
Juan Carlos Monedero, signant llibres a la rambla de Barcelona per Sant Jordi. Foto: Adrià Costa.
El número "tres" de Podem, Juan Carlos Monedero -ara formalment apartat de l'organització per una polèmica sobre uns cobraments de Veneçuela que no va declarar a Hisenda- explica nítidament quina és l'estratègia ideada conjuntament amb Pablo Iglesias per mantenir la unitat d'Espanya: el dret a decidir. "Nosaltres creiem que només se solucionarà el problema territorial d'Espanya quan ens hi enfrontem amb tota la seva radicalitat, és a dir, quan concedim als diversos pobles d'Espanya la possibilitat de no pertànyer als pobles d'Espanya. Només quan concedeixes aquesta possibilitat els estaràs concedint la possibilitat de dir: 'Jo vull quedar-me amb vosaltres.' Estic convençut que aquest serà el resultat", assegura al llibre-conversa amb Ramón Lobo Conversación con Juan Carlos Monedero (Turpial), que es va presentar aquest dimecres a Madrid.
De fet, Monedero hi sentencia: "Estic convençut que l'única força que pot reinventar Espanya és Podem, perquè volem que Espanya no es fragmenti i, alhora, som profundament respectuosos amb el dret a decidir. La resta de forces han fracassat i ens han dut a aquest carreró sense sortida."
Al llarg de la conversa, l'ideòleg de Podem creu necessari "reinventar" Espanya, "reaprendre-la i reensenyar-la". "Això passa per assumir una cosa que era evident el 1977: el principi d'autodeterminació dels pobles. Si els catalans se senten poble, de quina manera no els donaràs la confiança perquè escullin quin tipus d'organització política volen tenir? Per què no han de tenir el dret a decidir en quina organització estatal volen viure?", es pregunta.
I és que, un cop permesa aquesta situació, els catalans decidirien quedar-se dins l'Estat espanyol: "El referèndum del 9-N va ser una senyal que hi ha una part important de les catalanes i catalans que volen trobar un nou marc d'inserció en el conjunt de l'Estat, on se'ls respecti la seva diferència."
Catalunya, una nació abans que Espanya
Monedero realitza una lectura molt particular de la història d'Espanya, negant en rodó la màxima que fa 800 anys que existeixi la nació espanyola. "Espanya és un Estat antic i una nació jove que es construeix històricament per agregació, on diversos territoris no van a trobar mai la raó de ser de la seva pertinença a un element conjunt", afirma, considerant-ho un "problema". I, tot seguit, exposa: "En canvi, Catalunya s'ha construït com a nació molt abans que Espanya."
"A Espanya, com explica José Luis Villcañas, li passa el mateix que a Itàlia i Alemanya. Sempre hem dit que aquests països són nacions tardanes, però mai no ens hem atrevit a dir-ho d'Espanya, i Espanya és una nació tardana", constata.
A més, creu que a aquesta Espanya li ha costat molt entendre què és Catalunya, citant "l'escàndol" generat pel retorn dels papers de Salamanca o les declaracions d'Esperanza Aguirre que preferia "una empresa alemanya abans que una de catalana". "Amb aquesta manera de pensar és impossible construir territorialment l'Estat", exposa. "S'està dinamitant la possibilitat de construir Espanya", s'exclama.
"Hi ha una part important de la ciutadania espanyol a que no entén que hi hagi gent que somiï en basc o que somiï en català, a la que mai se'ls ha ensenyat que també són llengües espanyoles", també reconeix. I, tot seguit, exposa: "No se m'escapa que la intolerància i el tancament de l'espanyolisme han fet que molta gent senti Espanya com una presó, com una cotilla que els oprimeix. O ho assumim i hi trobem solucions, o continuarem fent la trinxera encara més profunda."
Referèndum no; procés constituent, sí
Per solucionar aquesta situació, Monedero considera que el conjunt de pobles de l'Estat espanyol han de debatre i trobar una solució mútua, rebutjant explícitament la via d'un referèndum a l'estil escocès. "Hem d'anar cap a un procés constituent en què els diversos pobles d'Espanya escullin la forma d'organització territorial que desitgen. Sigui quina sigui. És molt millor fer-ho de manera col·lectiva que a través de referèndums com el d'Escòcia. Les postures independentistes són legítimes, però estic convençut que hi ha una majoria que el que busca és una forma d'inserció respectuosa amb la seva identitat i formes realment federals d'autogovern", assegura.
Messi o Cristiano? |
---|
Al llarg de la conversa, Lobo també li pregunta pel futbol. Concretament, per si es decanta més per Leo Messi o per Cristiano Ronaldo. Monedero respon: "No sóc futboler. Tot amb tot, em va emocionar la victòria d'Espanya al mundial. I recordo que aquella nit, a Lavapiés, es va omplir la plaça de banderes espanyoles. Fins i tot els immigrants anaven embolicats amb la bandera vermella i groga. La gent jove se sentia orgullosa de la victòria de La Roja i ho mostrava amb una bandera que a molts els recordava el franquisme, però que a ells només els deia que la seva selecció havia guanyat el guardó més alt del futbol."
|