
-
Política Collboni envia una carta a 31 alcaldes europeus per demanar-los el suport amb l'oficialitat del català a la UE
-
Política Feijóo, després de la imputació de Montoro: «Que s'investigui el que s'hagi d'investigar»
-
Política L'enèsim ajornament de l'oficialitat del català a Europa comença a irritar Espanya